توقف تولید واکسن فلج‌اطفال به دلیل مشکل واردات میمون


رییس موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی گفت:‌ تولید واکسن فلج‌اطفال تا پایان هفته ازسرگرفته می‌شود.

دکتر حمید کهرام در گفت‌وگو با خبرنگار علمی ایسنا منطقه البرز، اظهار کرد: واکسن فلج‌اطفال توسط معدودی از کشورهای جهان تولید می‌شود که ایران جزء 10 کشوری است که فناوری و دانش تولید این واکسن را بیش از چهار دهه در اختیار دارد.

وی افزود: با وجود اینکه ایران در منطقه خطرناکی قرار دارد و از طرف همسایه‌های شرقی و غربی از جمله عراق، پاکستان و افغانستان در معرض شیوع بیماری فلج‌اطفال قرار دارد، ولی در 16 سال اخیر هیچ‌گونه گزارشی از ابتلا به این بیماری در کشور گزارش نشده است.

کهرام خاطرنشان کرد: واکسن فلج اطفال تولید شده در موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی در مقایسه با تولیدات سایر کشورها از کیفیت بالایی برخوردار است و در صورت حمایت و تهیه زیرساختهای لازم و از جمله ساختمان و تجهیزات جدید می‌توانیم در آینده بخشی از این تولیدات را صادر کنیم.

وی درادامه به توقف کوتاه مدت خط تولید این واکسن اشاره کرد و افزود: واکسن فلج‌اطفال پس از تولید و قبل از این‌که روانه بازار شود، باید بر روی میمون‌هایی که از سایر کشورها به ایران وارد می‌شوند، آزمایش شود.

رییس موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی گفت:‌ تزریق این واکسن به میمون‌های آزمایشگاهی با هدف بررسی کیفیت و ایمنی این واکسن‌ها انجام می‌شود.

کهرام ادامه داد: متاسفانه مدتی است واردات میمون به ایران با مشکلاتی مواجه شده که همین امر باعث توقف موقت خط تولید این واکسن شده است.

وی در پایان گفت: ‌تا آخر هفته مشکل واردات میمون به ایران حل می‌شود و تولید واکسن فلج‌اطفال از سرگرفته می‌شود.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
فاجعه کمبود واکسن فلج اطفال در ایران