ایجاد کمیسیون مشترک همکاری هسته‌ای آمریکا و کره جنوبی


آمریکا و کره جنوبی به طور رسمی کمیسیون عالی مشترک را برای تسهیل تبادلات استراتژیک و فنی در زمینه انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای تشکیل داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از پایگاه خبری ورلد نوکلیر، این کمیسیون در راستای قرارداد هماکری هسته‌ای دو جانبه دو طرف تشکیل شد.

کمیسیون HLBC روز جمعه به صورت رسمی توسط الیزابت شروود رندال، معاون وزیر انرژی آمریکا و چوتای یول، قائم مقام وزیر خارجه کره جنوبی تشکیل شد و قرار است این دو ریاست مشترک این کمیسیون را بر عهده داشته باشند.

در این کمیسیون یک هیأت بلندپایه بر موضوعاتی مثل مدیریت سوخت هسته‌ای مصرف شده، ارتقای صادرات هسته‌ای و نیز اقدامات مرتبط با کنترل آن، تضمین منابع سوخت هسته‌ای و امنیت هسته‌ای نظارت خواهند کرد.

بنابر قرارداد همکاری هسته‌ای که سال گذشته میان آمریکا و کره جنوبی به امضا رسید دو طرف موظف به تشکیل کمیسیون عالی مشترک HLBC شدند. این قرارداد همکاری هسته‌ای که به دلیل آن که بر اساس پاراگراف‌های 1،2،3 دستورالعمل انرژی اتمی آمریکا در سال 1954 تنظیم شده به قرارداد 123 معروف شده است.

قرارداد همکاری 20 ساله آمریکا و کره جنوبی در ژوئن 2015 پس از چند دوره مذاکرات میان دو طرف به امضا رسید.

قرارداد قبلی محدودیت‌های جدی را در مورد چرخه سوخت هسته‌ای کره جنوبی اعمال کرده بود.

بنابراین قرارداد همکاری هسته‌ای جدید، کره جنوبی به یک صادر کننده هسته‌ای تبدیل می‌شود و قرار است نخستین راکتورهای هسته‌ای خود را در امارات متحده عربی بسازد.

قرارداد 2015 آزادی عمل بیش‌تری را به کره جنوبی در زمینه مدیریت چرخه سوخت هسته‌ای خود و نیز احتمال غنی‌سازی اورانیوم و باز فرآوری آن را فراهم می‌کند.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
رزمایش مشترک کره جنوبی و آمریکا در پاسخ به کره شمالی