آرمان‎گرایی، شایسته‌سالاری و استقلال از اصول مترقی انقلاب هستند


رئیس جهاد دانشگاهی واحد لرستان گفت: آرمان‌گرایی، شایسته سالاری و استقلال از اصول مترقی انقلاب هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) - منطقه لرستان، دکتر سید علی نادر دهقانی الوار در جمع اعضای جهاد دانشگاهی لرستان با تبریک ایام الله دهه فجر و پیروزی انقلاب اسلامی و با گرامیداشت یاد امام و شهدا، اظهار کرد: تکرار اینکه یک نهاد انقلابی هستیم کافی نیست باید ماموریت‌ها و مبانی فکری مان را مرور کنیم تا در مسیری که قرار گرفتیم، بمانیم و منحرف نشویم.

وی با بیان اینکه همه انقلاب‌ها و جریان‌ها در دنیا مبانی نظری مشخصی دارند و از یک جایی به عنوان مبنا و بستر انقلاب‌ها آغاز می‌شوند، افزود: بعضی انقلاب‌ها صرفا ایدئولوژیکی هستند که در دنیا نمونه‌های زیادی داریم و گاهی اوقات انقلاب‌ها نتیجه استکبار و استبداد خارج از حکومت است و قدرت‌طلبی ابرقدرت‌ها باعث می‌شود در نقطه‌ای انقلاب و دگرگونی ایجاد شود البته فرماندهی این انقلاب‌ها در بیرون از مرزها است؛ بستر برخی دیگر از انقلاب‌ها به از هم پاشیدگی نظام سیاسی خود کشورها بر می‌گردد و کشوری که نتواند ساختار درونی‌اش را استحکام بخشد باعث دگرگونی و انقلاب می‌شود در این مورد فساد از درون حاکمیت آغاز و ساختار سیاسی و حاکمیتی را متلاشی می‌کند.

عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی لرستان ادامه داد: اما به نظرمی‌رسد دلیل انقلاب اسلامی ایران به ناهنجاری‌هایی که در نظام فکری، اجتماعی، سیاسی و برنامه‌ریزی کشور در قبل از انقلاب ایجاد شده بود بر می‌گردد و اینکه این ناهنجاری درابعاد گوناگون، آینده مبهمی را برای جایگاه ایران رقم می‌زد و رهبرکبیر انقلاب بادرک و تحلیل درست این وضعیت باقدرت ایمان و اتکال به قدرت خداوند و آگاهی بخشی به مردم رهبری و هدایت انقلاب را عهده‌دار شد.

وی اضافه کرد: به نظر می‌رسد کشور ما قبل از انقلاب به لحاظ سیاسی، اقتصادی و اجتماعی، انسجام و همبستگی و قدرت و توانایی خود را به دلیل همان ناهنجاری‌ها از دست داده بود که نمونه‌های زیادی را می‌شود مثال زد.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد لرستان با تأکید بر اینکه قبل از انقلاب 5 برنامه توسعه طراحی شده بود که اولین جرقه‌های آن از سال 1316 آغاز و در سال 1327برنامه اول آغاز شد اما ثبات مدیریتی، فکری، اجتماعی که انتظار می‌رفت حاکم نبود و این برنامه توسعه به نتیجه نرسید.

دکتر دهقانی الوار افزود: مردم صاحبان اصلی قدرت و انقلاب هستند و این تاکید امام راحل(ره) است.

وی با بیان این سوال که انقلاب اسلامی به دنبال چه اهداف و آرمان‌هایی در سطح کلان بوده است، یادآور شد: امام راحل محور و اصل انقلاب اسلامی بود و شعاراصلی ایشان هم عدالت بود.

عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی لرستان با تاکید بر اینکه یکی از شعارهای انقلاب ما ایجاد عدالت در ابعاد مختلف در کشور و در حوزه‌های فرهنگی، اقتصادی، سیاسی بوده است، اظهار کرد: این موضوع به حدی اهمیت دارد که در حوزه اقتصاد و محرومیت‌زدایی چند سازمان در راستای تحقق عدالت در همان ماه‌های اول پیروزی انفلاب ایجاد شد.

دکتر دهقانی الوار با تاکید بر اینکه باید براساس نظریه انقلاب در کشور عدالت را به معنای واقعی پیاده کنیم، تصریح کرد: باید منافع و حرمت اشخاص حفظ شود و نباید به بهانه اختلاف فکری، افرادی از صحنه خارح شوند و حرمت افراد، آزادی بیان و اندیشه در چارچوب مشخص شده انقلاب باید رعایت شود.

