حل معمای اتلاف گرما از پوسته زمین


گروهی از دانشمندان با کشف نوعی از سیستم منفذی کف دریا معمای اتلاف گرما از پوسته زمین را حل کردند؛ این یافته‌ها به آنها در تفسیر دقیق‌تر شواهد مربوط به آب و هوای جهانی کمک می‌کند.

به گزارش سرویس علمی ایسنا منطقه خراسان، این اکتشاف که توسط محققان مرکز ملی اقیانوس‌شناسی و دانشگاه ساوتهمپتون در بریتانیا انجام شده، گسست طولانی مدت بین نظریات علمی مبتنی بر اینکه پوسته زمین در کف دریا با گسترش برآمدگی‌های جناحی در حال خنک شدن است و نیز مشاهدات واقعی این پدیده را توضیح می‌دهد.

این کلاس جدید از منفذ گرمابی در طول یک سفر اکتشافی توسط کشتی تحقیقاتی سلطنتی جیمز کوک در میدان دریچه‌های وندم در کارائیب یافت شد.

برملی مورتون، دستیار نظارتی این مطالعه گفت: واقعا این پژوهش درک ما را نسبت به چگونگی خنک شدن قسمت درونی زمین ارتقا می‌دهد.

این گروه تحقیقاتی قبل از ارسال ROV (وسیله نقلیه کنترل از راه دور) برای جمع‌آوری نمونه‌هایی از مواد معدنی و سیالات گرمابی از ردیاب صوتی زیردریایی‌های اتوماتیک برای نقشه‌برداری میدانی دریچه‌ها استفاده کردند.

این تحقیقات نشان داد مواد معدنی و شیمیایی که در مکان دریچه وندم یافت شده با سایر دریچه‌های شناخته شده بسیار متفاوت است.

چیزی که این سیستم جدید را متفاوت کرده منبعی است که گرما از آن خارج می‌شود. در این سیستم گرما از صخره‌های داغی از بستر دریا با گسل‌های زاویه‌ای کمی که به نام مراکز پخش تکتونیک بیرون زده‌اند خارج می‌شود.

مورتون افزود: انتظار داریم این نوع جدید از سیستم دریچه‌ای را بتوان در بسترهای زمین‌ساختی گسترده اقیانوسی سراسر جهان پیدا کرد.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
نحوه حل مشكل پوسته پوسته شدن رنگ خودرو