علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



نقش کلیدی ایران در مذاکرات وین/ادعاهای ترکیه علیه روسیه دروغ است


گروه بین الملل: سمیه خمارباقی - محمد مظهری: دستاوردهای میدانی ارتش سوریه، مذاکرات وین، اقدامات دولت سوریه درباره آوارگان این کشور، موضع ترکیه و عربستان در قبال سوریه، انتخابات زودهنگام در سوریه، روابط قاهره - دمشق، حملات تروریستی بیروت و پاریس از جمله موضوعاتی هستند که در گفتگو با «عدنان محمود» سفیر سوریه در ایران مورد بررسی قرار گرفته است. مشروح این گفتکو در ادامه از نظر می گذرد.

آیا تعریف مسکو و دمشق از گروههای تروریستی یکسان است؟ برای نمونه در حالی که مسکو با ارتش آزاد در حال مذاکره است دمشق آنها را به رسمیت نمی شناسد؟ آیا توافقی در این خصوص بین دمشق و مسکو وجود دارد؟

ما معتقدیم تروریسم، تروریسم است و طبق قوانین بین الملل، تروریست به کسی اطلاق می شود که مرتکب کشتار و تخریب می شود لذا تروریست های تکفیری در سوریه هر عنوانی که داشته باشند در مناطق مختلف سوریه دست به فجیع ترین جنایات و کشتار تمامی طیف های مردم و تخریب اماکن سوری می زنند. در نتیجه تروریسم بدون استثناء شامل تمامی گروه های تروریستی می شود، مفهوم مخالفان در هر کشوری مشهور است و منظور از آن مخالفان ملی و سیاسی هستند که از سلاح و خشونت استفاده نمی کنند و علیه دولت و شهروندان مرتکب جنایت نمی شوند. هر کسی که از خشونت استفاده می کند و نهادهای دولت و ارتش سوریه را هدف قرار می دهد تروریست محسوب می شود. تعریف آمریکا و غرب از تروریسم در علوم سیاسی وجود ندارد و در قانون بین الملل، تروریسم خوب و تروریسم بد و مخالفان مسلح میانه رو و مخالفان مسلح افراطی وجود ندارد زیرا مخالفان مسلح یعنی اینکه این افراد مسلح هستند و از سلاح استفاده می کنند و کسانی که علیه شهروندان، ارتش و دولت سوریه از سلاح استفاده می کنند تروریست محسوب می شوند.

تروریسم فقط سلاح نیست بلکه شامل تفکر نیز می شود. ما نمی توانیم میان تفکر تروریستی تکفیری ویران کننده و تفکر وابسته به القاعده و وهابیت، تفکیک قائل شویم چرا که همه اینها دارای یک سرمنشأ هستند. ما در حال حاضر با روسیه، عراق، ایران و تمامی کشورهایی که دارای اراده واقعی و عزم جدی برای مبارزه با تروریسم هستند درباره گروه های تروریستی اتفاق نظر داریم و در روند مبارزه با گروه های تروریستی تکفیری در یک جبهه واحد قرار داریم. ما امروز شاهد گسترش تروریسمی هستیم که غرب و مزدوران آن در منطقه و آمریکا مسئولیت آن را برعهده دارند کسانی که گروه های تروریستی تکفیری را مورد حمایت مالی و تسلیحاتی قرار دادند و روند ارسال سلاح به سوریه از طریق ترکیه را تسهیل کردند و همواره به حمایت های خود از تروریست ها در سوریه ادامه می دهند.

موضع شما در قبال نیروهای کرد زبانی که با گروه داعش می جنگند چیست آیا آنها را بخشی از جبهه مقاومت تلقی می کنید یا خیر؟

همه ما در سوریه می گوییم در این کشور از یکدیگر جدا نمی شویم، ما در چارچوب قانون اساسی، حقوق شهروندی، و اصل برابری در سوریه انواع شهروند سوری نداریم و تمامی کسانی که با گروه های تروریستی تکفیری مبارزه می کنند بدون استثناء در راستای خدمت به منافع ملی مبادرت به این امر می کنند. همه آنهایی که با گروه های تروریستی تکفیری می جنگند و با تروریسم و به کارگیری آن علیه دولت و ارتش سوریه مخالف هستند در صف نیروهای دولتی این کشور محسوب می شوند.

