سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



سرمقاله جمهوري اسلامي / تحليل سياسي هفته


جمهوري اسلامي/ « تحليل سياسي هفته » عنوان يادداشت روز در روزنامه جمهوري اسلامي است که مي‌توانيد آن را در ادامه بخوانيد:

بسم‌الله الرحمن الرحيم
بارندگي‌هاي اخير که از واپسين روزهاي هفته گذشته در حدود نيمي از استانهاي کشور آغاز شده بود به نحو کم‌سابقه‌اي در هفته جاري نيز ادامه يافت و اين تداوم و شدت، باعث وقوع سيل در برخي مناطق و وارد آمدن خسارات وسيع به استانهاي ايلام ولرستان گرديد.
در بعضي از استانها ميزان بارش در روزهاي اخير به اندازه کل نزولاتي بود که طي دو سال در اين مناطق مي‌بارد، به همين علت به دليل عدم وجود تاسيسات زيربنايي لازم براي جمع‌آوري و مهار اين آبها، بارندگي که از قاعده لطف، بايستي رحمت به همراه بياورد، نغمت‌آفرين شد و خسارات زيادي را به مردم وارد آورد. ابعاد خسارات سيلاب در استانهاي ايلام و لرستان بسيار زياد بود و همين امر باعث شد رئيس سازمان برنامه و بودجه و ديگر مسئولان سازمانها و ادارات را به منطقه بکشاند.
به هرحال بارندگي‌هاي پرحجم اخير در استانهاي مختلف کشور عليرغم خساراتي که داشت، اين اميد را در مردم ايران ايجاد کرد که بتواند التيامي بر سالها خشکسالي حاکم بر جغرافياي منطقه باشد. البته در اين ميان آنچه که براي مديريت کشور بايد درس‌آموز باشد، لزوم برنامه‌ريزي براي فعال کردن ستادهاي مديريت بحران در استان‌ها جهت مقابله با حوادث غيرمترقبه وسوانحي است که هر لحظه در کمين اين کشور حادثه‌خيز بوده و هر بار که حادثه‌اي روي مي‌دهد، همه غافلگير مي‌شوند ولي بعد از آن، همه مسائل به دست فراموشي سپرده مي‌شود. از اين رو جا دارد دولتي که عنوان دولت تدبير واميد را بر خود دارد، با اين موضوع به طور اساسي برخورد کرده و شالوده ايجاد مديريت مقابله با بحران را به گونه‌اي علمي در کشور پايه‌گذاري کند.
در اين هفته مجموعه سفرا و کارداران جمهوري اسلامي که در تهران براي برگزاري نشست سالانه گردهم آمده بودند، به اتفاق وزير امور خارجه با رهبر معظم انقلاب ديدار کردند. در اين ملاقات حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با تبيين اصول و راهبردهاي ثابت و پايدار سياست خارجي والزامات ناشي از آن، راه‌حل‌هاي منطقي و مستحکم ايران درباره مسائل مهم منطقه‌اي از جمله فلسطين، سوريه، يمن و بحرين را تشريح و تاکيد کردند: «اهداف آمريکا در منطقه 180 درجه با اهداف جمهوري اسلامي ايران متفاوت است.» ايشان همچنين تعبير رزمندگان و جنگ‌آوران خطوط مقدم در عرصه بين‌الملل را شايسته شغل وشان مسئولان و کارکنان وزارت خارجه خوانده وافزودند: «وزارت خارجه با توجه به اهداف و وظايف خود، به خوبي فعال است و بخصوص در تجربه اخير مذاکرات هسته‌اي، آقاي دکترظريف و همکارانشان آزمون خوبي از سر گذراندند.» رهبر انقلاب با تحسين تلاش وجديت تيم مذاکره‌کننده گفتند: «احساس قدرت ونشستن در مقابل 6 قدرت جهاني، دفاع از اهداف و تثبيت حضور و وجود خود به طرفهاي مقابل، از جمله نقاط قوت مذاکره‌کنندگان کشورمان در مذاکرات هسته‌اي بود.» ايشان، تدين را مهمترين نقطه قوت آقاي ظريف خوانده وافزودند: «بنده مکرر براي شما عزيزان دعا مي‌کنم.»
