عضو جامعه مدرسین: دشمنان امروز در مقابل همه جهان اسلام جبهه‌گیری کرده‌اند


یک عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تاکید بر ضرورت اتحاد بیش از پیش امت اسلامی، گفت: دشمن امروز در مقابل همه جهان اسلام جبهه‌گیری کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه قم، آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی روز جمعه در دیدار مفتی اعظم عراق و رییس شورای افتاح این کشور افزود: مرکز فقهی ائمه اطهار مکانی برای تربیت فقهایی است که فقه واقعی رسول خدا را بفهمند و آن را برای امت پیامبر (ص) تبیین کنند.

او با تأکید بر این‌که در این شرایط و زمان باید هرچه بیش‌تر دین به صورت کامل و جامع فهمیده و در اختیار مردم قرار داده شود، گفت: این مسأله از اهم واجبات است و در زمان ما علما و عوام باید دین شناسی خود را در باب احکام و فقه تقویت کنند.

فاضل لنکرانی با اشاره به دعای «اللَّهُمَّ عَرِّفْنِی نَبِیَّکَ فَإِنَّکَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِی نَبِیَّکَ لَمْ أَعْرِفْ حُجَّتَکَ عَرِّفْنی ...» که قرائت آن مورد تأکید اهل بیت (ع) قرار گرفته است، ابراز کرد: امروز خداشناسی، پیامبرشناسی و حجت شناسی از اهم ضروریات است.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) با بیان این‌که امروز در حوزه علمیه تحول عظیمی واقع شده و فضلا و طلاب حرص‌شان برای یادگیری مسائل دینی و تحقیقات پیرامون معارف اسلامی و پژوهش حول جامعیت دین فراوان شده است، افزود: اسلام تنها دینی است که می‌تواند ضروریات زمان را پاسخ دهد و این مسأله می‌طلبد که ارتباط بین حوزه‌های علمیه اهل سنت و شیعه بیش‌تر شود.

این استاد درس خارج حوزه علمیه قم یکی از محورهای مهم وحدت بین شیعه و سنی و علمای این دو مذهب را جامعیت دین اسلام و اداره و مدیریت بشر امروز از سوی اسلام دانست و گفت: اسلام تنها دینی است که می‌تواند مشکلات امروز دنیا به ویژه در مسائل تربیتی، اخلاقی، فقهی و حقوقی را پاسخ دهد.

این عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر این که دشمن به دنبال این است که اسلام را یک دین ناقص، ضعیف و دینی که قدرت پاسخگویی ندارد به جوانان نشان دهد، ابراز کرد: باید متخصصان و مجتهدان شیعه و سنی توجه کنند که مبادا از علمای اهل سنت و شیعه مطلبی که کمک به اهداف دشمنان می‌کند صادر شود.

وی با بیان این که دشمنان، اسلام را خوب شناخته‌اند و با توجه به رحمتی که در اسلام وجود دارد، این محور رحمانیت و رحیمیت را می‌خواهند از بین ببرند، گفت: دشمنان اسلام داعش را برای تحریف و از بین بردن اسلام به وجود آوردند و ما باید مسأله رحمت، حکمت و استواری عقاید دینی خود را هرچه بیش‌تر به جامعه امروز معرفی کنیم.

فاضل لنکرانی با تأکید بر این‌که علمای شیعه و اهل سنت می‌دانند که دشمن با هر دو مذهب شیعه و سنی مخالف است، اظهار کرد: امروز داعش فرقی میان شیعه و سنی نگذاشته و هر دو را قتل عام می‌کند.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) با بیان این‌که دشمن امروز به خوبی جبهه خودش را در مقابل کل اسلام قرار داده است، تصریح کرد: دشمن فقط در مقابل ایران، انقلاب اسلامی و علمای ایران قرار نگرفته بلکه در برابر اساس اسلام ایستاده و می‌خواهد از اسلام، قرآن، کلمات اهل بیت (ع) و سنت پیامبر (ص) هیچ چیزی باقی نماند.