وی گفت: در انقلاب و بعد از انقلاب قرار بود شایسته‌سالاری در کشور پیاده شود و شایستگان انتخاب و در راس حکومت افراد شایسته به لحاظ علمی قرار بگیرند که این امر یکی دیگر از شعارهای اصلی انقلاب بود و بنا بود آرمان‌گرایی نیز موضوع اصلی کشور باشد تا به استقلال بر مبنای شعار مهم "استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی"برسیم.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد لرستان با تأکید بر اینکه در ابعاد گوناگون بعنوان الگو سایر کشورهاست، تصریح کرد: در انقلاب ما همه موضوعات، برنامه‌ها و اهداف روشن و شفاف و دارای ابتدا و انتهاست و اگر کسی ابهامی در مورد مواضع انقلاب مطرح می‌کند، قطعا پاسخ‌های روشنی برای آن در اصول انقلاب یافت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه، عدالت‌خواهی، آرمان‌خواهی و استقلال طلبی در راس شعار انقلاب بوده و خواهد بود، به مسئولیت‌ها و تکالیف جهاد دانشگاهی اشاره کرد و گفت: به نظر می‌رسد تکلیف اساسی جهاد دانشگاهی همان تکلیفی است که انقلاب بر عهده داشته و آنهم بهبود فرایندها و ایجاد ساختارهای کارآمد برای توسعه کشور است.

وی خاطرنشان کرد: جهاد دانشگاهی باید برای موانع توسعه کشور و استقلال آن مستمر تلاش و برنامه‌ریزی کند و حرکت‌های علمی ایجاد شده در این نهاد را گسترش دهد.

دکتر دهقانی الوار با تاکید بر ضرورت ایجاد ساختار مناسب در کشور اظهار کرد: باید ساختارهای متناسب با نیاز کشور تعریف شود که در این راستا ایجاد ساختارهای کارآمد و مبتنی بر نیازمندی‌ها و ظرفیت‌ها و منطبق بر آرمان‌های انقلاب ضروری است.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد لرستان با بیان اینکه باید ساختارهایی که در کشور کارایی ندارند را بهینه کنیم به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه جهاد دانشگاهی یک حرکت گلخانه ای است اشاره کرد و افزود: جهاد دانشگاهی در بستری شکل گرفت که خیلی ها باور نداشتند به ثمر بنشیند اما امروز این نهاد اثربخش، توانسته است کشور را به گلستانی درحوزه‌های مختلف تبدیل کند.

وی با تاکید بر اینکه جهاد دانشگاهی حرکت مستمر و کارآمد کشور بوده که توانسته جهت‌سازی کند و کارهای بزرگ انجام دهد، اضافه کرد: باید این سازمان در کشور تکثیر شود چرا که برگرفته از مبانی انقلاب است. باید بدانیم تکلیف و وظیفه ما چیست و برای آینده کشور چه جایگاهی متصور شده‌ایم.

دکتر دهقانی الوار با بیان اینکه جهاد دانشگاهی لرستان در حوزه‌های متنوع و گسترده ازجمله اطلاع رسانی، کشاورزی، فرهنگی، علمی و پژوهشی کار می‌کند، خاطرنشان کرد: هر جایی که جهاد دانشگاهی احساس کند نیاز است و مردم گرفتارند ورود جدی پیدا می‌کند و نیروهای جهادی نیز مکلفند خود را برای مقابله با چالش‌هایی که برای کشور مساله ساز آماده و آنها را حل کنند.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد لرستان یادآور شد: شاید انتقادهایی بر مدیریت‌های کلان وارد باشد اما راهکار نیز وجود دارد؛ حتی ممکن است ضعف‌هایی داشته باشیم ، باید این ضعف‌ها دیده و تحلیل دقیق، منطقی و علمی روی آنها انجام و برای آنها برنامه عملیاتی، کارآمد و اثرگذار تبیین کنیم، البته نباید هر تریبونی را برای نقد کردن مورد استفاده قرار دهیم.

وی با بیان اینکه باید اشکالات را با رویکرد علمی نقد و راهکار ارائه دهیم، گفت: باید نسبت به مساله انقلاب متعهدانه و دلسوزانه برخورد شود. افتخار می‌کنیم به عنوان نهادی انقلابی آغازگر کارهای بزرگ در کشور هستیم.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
اصل شایسته سالاری و شایسته گزینی در نظام اسلامی