علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



دود قلیان کارکنان قهوه خانه ها را نیز در امان نمی گذارد


به گزارش روز سه شنبه گروه علمی ایرنا از پایگاه اینترنتی مدیکال نیوز تودی، مطالعه ای در نیویورک سیتی که نتیجه آن در نشریه Tobacco Control منتشر شد، نشان می دهد که عرضه و مصرف قلیان در قهوه خانه ها، کارکنان این مراکز را در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی و ریوی قرار می دهد.
محققان کالج بهداشت عمومی جهانی دانشگاه نیویورک و مرکز پزشکی لانگون 10 تن از کارکنان چهار قهوه خانه را در پایان شیفت کاری شان آزمایش کردند و متوجه شدند که میزان سموم همچون مونو اکسید کربن و شاخص های التهابی که به طور معمول با اختلالات ریوی و قلبی ارتباط دارد، در این افراد به طور قابل ملاحظه ای افزایش یافته است. این شاخص برای دو نفر از افراد مورد مطالعه بیش از 90 واحد در میلیون بود که این سطح مشخصه افراد سیگاری قهار است.
همچنین سطوح پروتئین ها در خون که نشان دهنده التهاب است، مانند اینترفرون، اینترلوکین و فاکتور نکروز توموری، در پایان شیفت کاری افراد مذکور بالاتر بود.
گرچه این پروتیین ها برای واکنش های ایمنی عادی بدن لازم هستند، اما بیش از حد بودن سطوح آنها با بروز بیماری قلبی و سرطان ارتباط دارد.
این مطالعه همچنین نشان داد که غلظت آلاینده های هوا در این چهار قهوه خانه متفاوت بود، اما با شمار مصرف کنندگان سیگار و قلیان ارتباط مستقیم داشت.
براساس این گزارش، کارشناسان ذهنیت کم خطر بودن مصرف قلیان برای سلامتی در قیاس با سیگار و یا توتون را رد کرده اند، به طوری که نهاد دولتی 'مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری' در امریکا درجه سمی بودن قلیان را دستکم به اندازه سیگار اعلام کرده است.
علمی**2038**2017

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
قلیان . قهوه خانه