طارمی بالاتر از آقای گل لیگ‌ برتر انگلیس


روزنامه شرق: لیگ‌ برتر ایران وارد هفته هجدهم خود شده و تیم‌های مدعی استقلال، پرسپولیس، سایپا، ذوب‌ آهن و سپاهان امروز به میدان می‌روند. تا این جای کار مهدی طارمی مهاجم جوان سرخپوشان پایتخت با ١١ گل زده آقای گل لیگ پانزدهم است. طارمی با درخشش در بازی‌های این فصل به یکی از بازیکنان اصلی کارلوس کی‌روش در ترکیب تیم ‌ملی تبدیل شده است. او در این فصل با وجود ١١ گلی که زده، دو پنالتی را در بازی مقابل سایپا و نفت تهران از دست داده که اگر می‌توانست آنها را گل کند، اختلاف خودش را با سایر رقبایش در جدول گل‌زنان لیگ برتر بیشتر می‌کرد و در کنار آقای گل‌های لیگ‌های معتبر اروپایی قرار می‌گرفت. درخشش مهدی طارمی جوان در این فصل بهانه‌ای شد تا کارنامه آقای گل‌های دوره‌های گذشته لیگ برتر و همچنین عملکرد طارمی در مقایسه با آقای گل‌های فعلی لیگ‌های اروپایی بررسی شود.

آخرین خارجی

در دوره گذشته لیگ برتر لوسیانو ادینیو برزیلی که به تیم تراکتورسازی تبریز پیوسته بود در این تیم احیا شد. او در پایان نیم‌فصل توانسته بود ١٠ گل برای تراکتورسازی بزند. مهدی طارمی جوان در مقایسه با ادینو در پایان نیم‌فصل لیگ پانزدهم یک گل کمتر زده است. ادینیو در نیم‌فصل دوم فصل گذشته هم عملکردی شبیه به نیم‌فصل اول بازی‌ها داشت و در نهایت با ٢٠ گل زده آقای گل لیگ برتر شد تا آخرین خارجی‌ای باشد که به این عنوان می‌رسد. آقای گلی لیگ برتر برای ادینیو فقط از لحاظ مالی سود داشت و او در این فصل به لیگ ستارگان قطر رفت. این مهاجم برزیلی در لیگ ستارگان موفق نبود و در نهایت به برزیل بازگشت.

آقای گل کم‌گل

در لیگ سیزدهم فقر گل‌زن برتر در بازی‌ها حسابی احساس می‌شد. در پایان نیم‌فصل اول آن دوره از بازی‌ها کریم انصاری‌فرد، سجاد شهباززاده، لوسیانو پریرا و رضا عنایتی با هفت گل زده آقای گل نیم‌فصل اول شدند. در نهایت کریم انصاری‌فرد در لیگ سیزدهم با ١٤ گل زده آقای گل بازی‌ها شد. در لیگ سیزدهم هم آقای گل بازی‌ها همانند لیگ چهاردهم در نیم‌فصل اول و دوم به یک اندازه گل زد و در تیم تراکتورسازی بازی می‌کرد. انصاری‌فرد بعد از آقای گلی با تراکتورسازی به اروپا رفت و فوتبالش را در اوساسونای اسپانیا ادامه داد. انصاری‌فرد در اوساسونا عملکرد قابل قبولی نداشت و بعد از یک فصل به لیگ یونان و تیم پانیونیوس پیوست و حضورش در لیگ‌های اروپایی بعد از آقای گلی لیگ برتر در فصل دوم حضورش در اروپا برای او موفقیت‌آمیز بود.