عدنان محمود

توافقی بین ترکیه و آمریکا برای مسدود کردن مرزهای شمال سوریه صورت گرفته است. آیا این نمی تواند زمینه ساز منطقه حائل از سوی ترکیه باشد؟

دولت ترکیه از ۴ سال و نیم پیش پایگاهی لجستیک برای اعزام تروریست ها به سوریه و حامی مالی و تسلیحاتی آنها بوده است و با اموال سعودی و قطری از گروه های تروریستی در سوریه حمایت لجستیک کرده است. ما تاکنون شاهد اقدام جدی و واقعی از سوی ترکیه و آمریکا برای مبارزه با تروریسم نبوده ایم. کسی که می خواهد با تروریسم مبارزه کند باید با دولت و ارتش سوریه هماهنگی داشته باشد اما ما ملاحظه کردیم ائتلافی که به رهبری آمریکا و از بیش از ۶۰ کشور جهان تشکیل شده است نه تنها دستاوردی در مقابله با تروریسم نداشته بلکه تروریسم گسترش پیدا کرده است و به قلب کشورهای حامی گروه های تروریستی و تکفیری در غرب رسیده است کشورهایی که برای تحقق توطئه هایشان در تضعیف دولت سوریه در زمینه تروریسم در این کشور سرمایه گذاری کرده بودند.

آیا دولت سوریه در خصوص آوارگان سوری اقداماتی در زمینه داخلی و بین المللی اتخاذ کرده است؟

طبعا تمامی مهاجران متعلق به مناطقی هستند که از سوی تروریست ها هدف قرار گرفته اند و علت این مهاجرت نیز تروریسم است. دولت سوریه تمامی امکانات را برای انتقال آوارگان سوری در داخل سوریه به مناطق تحت کنترل دولت فراهم کرده است و این آوارگان به عنوان شهروندان در کنار دیگر برادران سوری خود در این مناطق زندگی می کنند. شما می دانید که دولت سوریه بار سنگین تامین نیازهای شهروندانی که از جنایات گروه های تروریستی فرار کرده اند و به دیگر مناطق سوریه منتقل شده اند را به دوش می کشد. این افراد اگر از دولت سوریه ترس و نگرانی داشتند به مناطق تحت کنترل دولت مهاجرت نمی کردند این در حالی است که آوارگانی که از طریق ترکیه مهاجرت کرده اند حدود ۲۰ درصد هستند و دولت ترکیه در این زمینه توطئه ای را برنامه ریزی کرده است که به موجب آن این افراد از طریق بنادر و مرزهای زمینی ترکیه به کشورهای اروپایی منتقل شوند. این آوارگان سوری نیز از تروریسم و چالش های اقتصادی ناشی از جنگ علیه سوریه فرار کرده اند.

اوضاع میدانی سوریه به ویژه حلب را چگونه ارزیابی می کنید؟

در حال حاضر ارتش سوریه و نیروهای دفاع ملی این کشور با حمایت نیروی هوایی سوریه و کمک مستشاران ایران و جبهه مقاومت فلسطین ابتکار عمل مبارزه با تروریسم را در سوریه برعهده دارند. ارتش سوریه در حال حاضر در عرصه نبرد با گروه های تروریستی دستاوردهایی را در حومه جنوبی و شرقی حلب، حمص، حماه و حومه دمشق به دست آورده است. این دستاوردها یک پیشرفت چشمگیر و استراتژیک محسوب می شوند. موفقیت های میدانی ارتش سوریه عقب نشینی گروه های تروریستی تکفیری از مناطق مختلف این کشور را به همراه داشته است، این اتفاق در حالی رخ می دهد که این گروه ها همواره با جدیدترین انواع سلاح ها از سوی برخی کشورها حمایت می شوند و این کشورها خواستار اتحاد و هماهنگی تمامی گروه های تروریستی با یکدیگر شده اند و این گروه ها هم اکنون از داعش تا جبهه النصره، احرار الشام، جیش الفتح و جیش الاسلام علیه ارتش سوریه با یکدیگر متحد شده اند و در عملیات های خود علیه ملت سوریه دارای هماهنگی کامل با یکدیگر هستند.

