الفت: امروزه افراد به‌راحتی رشوه می‌گیرند و اختلاس می‌کنند


معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه با ابراز تاسف نسبت به جایگزینی ضدارزش‌ها به جای ارزش ها در جامعه گفت: متاسفانه امروز شاهد رفتارهایی هستیم که تا دیروز ناشایست شناخته می‌شد و امروز شاهد ظهور افرادی هستیم که آسوده رشوه می‌گیرند، اختلاس می‌کنند و از آب کره می گیرند.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمدباقر الفت در مراسم بزرگداشت مروجین پیشگیری از وقوع جرم و آسیب‌های اجتماعی، با انتقاد از این که در این ٣٠ سال در جهت پیشگیری از وقوع جرم فعالیت چشمگیری صورت نگرفته است،گفت: ما تا به امروز منتظر بودیم جرمی صورت بگیرد تا با آن مقابله کنیم و این تقابل را از افتخارات خود معرفی می‌کردیم. متاسفانه ابزار عدالت کیفری در کشور ما روز به روز در حال افزایش است.

وی فعالیت هنر در سال‌های قبل از انقلاب را در راستای ترویج جرم و فساد در جامعه دانست و این موضوع را دارای دلایلی مستدل و روشن عنوان کرد.

الفت با ابراز تاسف نسبت به نگاه قانونگذاران در این رابطه اضافه کرد: قانونگذاران ما به جای اینکه اقدام برای قضازدایی انجام دهند به دنبال قضایی کردن رفتارها و جرم انگاری هستند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه، با اشاره به افزایش عناوین مجرمانه موجود در متون قانونی، از شدت یافتن مجازات‌ها مانند مجازات حبس ابراز نگرانی کرد و مواردی را که قانونگذار به قضات اجازه داده که از تمهیدات شدیدتر استفاده کنند را ناشی از فاصله از اقدامات پیشگیرانه عنوان کرد.

وی در ادامه گفت: آمار زندانی ها نسبت به جمعیت، زیاد است و متاسفانه این آمار رو به افزایش است و موجب شده که در دنیا رتبه بالایی را در رابطه با این موضوع به خود اختصاص دهیم.

الفت آغاز فعالیت معاونت پیشگیری از وقوع جرم و همکاری این بخش با حوزه هنر را اینگونه تبیین کرد: به تشخیص ریاست محترم قوه قضاییه، ظرفیت مغفول مانده در قانون اساسی در حوزه پیشگیری از وقوع جرم فعالیت خود را آغاز و از شش سال پیش به صورت جدی ساختار خود را ایجاد کردیم و با تمهیدات و بستر مناسبی که نیروی انسانی فراهم کرد توانستیم فعالیت خود را گسترش دهیم و آن را در جهت های مختلف جامعه سرایت دهیم.

وی اضافه کرد: یکی از جهت هایی که بر روی آن بررسی لازم به عمل آمد، حوزه هنر در قالب سینما و تئاتر بود و زمانی نتایج مطلوب حاصل شد که هنرمندان ارزشمند کشورمان در این معاونت حضور پیدا کردند و این امر سرعت گرفت.

الفت ادامه داد: با ارشادات ریاست محترم قوه قضاییه تلاش کردیم که در ١٨ ماه گذشته در یک تعامل مثبت با هنرمندان متعهد و فهیم کشورمان، اقدامات پیشگیرانه را در سطح گسترده ای افزایش دهیم و برای اینکه این اتفاق رخ دهد یک تفاهم نانوشته با همکاران در معاونت پیشگیری شکل گرفت.

وی تحقق اولیه این امر را دشوار تلقی کرد و به گفته وی با گذشت سازمانی و ایثار توانستند آستانه صبر را افزایش دهند تا حوزه اقتدار اداری کاهش پیدا کند و پذیرش واحد جدید که قسمتی از اختیارات به آن محول شود به وجود آید و یک همکاری بین قوه قضا و هنرمندان شکل بگیرد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه، تعامل با هنرمندان را در ابتدا دشوار عنوان کرد و دلیل آن را فاصله میان قوه قضاییه و هنرمندان دانست و تصریح کرد: چهره ای که از دستگاه قضا در اذهان به تصویر درآمده بود بر سختی تعامل ما با هنرمندان افزود. قبل از این نه تنها بنا بر همکاری مشترک نبود بلکه گاهی هم اتفاقات نامیمونی بین قوه قضاییه و هنرمندان شکل می گرفت.

وی بیان کرد: برای اینکه یک فضای جدید ایجاد کنم به سراغ همکاری با هنرمندان خوش سابقه، متدین، انقلابی و دارای غیرت نسبت ملت، نظام و کشور رفتیم تا با همکاری و تعامل بتوانیم راه را به سوی شکافتن این کوه پیش ببریم که علی‌رغم مشکلات و سختی ها توانستیم به این امر تحقق ببخشیم.

الفت گفت: ما تلاش‌مان بر این نبود که با هدف کنترل مجرمین داخل و بیرون زندان از هنرمندان بهره ببریم، اگر هم محصولات هنری چنین دلالتی داشت مستقیما مربوط به حسن سلیقه هنرمندان بوده است؛ قطعا نگاه ما بهره گیری صرف از هنرمندان نبود.

وی با ابراز امیدواری نسبت به اشتراکات پیش آمده میان معاونت پیشگیری و هنرمندان اظهار کرد: امروز هم از نظر ادبیات، تفکر، نگاه و اهداف به اشتراکات قابل توجهی دست پیدا کردیم و نقاط اختلاف نظر را به حداقل ممکن رساندیم که این وضعیت ناشی از حسن نیت دو طرف بوده است. امیدوارم این تعامل با همین سبک و سیاق در سال های آینده ادامه پیدا کند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه بر لزوم فعالیت های هنری در حوزه پیشگیری از جرایم تاکید کرد و گفت: امیدوارم محصولات هنری که با نگاه پیشگیری از جرایم تولید می شوند مورد سرمایه گذاری‌های چشمگیر قرار گیرد.

الفت این تعامل را نیاز جامعه عنوان کرد و از جامعه هنری خواست تا با همکاری بیشتر با معاونت پیشگیری به تحقق اهدف این معاونت، یعنی کاهش آسیب های اجتماعی یاری رسانند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه در بخش دیگر از سخنان خود با ابراز تاسف نسبت به جایگزینی ضدارزش ها به جای ارزش ها در جامعه خاطرنشان کرد: متاسفانه امروز شاهد رفتارهایی هستیم که تا دیروز ناشایست شناخته می‌شد و امروز شاهد ظهور افرادی هستیم که آسوده رشوه می گیرند، اختلاس می کنند و از آب کره می گیرند. امروز حیا بازار پررونقی ندارد، چشم بستن به مال حرام رونق ندارد و زندگی سالم رونق ندارد.

وی ادامه داد: هدف ما این است که با همکاری جامعه هنری آن روح جوانمردی، بزرگواری و بازگشت به رسوم و عادات پسندیده را جایگزین کنیم و این امر در گرو ترغیب هنرمندان ارزشمند به همکاری با معاونت پیشگیری است.

بر اساس این گزارش، این همایش با حضور تهیه کنندگان و کارگردانان کشورمان و قائم‌مقام معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه برگزار شد.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
Reshve dadan, Reshve gereftan رشوه دادن، رشوه گرفتن