ایرانی‌هایی که باید در ایران شناخته شوند


یک هنرمند نقاش معتقد است، برپایی نمایشگاه‌هایی از آثار هنرمندان پیش‌روی ایرانی که سال‌هاست در خارج از کشور فعالیت می‌کنند، اتفاق خوبی در زمینه‌ی گالری‌داری در کشور است.

علی فرامرزی به بهانه برپایی نمایشگاهی از آثار مسعود عربشاهی - نقاش مدرنیست - که پس از یک دهه در ایران برگزار می‌شود، در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس هنرهای تجسمی ایسنا اظهار کرد:‌ این‌که گالری‌های خصوصی داخل کشور از آثار هنرمندانی که سال‌ها در ایران نبوده‌اند، نمایشگاه‌هایی برپا کنند، اتفاق خوبی است و برای جامعه تجسمی کشور محسنات بسیاری دارد.

او ادامه داد: ممکن است برخی از مردم یا علاقه‌مندان به هنر، این افراد را به خاطر سال‌ها دوری از ایران و برپا نکردن نمایشگاه نشناسند. اتفاق خوبی است که نمایشگاه‌هایی از این هنرمندان در داخل کشور برپا شود تا هنرمندان داخلی هم آن‌ها را بشناسند، یعنی اگر قرار است آثاری از این هنرمندان به نمایش گذاشته شود و به فروش برسد، چه بهتر که در داخل ایران باشد.

فرامرزی همچنین بیان کرد: در حال حاضر موزه‌ای نداریم که به این نوع نمایشگاه‌ها بپردازد. فقط یک موزه هنرهای معاصر است که آن هم کارش گالری‌داری نیست، اما به‌دلیل نبودن فضای کافی دولتی گاهی نمایشگاه‌هایی از هنرمندان در این مکان برپا می‌شود.

این هنرمند در بخش دیگری از سخنانش درباره‌ی گرایش گالری‌دارها به برپایی نمایشگاه‌هایی از آثار هنرمندان جوان، اظهار کرد: دلیل این‌که گالری‌ها ترجیح می‌دهند از آثار هنرمندان جوان نمایشگاه بگذارند، مشکلات اقتصادی است. آثار جوان‌ترها ارزان‌تر است و از طرفی آن‌ها توقع زیادی برای به فروش رفتن آثارشان ندارند.

او افزود: هنرمندان نسل من برای برپایی نمایشگاه همیشه با مشکلاتی مواجه هستند، چون گالری‌دار‌ها می‌دانند که آثار از یک رقمی به بالا به فروش نمی‌رود، در نتیجه ترجیح می‌دهند از آثار جوان‌ترها نمایشگاه بگذارند. هنرمندی که دو سال زحمت می‌کشد و نمایشگاه می‌گذارد، وقتی آثارش به فروش نمی‌رود، تمام آن زحمت دو ساله سوخت می‌شود. از طرف دیگر به فروش نرفتن آثار برای گالری‌ها یک سابقه بد محسوب می‌شود. این‌ها گفته‌های خود گالری‌دارهاست که در رفت‌وآمدم به نمایشگاه‌ها از آن‌ها شنیده‌ام.

به گزارش ایسنا، نمایشگاهی از آثار قدیم و جدید مسعود عربشاهی - نقاش مدرنیست ایرانی - پس از یک دهه در گالری «شهریور» برپا شده است. علاقه‌مندان برای دیدن آثار این هنرمند می‌توانند از 25 دی تا 23 بهمن‌ماه به گالری «شهریور» به نشانی الهیه، خیابان خزر شمالی، بن‌بست هرمز، شماره 9 مراجعه کنند.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
جهان شناخته شده