نشست وین در حالی برگزار شد که از ایران نیز دعوت به عمل آمد. دلایل دعوت از ایران چه بود و چه فرمولی مدنظر این نشست برای حل بحران است؟

هیچکس در دنیا نمی تواند نقش اساسی ایران در مسائل منطقه و در مبارزه با تروریسم را نادیده بگیرد، نقش ایران در مبارزه با تروریسم و حل بحران ها در منطقه یک نقش اساسی و مبتنی بر اصول قوانین بین الملل، منشور سازمان ملل متحد، اصول حق و دیدگاه استراتژیک و فهم حقیقی از رویدادهای منطقه است لذا غرب در سوریه مرتکب اشتباه شد، غرب، آمریکا و مزدوران آن در منطقه همچون عربستان سعودی، قطر و ترکیه از تروریسم حمایت کردند و تمامی دستورات دیکته شده به آنها و تهدید علیه سوریه را مرتکب شدند لذا ما امروز شاهدیم گرایش و مسیری که جمهوری اسلامی ایران در آن قرار دارد مسیر صحیحی است و گرایشی که کشورهای مذکور [در قبال سوریه] دارند اشتباه است.

آینده مذاکرات وین را با وجود مشارکت ایران چگونه پیش بینی می کنید، آیا منجر به حل بحران سوریه خواهد شد؟

بدون شک، مشارکت ایران در مذاکرات وین عامل اصلی در اتخاذ تصمیماتی بود که در این نشست با مشارکت جمهوری اسلامی ایران، روسیه و کشورهای دوست همچون عراق، لبنان و عمان گرفته شد. مشارکت این کشورها در مذاکرات وین نقش کمک کننده ای به اتخاذ تصمیماتی داشت که بر حق ملت سوریه در تعیین سرنوشت خود و اینکه هیچ طرف خارجی حق سخن گفتن به نیابت از ملت سوریه را ندارد و اجازه ندارد دستوراتی را به مردم سوریه دیکته کند تاکید دارد. اما باید بر اجرای قطعنامه های شورای امنیت به ویژه قطعنامه های مربوط به مبارزه با تروریسم تاکید کرد و همچنین بر اعمال فشار بر کشورهای حامی مالی و تسلیحاتی گروه های تروریستی همچون ترکیه، قطر و عربستان به عنوان مقدمه ای برای حل بحران سوریه تاکید کرد. ما دریافتیم که مذاکرات اخیر وین، مبارزه با تروریسم در سوریه را یک اولویت تعیین و بر اصل اساسی تعیین حق سرنوشت سوریه توسط مردم این کشور تاکید کرد.

عدنان محمود

ترکیه اخیرا سفیر مسکو در آنکارا را احضار کرد، دلیل آن این بود که ترکیه گفت روسیه به ترکمن های سوریه حمله کرده است. این اقدام با چه هدفی صورت گرفته است؟ آیا ترکیه به صورت جدی درصدد است تا وارد جنگ در سوریه شود؟

این سخن، بی پایه و اساس است و ادعاهای ترکیه در این زمینه کذب محض است و عکس این قضیه صادق است. نه فقط سوریه بلکه تمامی دنیا اعتراف کرده اند که دولت ترکیه طی ۴ سال و نیم گذشته در حمایت از گروه های تروریستی در سوریه نقش دارد. معاون رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرده است کسانی که از داعش و دیگر گروه های تروریستی در سوریه حمایت می کنند، هم پیمانان واشنگتن در منطقه همچون ترکیه، عربستان سعودی و قطر هستند و این موضوع بیش از یک سال و نیم پیگیری شده است، ما دریافتیم برخی گروه های تروریستی همچون داعش و جبهه النصره پرچم گروه تروریستی داعش را در مناطق مختلف ترکیه به اهتزاز در می آورند و مورد حمایت همه جانبه از سوی دولت ترکیه قرار می گیرند. ما بر این باور هستیم که مشارکت روسیه در مبارزه با تروریسم و حمایت از سوریه در مقابله با گروه های افراطی مبتنی بر اصول قوانین بین الملل و منشور سازمان ملل متحد است و به درخواست دولت سوریه صورت گرفته است، این در حالی است که موضع ترکیه در قبال سوریه و حمایت آن از تروریست ها نقض قطعنامه های شورای امنیت در زمینه مبارزه با تروریسم و منشور سازمان ملل متحد محسوب می شود.

