چرنوبیل و فوکوشیما پناهگاه حیات‌وحش نیستند


مناطق ممنوعه محوطه‌های فاجعه‌زده هسته‌ای فوکوشیما و چرنوبیل در غیاب انسان‌ها تبدیل به پناهگاه حیات‌وحش نشده است بلکه اثرات تشعشعات در تمامی گیاهان دیده می‌شود و جمعیت گونه‌های جانوری کاهش یافته و مشکلات بهداشتی و سلامتی در هر دو محوطه ثبت شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از اینترنشنال بیزینس تایمز انگلیس، تیموتی موسیو، پروفسور علوم زیستی در دانشگاه کارولینای جنوبی در حال تحقیق درباره تاثیرات تشعشعات بر حیات‌وحش در چرنوبیل به مدت 15 سال و در فوکوشیما پس از فاجعه از پنج سال پیش بوده است.

در سال 2015 او و همکارانش پنج مقاله درباره اثرات تشعشعات در فوکوشیما با تمرکز ویژه بر پرندگان این منطقه منتشر کردند؛ نتیجه مسلم این است که بسیاری از گونه‌های پرندگان در طول پنج سال به طور چشمگیری کاهش یافته‌اند. به بهترین شکل ممکن می‌توانیم بگوییم در این زمان این اثرات ادامه می‌یابند.

در فوکوشیما زمین‌لرزه به شدت قوی موجب ایجاد سونامی بزرگی شد که نیروگاه هسته‌ای داییچی را در خود فرو برد. نقایص فنی در این نیروگاه منجر به گداخت سه راکتور و انتشار مواد رادیواکتیو شد. هزاران نفر از مردم تخلیه شدند و منطقه ممنوعه تا این لحظه به جای خود باقی ماند.

در یکی از مطالعات حیات‌وحش در این منطقه، موسیو و محققانی از فرانسه به میزان تشعشعی پرداختند که به هفت هزار پرنده مورد مطالعه در طول چهار سال وارد شده بود. این نتایج واقعا فوق‌العاده بودند، یافته‌های مهم این‌گونه بود زمانی که مقدار تشعشع بالا می‌رفت تعداد پرندگان پایین می‌آمد.

در کنار پرندگان، دانشمندان شاهد کاهش جمعیت پروانه‌ها و حشرات نیز بودند. باور می‌رود که تشعشع بر توانایی تولید مثل گونه‌ها اثر می‌گذارد. موسیو می‌گوید یافته‌های کنونی آن‌ها ضرورت نظارت بیش‌تر بر این محوطه و مراقبت از مابقی زندگی گیاهان و جانوران در این منطقه را نشان می‌دهد.

او گفت: تحقیقات کافی درباره اثرات زیستی گسترده در این منطقه وجود ندارد.

فاجعه هسته‌ای چرنوبیل در 26 آوریل 1986 رخ داد؛ متصدیان در حال انجام آزمایشی بودند که نیاز داشت تا سیستم ایمنی قطع شود. این روند با مشکل روبه‌رو شد و سوخت هسته‌ای باعث انفجار عظیمی شد. میله‌های سوختی ذوب شدند و گرافیت اطراف راکتور شعله‌ور شد. این نیروگاه به مدت 9 روز می‌سوخت و حجم زیادی از تشعشعات را منتشر کرد و به بدترین فاجعه هسته‌ای در تاریخ بدل شد.

برای دانشمندانی که در فوکوشیما مشغول فعالیت هستند، فضای مشابه‌ای همانند چرنوبیل را تجربه می‌کنند به این معنی که آن‌ها قادر هستند تا برخی از نظریات مرتبط با تاثیرات تشعشع را آزمایش کنند. یافته‌های چرنوبیل ممکن است به رغم اختلاف در مواد آلوده‌کننده دوباره به خوبی دیده شوند. برای مثال، تیم موسیو اخیرا دریافت پرندگان و موش‌ها در چرنوبیل از آب‌مروارید رنج می‌برند چیزی که ممکن است به خوبی در آینده در این نیروگاه ژاپنی دیده می‌شود.