لیگ دوازدهم برخلاف این دوره لیگ برتر با حضور ١٨ تیم برگزار شد. در نیم‌فصل اول آن بازی‌ها جلال رافخایی، مهاجم ملوان، توانست با ١٠ گل زده آقای گل شود. درحال‌حاضر مهدی طارمی در مقایسه با جلال رافخایی آقای گل لیگ دوازدهم، تا پایان هفته هفدهم یک گل بیشتر زده و عملکرد بهتری داشته است. رافخایی در نیم‌فصل دوم لیگ دوازدهم عملکردی ضعیف‌تر از نیم‌فصل اولش داشت و در نهایت با ١٩ گل زده آقای گل بازی‌ها شد. رافخایی بعد از عنوان آقای گلی در لیگ دوازدهم در فوتبال ایران ماند و نتوانست مانند کریم انصاری‌فرد و لوسیانو ادینیو لژیونر شود. در چهار دوره گذشته لیگ برتر، لیگ یازدهم تنها دوره‌ای بوده است که آقای گل نیم‌فصل اول بازی‌ها نتوانست در پایان لیگ برتر عنوان آقای گلی را به‌ دست آورد.

در آن دوره از بازی‌ها فونیکه سی از تیم صنعت نفت آبادان با ١٠ گل زده به‌عنوان آقای گلی نیم‌فصل رسید، اما در پایان فصل کریم انصاری‌فرد جوان بود که نیم‌فصلی طلایی را در سایپا طی کرد، او با ١٣گلی که در نیم‌فصل دوم زد در مجموع با ٢٠ گل زده به‌عنوان آقای گل لیگ برتر برگزیده شد. در آن روزها انصاری‌فرد جوان ترجیح داد بعد از آقای گلی به یکی از دو تیم بزرگ پایتخت برود و به جمع سرخپوشان پایتخت پیوست، اما نتوانست در این تیم روزهای خوبی را سپری کند.

طارمی بالاتر از آقای گل لیگ برتر انگلستان

مهدی طارمی در هر بازی در لیگ آمار ٠,٧٨٥ گل زده را از خود به جای گذاشته است. از نظر آمار عملکرد طارمی تا پایان هفته هفدهم لیگ برتر ایران بهتر از جیمی واردی، مهاجم انگلیسی لسترسیتی، است که با ١٦ گل زده در ٢٣ بازی آقای گل لیگ برتر انگلستان است و میانگین ٠.٦٩٥ گل زده در هر بازی را از خود به جای گذاشته است، اما آمار گل‌زنی مهدی طارمی با دیگر آقای گل‌های فعلی لیگ‌های معتبر اروپایی فاصله بیشتری دارد. در لالیگای اسپانیا لوییس سوارس و رونالدو با ١٩ گل زده آقای گل بازی‌ها هستند، اما آمار سوارس بهتر از رونالدو است.

این مهاجم اروگوئه‌ای بارسلونا در ٢٠ بازی ١٩ گل زده است که به‌طور میانگین ٠.٩٥ گل زده در هر بازی می‌شود. رونالدو هم با زدن ١٩ گل در ٢٢ بازی آمار ٨٦٣. ٠ گل زده در لالیگا را در این فصل از خود به جای گذاشته است. در سری آ ایتالیا هم گونزالو هیگواین، مهاجم آرژانتینی ناپولی، با ٢٢ گل زده در ٢٢ بازی که برای ناپولی به میدان رفته آقای گل بازی‌هاست. او به‌طور میانگین در رقابت‌های این فصل سری آ یک گل برای ناپولی زده است. زلاتان ابراهیموویچ، مهاجم سوئدی پاریسی‌ها، در این فصل توانسته از نظر آمار، دومین گلزن برتر در بین پنج لیگ معتبر اروپا باشد. او با ١٩ گل زده در ١٨ بازی، آقای گل لاشامپیونه است و به‌طور میانگین آمار ١.٠٥٥ گل زده در هر بازی را از خود به جای گذاشته است. اما بهترین گلزن فعلی لیگ‌های اروپایی از نظر آمار پییر امریک اوبامیانگ، مهاجم دورتموند است. او با ٢٠ گل زده در ١٨ بازی آقای گل بوندس‌لیگای آلمان است و موفق شده آمار ١.١١١ گل زده در هر بازی را از خود به جای بگذارد.


ویدیو مرتبط :
گل های جیمی واردی، آقای گل لیگ برتر انگلیس