نظر به آنکه اعلام شده است عربستان سعودی در ماه آینده میلادی میزبان نشست گروه های مخالف دولت سوریه خواهد بود، این اقدام عربستان را با توجه به عملکرد ۴ ساله ریاض در خصوص سوریه چطور ارزیابی می کنید؟

طی ۴ سال و نیم گذشته تاکنون عربستان سعودی همواره شریک گروه های تروریستی تکفیری در کشتار مردم سوریه و حامی مالی و تسلیحاتی تروریست ها بوده است و هر روز «عادل الجبیر» وزیر امور خارجه عربستان سعودی حمایت خود را از تروریسم اعلام می کند لذا ما معتقدیم دولت سعودی باید به خاطر ارتکاب جنایات در سوریه و حمایت از گروه های تروریستی تحت فشار قرار بگیرد و مجازات شود.

ما بر این باور هستیم که عربستان سعودی شریک گروه های تروریستی تکفیری است و شریک اصلی در حمایت از تروریسم در سوریه به شمار می رود، طبعا این موضوع برای تمامی کشورها شناخته شده است لذا جامعه جهانی باید ریاض را برای توقف حمایت این کشور از تروریست ها در سوریه تحت فشار قرار دهد.

برخی گروه ها پیشنهاد برگزاری انتخابات زودهنگام در سوریه را مطرح کرده اند آیا دولت سوریه با این پیشنهاد موافق است؟

ملت سوریه در این باره تصمیم گیری می کند و پیش از زمین گیر شدن تروریسم تکفیری در سوریه، سخن گفتن از هر گونه روند سیاسی در این کشور امکانپذیر نیست. مبارزه با تروریسم، در هر گونه روند سیاسی در سوریه یک اصل محسوب می شود و هر آنچه که شهروندان سوری درباره آن به توافق رسیدند اجرایی خواهد شد و ملت سوریه خود آینده کشورش را تعیین خواهد کرد.

موضع سوریه در قبال حملات اخیر در پاریس چیست؟

طبعا دولت سوریه و «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه عملیات تروریستی در پاریس را محکوم کردند و ما تروریسم را در هر نقطه ای از دنیا محکوم می کنیم زیرا سوریه طعم تلخ تروریسم را چشیده است، به همین خاطر ما جنایات تروریستی را محکوم می کنیم و از قربانی شدن غیر نظامیان بیگناه در این عملیات های تروریستی متاسف هستیم اما بر این باور هستیم که اشتباهات غرب و دولت فرانسه در حمایت از تروریسم منجر به گسترش تروریسم و امتداد آن در قلب اروپا شده است و این موضوعی است که سوریه از ۴ سال و نیم پیش نسبت به آن هشدار داده بود.

ما می دانیم هزاران تروریست از کشورهای غربی همچنان در سوریه می جنگند و با کمک ترکیه وارد سوریه شده اند و ما بارها نسبت به حمایت غرب از تکفیری ها در سوریه هشدار داده بودیم لذا در حال حاضر بهتر است که دولت فرانسه در اشتباهات استراتژیک خود در سوریه بازنگری کند و عزم راسخ خود را در مبارزه با تروریسم نشان دهد و در این زمینه معیارهای دوگانه نداشته باشد. لذا کسی که می خواهد واقعا با تروریسم مبارزه کند باید با کشورهایی که با تروریسم مبارزه می کنند همکاری کند و در حال حاضر کشورهایی که با تروریسم مبارزه می کنند مشخص هستند.

حمایت برخی کشورها از تروریسم در سوریه طی ۴ سال و نیم گذشته تاکنون معروف است، هدف از این امر تغییر مواضع سوریه و نقش آن در حمایت از مقاومت در منطقه و مقابله با رژیم صهیونیستی است، هدف از حمایت از تروریسم تکفیری در سوریه تحقق منافع غرب و آمریکا در منطقه و تسلیم سوریه در برابر دیکته های آمریکا و غرب است و همه این اقدامات در راستای تجزیه منطقه و به تاراج بردن منابع آن است. بنابراین تروریسم امروز همه منطقه چه سوریه، عراق، لبنان و ایران را هدف قرار داده است، تروریسم حد و مرز ندارد و برادران ایرانی ما اخیرا چندین شبکه تروریستی مورد حمایت برخی کشورهای منطقه را در کشورش شناسایی کرده اند، این اقدامات ایران در راستای حفظ امنیت و ثبات صورت می گیرد و این کشور نقش اساسی و کلیدی در حل بحران های منطقه دارد زیرا ایران از تمامی امکانات سیاسی، راهبردی، تاریخی و اخلاقی برخوردار است و بر بعد استراتژیک که کسی نمی تواند آن را در منطقه نادیده بگیرد تکیه دارد.

