نقشه علمی چاقی در کشور رونمایی می‌شود


دبیر علمی پنجمین کنگره پیشگیری و درمان چاقی ایران با بیان اینکه اگر برای آینده برنامه نداشته باشیم قطعا در یک چشم انداز 50 ساله با نسلی مواجه خواهیم بود که دچار ناتوانی‌های جسمی هستند، گفت: در حال حاضر نقشه علمی چاقی در کشور نداریم و برای نخستین بار در کنگره پیشگیری و درمان چاقی الگویی از نقشه علمی چاقی کشور رونمایی می‌شود.

به گزارش سرویس سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر شهرام علمداری با بیان اینکه هدف اصلی پنجمین کنگره پیشگیری و درمان چاقی ایران که از 25 تا 27 آذر ماه در مرکز همایش‌های دکتر غرضی بیمارستان میلاد برگزار می‌شود، اعلام نتایج تحقیقات و اقدامات انجام شده در زمینه پیشگیری و درمان چاقی است، اظهار کرد: با این حرکت سعی می‌کنیم در بعد سیاست‌گذاری‌های کلان کشوری در خصوص پیشگیری از چاقی بخصوص در دوره کودکی و نوجوانی نقش آفرینی کنیم.

وی افزود: امروز در دنیا به اثبات رسیده است که هرچقدر به مراحل اولیه زندگی توجه کنیم، حتی در دوره جنینی روی مسائل چاقی تمرکز کرده و اقداماتی را انجام دهیم، اثرات آن روی پیشگیری و درمان چاقی در بزرگسالی بیشتر خواهد بود. بر این اساس باید پیشگیری و درمان چاقی در دوران بارداری شروع شود.

علمداری با بیان اینکه اقدامات در سطح ملی نیازمند آن است که وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مختلف چون وزارت بهداشت، وزارت آموزش و پرورش، بهزیستی، وزارت ورزش و جوانان، وزارت اقتصاد ژ، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، صداو سیما و بسیاری دستگاه‌های دیگر اقدامات استراتژیک جهت کاهش عوارض چاقی را مدنظر داشته باشند، گفت: چاقی در تمام دنیا به عنوان یک شاخص خطرآفرین حتی برای امنیت کشور محسوب می‌شود و افرادی که چاق می‌شوند سیستم امنیتی جوامع را هم دچار اختلال می‌کنند.

دبیر علمی پنجمین کنگره پیشگیری و درمان چاقی ایران افزود: از آنجا که چاقی باعث ناتوانی و مرگ و میر افراد در سنین جوان‌تر می‌شود، اثرات بدی روی آینده یک جامعه دارد.

به گفته وی نقش علوم پایه در پیشگیری و درمان چاقی، اپیدمیولوژی چاقی، تغذیه، فعالیت بدنی و جنبه‌های رفتاری و روانی چاقی پنج محور عمده این کنگره هستند.

علمداری با بیان اینکه شش موضوع عوامل موثر بر چاقی کودکان پیش از بارداری مادر، عوامل موثر بر چاقی کودکان در دوران بارداری مادر، عوامل موثر بر چاقی کودکان پیش از مدرسه، عوامل موثر بر چاقی کودکان در دوران مدرسه، عوامل موثر بر چاقی کودکان و ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر و عوامل اجتماعی و روانی موثر بر چاقی در کنگره به بحث گذاشته می‌شوند، گفت: داروها و درمان‌های جراحی، عوارض چاقی در بزرگسالی، چاقی، تبلیغات و رسانه‌های عمومی، چاقی و کیفیت زندگی، سیاست‌گذاری در زمینه چاقی و پیامدهای اقتصادی چاقی نیز از دیگر مسائل مورد توجه هستند.

بنابر اعلام روابط عمومی پژوهشکده غدد درون ریز ومتابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، وی افزود:‌ اگر برای آینده برنامه نداشته باشیم قطعا در یک چشم انداز 50 ساله با نسلی مواجه خواهیم بود که دچار ناتوانی‌های جسمی هستند. در حال حاضر نقشه علمی چاقی در کشور نداریم و برای نخستین بار در کنگره پیشگیری و درمان چاقی الگویی از نقشه چاقی رونمایی می‌شود.

پنجمین کنگره پیشگیری و درمان چاقی ایران از 25 تا 27 آذرماه جاری در مرکز همایش‌های دکتر غرضی بیمارستان میلاد برگزار می‌شود.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
معرفی نقشه جامع علمی کشور