موسیو می‌گوید درباره این موضوع به هیچ‌وجه در فوکوشیما تحقیق نشده و هیچ سرمایه‌گذاری در این مورد صورت نگرفته و به تحقیقاتی درباره این تردیدها نیاز است. آب‌مروارید یکی از علائم بازماندگان بمب اتمی بود. جای شگفتی نداشت که در چرنوبیل این بیماری در حیواناتی که مقدار مشابهی تشعشع دریافت کردند، دیده شد. ما پیش‌بینی می‌کنیم که چنین چیزی را در مناطق با تشعشع بالا در فوکوشیما ببینیم.

پس از این فاجعه‌ها هر دو منطقه از فعالیت‌های انسانی تهی شد. تصاویری از این شهرهای ارواح که نشان می‌داد به آرامی طبیعت بر آن‌ها مسلط می‌شود منجر به گزارش‌های زیادی درباره این ایده شد که شهرها تبدیل به پناهگاه حیات‌وحش شده‌اند و در حقیقت تحقیقات در چرنوبیل نشان داده است که برخی از جمعیت‌های مشخص دوباره به تعداد خود بازگشته‌اند.

اما این فقدان انسان‌ها جبران تشعشع و اثراتش بر حیات‌وحش را نمی‌کند. حذف تهدید انسان‌ها به ویژه از طریق شکار، می‌تواند به رشد برخی از جمعیت‌ها کمک کند. اما این‌گونه نیست که این‌گونه‌ها توسط دیگر عوامل تنش‌زا در محیط در همان زمان تاثیر نپذیرند.

به همین منوال، زمانی که داستان‌هایی درباره حیوانات و گیاهان عجیب‌الخلقه به تیتر اخبار تبدیل می‌شد، واقعیت پشت این دگرگونی بالقوه روشن نشد پس از این که تصویر یک گل تغییر شکل یافته در سال گذشته منتشر شد، گزارش‌ها درباره گل‌های آفتاب گردان جهش یافته در رسانه‌های اجتماعی چرخید. اما عوامل محیطی ممکن است بر رشد این گل‌ها اثر گذاشته باشد و این شرایط می‌تواند در یک رخداد طبیعی در هر جای زمین رخ دهد.

تصویر دیگری از یک گرگ ماهی غول‌پیکر که در جزیره هوکایدوی ژاپن گرفته شد نیز توجه سراسری را به خود جلب کرد و برخی گزارش‌ها می‌گفت رشد این ماهی به دلیل تشعشعات فوکوشیما بوده است در آن زمان موسیو اعلام کرد که به شدت نامحتمل است که تشعشعات ارتباطی با اندازه بسیار بزرگ غیرعادی این جانور داشته باشند.

او گفت: بسیاری از مردم دوست دارند بر این اثرات بالقوه بزرگ متمرکز شوند که گاها به عنوان نتیجه عوامل جهش‌زا مانند تشعشعات تلقی می‌شود. واقعیت این است که این عوامل جهش‌زا منجر به جهش‌های ناچیزی می‌شود که بر عملکرد اندام موجودات اثر می‌گذارد و باعث می‌شود نسبت به شرایط عادی بقای کم‌تری داشته باشند.

وی ادامه داد: ما سعی داریم تا نگاه دقیق‌تری به آب‌مروارید، اندازه مغز و دیگر بخش‌های توسعه یافته غیرعادی داشته باشیم اما واقعیت این است که بررسی این اثرات دشوار است، زیرا آن‌ها کاملا مشخص نیستند. سرطان و تومورها به شدت نادر هستند اما هیولایی سه سر نادرتر است و اگر چنین موجودی به وجود بیاید نمی‌توانید آن را ببینید زیرا آن‌ها برای مدت طولانی به منظور تحقیق و بررسی زنده نمی‌مانند.

ادامه بررسی و مطالعه جمعیت حیات‌وحش در چرنوبیل و فوکوشیما نه‌تنها بینشی درباره چگونگی اثرات این فجایع بر حیوانات و گیاهان می‌دهد بلکه راهکاری عملی برای درمان و جلوگیری از فاجعه فراهم می‌آورد.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
پناهگاه حیات وحش عباس آباد