آیا میان سوریه و مصر در زمینه مبارزه با تروریسم هماهنگی و همکاری وجود دارد؟

میان سوریه و مصر تماس هایی برقرار است و ما شاهدیم موضع مصر در عرصه مبارزه با تروریسم مثبت است، میان نهادهای ذیربط دو کشور هماهنگی هایی وجود دارد، مصر همچنین از نقش روسیه در مبارزه با تروریسم حمایت کرده است. ما با دشمن مشترکی در مصر، سوریه و تمامی منطقه مواجه هستیم لذا همه کشورهای منطقه و جهان باید به طور واقعی در زمینه مبارزه با تروریسم بسیج شوند و این تلاش ها نباید همچون برخی کشورهای غربی و منطقه باشد که تنها ادعا می کنند با تروریسم مبارزه می کنند اما یه صورت پنهان از تروریسم حمایت می کنند.

عدنان محمود

معیارهای جامعه جهانی درخصوص قربانیان تروریسم در بیروت و پاریس را چگونه می بینید؟

معیارهای دوگانه غرب و آمریکا در تعامل با تروریسم و قربانیان آن، نقض بدیهی ترین اصول قوانین بین الملل و ارزش های اخلاقی و انسانی است. ما ندیدیم کشورهای اسلامی و غربی جنایت تروریستی که داعش در ضاحیه مرتکب شد و دهها شهید و صدها زخمی بر جا گذاشت را محکوم کنند در صورتی که شایستگی محکومیت را داشت، در حالی که تمامی دنیا حملات پاریس را محکوم کردند و این در حالی است که تروریسم در اینجا و آنجا یکی است و در هر دو نقطه شهروندان بیگناه وجود دارد لذا باید اراده واقعی برای مبارزه با تروریسم وجود داشته باشد و تلاش ها در این زمینه باید یکسان باشد و معیارهای دوگانه وجود نداشته باشد و باید حمایت مالی و تسلیحاتی از تروریست ها که از بیش از ۱۰۰ کشور جهان به سوریه آمده اند متوقف شود. تروریسم در جهان یکی است و تفکر وهابیت خطرناکترین آن به شمار می رود تفکری که نسل ها را به طور کامل از بین می برد و رهبر معظم انقلاب این افراد را جاهلان امروزی توصیف کرد زیرا جاهلیت جدید از جاهلیت قبل از اسلام خطرناکتر است، رهبر معظم بر این دیدگاه استراتژیک از منظر فهم راسخ از ارزش های اسلامی و اصول اسلام تاکید دارد.

لذا کسی که واقعا می خواهد با تروریسم مبارزه و بر اصول حق و ارزش های اسلامی تاکید کند باید با تفکر تروریستی و تکفیری وهابیت مقابله کند تفکری که برخی کشورهای معلوم الحال در منطقه از آن حمایت می کنند لذا نباید میان ابعاد و خطرات تفکر وهابیت، تفکیک قائل شد. نبرد امروز ما تنها نظامی نیست بلکه یک نبرد فکری، اخلاقی، دینی، انسانی و تمدنی است و این همان چیزی است که رهبر معظم انقلاب همواره در تمامی دیدارهای خود با شخصیت ها و نهادها اعلام کرده اند و ما نیز در سوریه بر آن تاکید داریم. کشورهای حامی گروه های تروریستی در سوریه این کشور را هدف قرار داده اند زیرا دمشق نمونه مقاومت، حاکمیت و استقلال به رهبری بشار اسد است، کشوری که همواره با دیکته های آمریکا مخالفت و در برابر توطئه صهیونیستی - آمریکایی مقابله کرده است.


ویدیو مرتبط :
دکتر کرمی: هدف ترکیه به بن بست کشانیدن مذاکرات وین است