اين هفته با يک مناسبت مهم در تاريخ انقلاب مصادف بود که از اهميت ويژه‌اي برخوردار بوده و تاثيرات شگرفي را باقي گذاشته است. سيزدهم آبان به واقع از مهمترين روزهاي تاريخ معاصر ايران محسوب مي‌شود، هنگامه‌اي مهم که در نهان خود شاهد وقوع سه رويداد حساس همچون تبعيد امام خميني(ره) به ترکيه در سال 43، راهپيمايي و شهادت دانش‌آموزان عليه رژيم طاغوت در سال 57 و تسخير سفارت آمريکا در سال 58 بوده است.
مبارزات ملت ايران در طول نيم قرن گذشته حکايت از خشم خروشاني براي مقابله با طاغوتيان ودستيابي به استقلال و آزادي دارد. تسخير لانه جاسوسي آمريکايي در سال 58 و يکسال پس از سرنگوني رژيم طاغوت به دليل ادامه حمايتهاي کاخ سفيد از عوامل اين رژيم وتلاش براي سرنگوني نظام جمهوري اسلامي، سرآغاز تحولات بسياري در مسير حرکت نظام بود و شعار مرگ بر سياستهاي استکباري آمريکا را در ايران و جهان نهادينه کرد، به همين مناسبت رهبر معظم انقلاب روز سه‌شنه و در آستانه سيزده آبان و تظاهرات سراسري روز ملي مبارزه با استکبار در ديدار پرشور هزاران نفر از دانشجويان ودانش‌آموزان، بر مقابله منطقي و برخاسته از عقل وتجربه با استکبار جهاني تاکيد کرده و شعار مرگ بر آمريکا را به معناي مقابله با سياستهاي ظالمانه وکينه‌توزانه مسئولان آمريکايي و نه مردم آمريکا خواندند.
ايشان تاکيد کردند: «واقعيت اين است که اهداف آمريکا در قبال جمهوري اسلامي ايران، هيچ تغييري نکرده و رهبران آمريکا اگر بتوانند جمهوري اسلامي را نابود کنند لحظه‌اي درنگ وتامل نخواهند کرد اما نمي‌توانند، و به ياري حق، در سايه همت جوانان، گسترش وتعميق بصيرت ملت و پيشرفت ايران، در آينده هم، در تحقق اين هدف ناکام مي‌مانند.»
در بررسي مسائل خارجي هفته، به تحولات سوريه، يمن و ترکيه مي‌پردازيم.
در روند بحران 5/4 ساله سوريه، برگزاري نشست وين در جمعه گذشته نقطه عطفي محسوب مي‌شود که روزنه‌هاي اميدي در افق تيره اين بحران ايجاد کرده است. در اين نشست براي نخستين بار بود که تقريباً همه طرف‌هايي که به نوعي در بحران سوريه دخيل هستند بر سر يک ميزگرد آمدند تا بلکه براي اين بحران که اکنون به يک فاجعه بشري تبديل شده است چاره‌اي پيدا کنند. دعوت از ايران براي شرکت در اين نشست تاکيدي بر اين واقعيت بود که بدون حضور ايران چنين نشست‌هايي درباره سوريه بي‌نتيجه است.
چهار و نيم سال است که آتش فتنه بحران در سوريه توسط دولت‌هايي که به دنبال منافع سياسي و نامشروع خود هستند افروخته شده است و اين دولت‌ها از هيچ اقدامي براي رسيدن به اهدافشان فروگذار نبوده‌اند ولي نه تنها به مقاصدشان نرسيده‌اند بلکه گسترش ابعاد اين بحران و غيرقابل مهار شدن آن، اين دولت‌ها را تحت فشار گذاشته است تا در رفتار خود در سوريه تجديدنظر کنند.
مثلث غرب، ارتجاع عرب و ترکيه از 5/4 سال قبل جرقه آتش بحران را با بهره‌برداري از خيزش‌هاي همگاني درجهان عرب، آغاز کردند و تمامي تلاش خود را به کار گرفتند تا دولت سوريه را که باب ميل و همسوي منافع آنها نبود سرنگون ساخته و دولت مورد نظر خود را در سوريه بر سر کار آورند که موفق نشدند. اکنون بحران سوريه به يک شکست بزرگ و يک رسوايي براي بانيان آن تبديل شده است. در اين ميان جمهوري اسلامي ايران براي اينکه ثابت کند طالب حل بحران و قطع خونريزي در سوريه است در مذاکرات اخير شرکت کرده است.