این استاد درس خارج حوزه علمیه قم بر ضرورت ارتباط علمی بیش‌تر بین حوزه‌های علمیه شیعه و سنی تأکید کرد و گفت: در مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) در بخش اصول، فقه، کلام و تفسیر فضلای ما با آخرین نظرات اهل سنت آشنایی دارند و در کنار طرح نظرات علمای بزرگ شیعه نظرات علمای اهل سنت نیز مطرح می‌شود.

این عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: در کتابخانه این مرکز علمی رساله‌های اصولی در مباحث اعتقادی و تفسیری اهل سنت وجود دارد و طلبه‌های ما در فضایی باز با تحقیق آن‌ها را بررسی می‌کنند.

او با بیان این‌که بین علمای بزرگ عراق و حوزه علمیه شیعه در عراق نیز باید ارتباط علمی باشد، گفت: باید مباحث علمی را جدای از جار و جنجال‌های سیاسی و اهدافی که دشمنان دنبال می‌کنند پیگیری کنیم و هرچه بحث‌ها عمیق تر شوند نقاط مشترک بین شیعه و سنی بیش‌تر می‌شود.

آیت‌الله فاضل لنکرانی با اشاره به موسوعه احکام اطفال که از سوی محققان و پژوهشگران مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) در هشت جلد منتشر شده است، ابراز کرد: در این موسوعه در جنب طرح آراء شیعه و اهل بیت (ع)، آراء مذاهب اربعه از کتب آن‌ها نیز آمده است؛ دنیا وقتی می‌بیند اسلام این مقدار راجع به کودک حرف دارد اقبال به اسلام پیدا می‌کند.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) بیان کرد:‌ خوشحالیم امروز اتهام صدها ساله‌ای که بر شیعه وارد می‌شد که قائل به تحریف قرآن هستند از بین رفته و خود علمای اهل سنت این مسأله را رد کرده و آن را تهمت عنوان کردند؛ شیعه همان قرآنی را قبول دارد که بر رسول نازل شده و تفاسیر ما از گذشته تا به امروز بر مبنای همان قرآن بوده است.

این استاد درس خارج حوزه علمیه قم با تأکید بر این‌که زمان آن گذشته که دشمن بخواهد با این حربه تفرقه بین مسلمانان بیندازد، گفت: همان قرآنی که در صدر اسلام بوده در اختیار اهل سنت و شیعه هست و خاتمیت پیامبر(ص) ما بر اساس محفوظ بودن قرآن از هر تحریف است.

این عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این‌که دشمن از لسان وهابی‌ها شیعه را متهم به شرک می‌کند، بیان کرد: اعتقاد ما این است مطالبی که در باب توحید در کلمات ائمه اطهار (ع) آمده قابل مقایسه با آن چه که از ائمه اهل سنت آمده نیست و جفا است که بگوییم شیعه در باب توحید ضعف دارد.

او با تأکید بر این‌که تعابیر والایی از ائمه اطهار (ع) در باب توحید آمده که بشر از تفسیر این کلمات عاجز است، گفت: شیعه قوی‌ترین تعابیر توحیدی را دارد که منطبق بر قرآن است. امروز همه باید معتقد باشند که عناوین و تعابیر توحید در کلمات اهل بیت (ع) وجود دارد و این از نقاط وحدت است.

فاضل لنکرانی با اشاره به اقدامات وهابیت علیه اسلام، اظهار کرد: وهابیت طلابی را از کودکی برای مخالفت با اسلام تربیت می‌کنند، برای آن‌ها شیعه و سنی فرقی ندارد و اسلام را تضعیف می‌کنند.

شیخ دکتر مهدی الصمیدعی، مفتی اعظم و رییس شورای افتاء علمای اهل سنت عراق نیز در این دیدار ضمن ابراز خوشحالی از حضور در قم و مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) از نزدیک با فعالیت‌های علمی و پژوهشی این مرکز آشنا و از کتابخانه بزرگ این مجوعه نیز بازدید کرد.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
استاد عباسی:نبرد امروز نبردی است دردرون جبهه جهان اسلام