علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



استفاده از زنگ فلزات برای ساخت باتری‌های خورشیدی با ظرفیت بالا


دانش > فناوری - ایسنا نوشت: محققان دانشگاه استنفورد با استفاده از اکسید‌های فلزات مانند زنگ موفق به ساخت باتری‌های خورشیدی شده‌اند که امید است بتواند راه را برای ذخیره انرژی خورشیدی در مقیاس بالا در آینده هموار کرده و نیروی خورشیدی را به عنوان یک منبع نامحدود ارائه کند.

محققان زنگ و سایر اکسیدهای فلزات را به سلول‌های خورشیدی تبدیل کردند که می‌توانند آب را به هیدروژن و اکسیژن تجزیه کرده و انرژی را برای استفاده در شب ذخیره کنند.

فوتون‌های ضبط شده توسط این سلول‌ها به الکترون‌ تبدیل شده و انرژی لازم برای تجزیه آب را ارائه می‌کنند. در شب، ترکیب مجدد هیدروژن با اکسیژن، انرژی را مجددا بازپس گرفته و نیرو را بدون انتشار کربن و اثرات ناپایدار سوخت‌های فسیلی به سیستم الکتریکی باز می‌گرداند.

محققان دریافتند که سلول‌های خورشیدی اکسید فلز در ذخیره انرژی بسیار بهتر از سلول‌های خورشیدی سیلیکونی عمل می‌کنند. برخلاف تصورات پیشین، سلول‌های خورشیدی اکسید فلز در تبدیل فوتون به الکترون در زمان داغ شدن بسیار کارآمدتر عمل می‌کند اما سلول‌های خورشیدی سیلیکونی با حرارت دیدن، اثربخشی کمتری دارند.

محققان زنگ یا اکسیدآهن، اکسید وانادیوم بیسموت و اکسید تیتانیوم را آزمایش کرده و اثربخشی آن‌ها را در تبدیل فوتون به الکترون و تجزیه آب در دماهای مختلف بررسی کردند.

هر سه آزمایش منجر به تولید بالاتر اکسیژن و هیدروژن در دماهای بالا شد و اکسید وانادیوم بیسموت کارایی بسیار بالاتری داشت. دماهای بالاتر نیز باعث ارتقای تحرک حامل سلول‌ها یا سرعت الکترون‌ها در زمان عبور آن‌ها از میان اکسیدهای فلز شد.

این جزئیات در مجله Energy and Environmental Science منتشر شده است.

۵۴۵۴


ویدیو مرتبط :
ساخت فر خورشیدی قابل استفاده در شب