آنچه که قابل تامل است اين که در نشست اخير، اصراري بر برکناري بشار اسد رئيس جمهوري سوريه نشد و اين، نشانه يک تحول مثبت است. ايران به همراه روسيه تاکيد مي‌کند که تعيين سرنوشت حکومت آتي سوريه بر عهده مردم سوريه است و ملت سوريه هر تصميمي را که مي‌گيرد بايد مورد قبول و احترام ساير کشورها قرار بگيرد.
اين هفته، در تحولات يمن نيز شاهد اتفاقات تازه بوديم. همزمان با اعلام خبر مشارکت رژيم صهيونيستي در جنگ عليه مردم يمن، وزير خارجه عربستان از نزديک شدن پايان عمليات نظامي رياض و متحدانش در يمن خبر داد. «عادل الجبير» وزير خارجه عربستان با اعلام اين خبر مدعي شد که رياض تقريباً به اهدافش در يمن رسيده است و بزودي حملات به يمن را پايان مي‌دهد.
در اين خصوص دو نکته قابل تامل وجود دارد. نخست اينکه مقامات رياض با اين گونه اظهارات قصد دارند خود را اصلاح طلب جلوه داده و جنايات عظيمي را که در طول هشت ماه گذشته در حق مردم بي‌دفاع يمن مرتکب شده‌اند، تحت الشعاع قرار دهند. دوم اينکه با طرح اين ادعا، اين گونه وانمود شود که عربستان در يمن به اهدافش رسيده است.
عربستان طي هشت ماه گذشته جنايات گسترده‌اي را در يمن مرتکب شده و به شکل کاملاً روشن مرتکب جنايت جنگي گرديده و مستوجب پيگيري و مجازات در دادگاه‌هاي بين‌المللي است. رياض با انواع سلاح‌ها بيش از پنج هزار يمني را به قتل رسانده، هزاران نفر را زخمي کرده، زيرساخت‌هاي اين کشور فقير را نابود کرده و موجب قحطي و فلاکت يمني‌ها شده است و اين اظهارات فريبکارانه نمي‌تواند جنايتکار بودن رياض را کتمان کند.
از سوي ديگر، همه ناظران مسائل يمن بر شکست کامل رياض در يمن اذعان دارند و مقامات رياض با اينگونه اظهارات نمي‌توانند رسوايي شکست را در يمن از خود دور کنند.
اين هفته، انتخابات زودهنگام مجلس در ترکيه برگزار شد و حزب توسعه و عدالت متعلق به اردوغان به پيروزي رسيد. حزب اردوغان در اين انتخابات توانست حدنصاب لازم براي تشکيل دولت به تنهايي را کسب کند و از اين بابت اردوغان مي‌تواند خوشحال باشد، ولي آنچه را که نبايد از نظر دور داشت، شيوه‌اي است که اردوغان پس از شکست در انتخابات خرداد ماه گذشته در پيش گرفت تا به اين نتيجه‌اي که امروز به آن رسيده است، دست يابد. اردوغان، بنابه اذعان قريب به اتفاق ناظران سياسي، از حربه ناامني و ايجاد ترس در مردم ترکيه سود جست تا آن‌ها را وادار سازد عليرغم اکراه خود، به حزب عدالت و توسعه راي دهند.
در ناامني‌هايي که در طول پنج ماه گذشته ترکيه وارد آن شد، رد پاي اردوغان کاملاً در آن پيدا بود. اردوغان کوشيد تا با تشديد جنگ با کردها، مردم ترکيه را از آينده نامعلوم و بي‌ثباتي احتمالي کشور وحشت زده کند و نتيجه انتخابات اخير نيز نشان داد ظاهراً در اين شيوه غيراخلاقي توفيق داشته است. اردوغان اکنون بار ديگر زمزمه تغيير قانون اساسي را سر داده است که قدرت خود را افزايش داده و در صورت امکان مادام العمر نمايد. تحولات آتي نشان خواهد داد آيا اردوغان در اين هدف نيز موفق خواهد شد يا نه.


ویدیو مرتبط :
سرمقاله شماره 316 مجله موفقیت