فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



محمدرضا اصلانی با «چیغ» به شبکه مستند می‌آید


به گزارش خبرگزاری تسنیم، با برگزاری مراسم بزرگ «میم مثل مستند» و تقدیر از گنجینه‌های سینمای مستند ایران، در همکاری با مرکز آرشیو سازمان صداوسیما، مستندهای برگزیده دهه‌های 40، 50 و 60 از مستندسازان بر‌تر ایران برای پخش در برنامه «گنجینه» انتخاب شده‌اند و مراحل مرمت این آثار در حال انجام است.

برخی از این مستند‌ها تا به حال از تلویزیون پخش نشده‌اند و در قالب «گنجینه» با اجرای پریوش نظریه برای نخستین بار روی آنتن می‌روند.

مستند «بوم سیمین» نخستین ساخته کامران شیردل مستندساز شناخته شده است که در سال 1344 ساخته شده است. این مستند به هنر نقره‌ کاری می‌پردازد و در بخش اول برنامه «گنجینه» روی آنتن می‌رود.

سپس «چیغ» ساخته محمدرضا اصلانی در سال 1375 پخش می‌شود. «چیغ» نوعی حصیر است که از هم تنیدن نخ‌های رنگی پشمی و نی‌های رودخانه برای حفاظت از سیاه چادر‌ها بافته می‌شود.

این مستند چند لایه روایتگر داستان آفرینش در باور‌ها و اسطوره‌های قوم کرد ایران است و از دو بخش تصویر و روایت شکل گرفته است و در زمره مستندهای قوم‌شناسی و آیین‌شناسی قرار می‌گیرد.

مجموعه «گنجینه» ساعت 21 روز چهارشنبه نهم دی ماه از شبکه مستند سیما پخش می‌شود. تکرار این قسمت پنجشنبه 10 دی ساعت 15 و جمعه 11 دی ساعت 9 صبح خواهد بود.

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
محمدرضا گلزار و فرهاد اصلانی در سریال ساخت ایران