سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



نصرالله: تجاوز جدید اسرائیل را بعید می‌دانیم/ اگر جنگی تحمیل شود، حزب‌الله خط قرمزی نمی‌شناسد


به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «سید حسن نصرالله»‌ دبیر کل حزب‌الله لبنان در دومین مصاحبه اختصاصی خود با شبکه المیادین لبنان طی دو سال و نیم گذشته،‌ مجموعی از مهم‌ترین مسائل منطقه را تشریح کرد.

اسرائیل دنبال جنگ است

در مرحله حساس کنونی منطقه، موضوع رژیم صهیونیستی از اصلی‌ترین موضوعاتی بود که «سید مقاومت» به آن پرداخت و از افزایش نگرانی عمومی در سطح منطقه از تشدید وضعیت نظامی در منطقه سخن گفت؛ وضعیتی که اسرائیل بخشی از عوامل آن است. نصرالله گفت که اطلاعات رسیده به حزب‌الله نشان می‌دهد که اسرائیل بر خلاف آنکه وانمود می‌کند که دنبال جنگی گسترده نیست، اما از حیث نظامی آماده تشدید وضعیت و آغاز تجاوز[ی جدید به لبنان] می‌شود.

نصرالله با بیان اینکه مقاومت در لبنان تحرکات نظامی اسرائیل را در میدان و در شمال فلسطین اشغالی کاملا تحت نظر دارد، پیامی مهم و واضح و مستقیم برای سران اسرائیل فرستاد و موضع مقاومت را در قبال هر اقدام احتمالی تل‌آویو روشن کرد.

عربستان و تشدید اوضاع علیه حزب‌الله

عربستان سعودی موضوع دیگری بود که سید حسن نصرالله به آن پرداخت و علل اینکه عربستان سعودی حزب‌الله و سران آن را در لیست تروریستی قرار داد،‌ تشریح کرد و پاسخ‌هایی شفاف به چرایی اقدامات ریاض و افق آینده این موضوع ارائه کرد.

علل خروج جزئی روسیه از سوریه

دبیر کل حزب‌الله در این مصاحبه همچنین دلایل خروج جزئی تجهیزات و نیروهای روس از سوریه را تشریح کرد و راهبرد و دیدگاه محور مقاومت در قبال وضعیت سوریه و شخص بشار اسد رئیس جمهوری سوریه را توضیح داد.

وضعیت داخلی لبنان

سید حسن نصرالله همچنین در این مصاحبه از وضعیت داخلی لبنان و گزینه مقاومت (و 8 مارس) برای کرسی ریاست جمهوری و آینده روابط با نخست‌وزیر پیشین لبنان نیز سخن گفت و تشریح کرد که اگر مسائل داخلی لبنان از جمله مسئله ریاست جمهوری حل نشود،‌ چه خطراتی و نگرانی‌های امنیتی، لبنان را تهدید می‌کند.

مشروح گفت‌وگوی و دو ساعت‌واندی سید حسن نصرالله را در ادامه بخوانید:

نصرالله در پاسخ سوال اول درباره تهدیدهای اسرائیل، اعلام کرد که هرگونه اقدام اسرائیل علیه لبنان را بعید دانست.

اسرائیل بدون اجازه آمریکا جنگی آغاز نمی‌کند

او در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است تجاوزی با اجازه آمریکا توسط اسرائیل انجام شود، گفت: ما میدانیم که اسرائیل بدون موافقت آمریکا جنگی آغاز نمی‌کند. تجربه‌های پیشین ما این را ثابت کرده است.  اسرائیل جنگ سال 2006 را به درخواست آمریکا با هدف تغییر خاورمیانه انجام داد. اسرائیل جنگی آغاز نمیکند مگر با اجازه آمریکا و بعید می‌دانیم که دولت اوباما چنین اجازه‌ای بدهد چون دارد می‌رود [و دوره‌اش رو به پایان است] و هر جنگ جدید اسرائیل علیه لبنان، ماجراجویی‌ای است که نتیجه‌اش معلوم نیست.

نصرالله افزود: متاسفانه برخی عرب‌ها نزد اسرائیل کار می‌کنند از جمله در سازمان‌هایی و برای جاسوسی. این سازمان‌ها معلوم هستند و شناخته شده... اسرائیل حساب و کتاب میکند و اهداف [جنگ] باید کاملا روشن باشد چرا که هزینه بشری، معنوی و اقتصادی خیلی برایش مهم است.

دبیر کل حزب‌الله در ادامه بر آمادگی مقاومت برای مقابله با هر اقدام اسرائیل اشاره کرد و گفت: مقاومت با آمادگی و درایت و مواضعش اسرائیل را به این اطمینان رسانده که هر جنگی علیه لبنان، هزینه‌اش هنگفت استو باید سود و زیانش را بسنجد . اسرائیل خیلی جان شهرکنشینان برای مهم است و این نقطه‌ای است که با آن تحت فشار است. ما از جنگی حرف میزنیم که داریم از خودمان دفاع میکنیم از ملت و کشورمان. یعنی اینکه ما وضعیت تجاوز نداریم. زمانیکه در چنین وضعیتی [حالت دفاع از خود] قرار بگیریم از سرزمین‌مان حمایت می‌کنیم. اسرائیل میگوید میخواهد زیرساخت لبنان را ویران کند و لبنان را به 300 سال پیش برگرداند. ما هم تاکید میکنیم که ضعیف نیستیم.

اگر اسرائیل تجاوزی کند، حق ماست که زیرساختهایش را بزنیم

نصرالله ادامه داد و تهدید کرد: مشکل [اسرائیل فقط] در انبارهای آمونیاک نیست که در حیفاست. کارخانه‌های دیگری نیز هست. اسرائیل به نظر می‌رسد ضمانت بین‌المللی و عربی ندارد یا حتی به رژیم‌های عربی خوش‌بین نیست. این رژیم با موشک‌های حقیقی هدف گرفته نشده [تا الان]. زیرساخت‌های پتروشیمی و آنچه بیولوژیکی است، تاسیسات اتمی و انبارهای اتمی و زرادخانه‌های کلاهک‌های اتمی.. اینها کارخانه‌ها و تاسیساتی است که در شهرها و در جوار شهرهای اسرائیلی موجود است. اینها اهدافی است که اگر اسرائیل بخواهد زیرساخت‌های ما را بزند، حق ماست که هر هدفی که برای دشمن بازدارندگی ایجاد کند، هدف بگیریم.

نصرالله افزود: فرض کنیم که ما این اهداف را در رژیم صهیونیستی زدیم. به کجا بازخواهد گشت [این رژیم؟] اگر اینها اهداف در شهرها باشد، ما حق داریم این شهرها را گلوله‌باران کنیم. اسرائیل اینجا هزارجور حساب کتاب خواهد کرد. ما لیستی کامل از کارخانه‌ها و انبارها و مراکز با مختصات جغرافیایی آن داریم. با امکاناتی که مقاومت دارد، هیچ چیزی به اسرائیل کمک نخواهد کرد. اسرائیل میداند که هزینه این جنگ هنگفت است.

در جنگ جدید هیچ خط قرمزی نمی‌شناسیم

دبیر کل حزب‌الله سقف تهدید برای رژیم صهیونیستی را بالاتر برد و گفت: در هر جنگ جدیدی علیه لبنان سقف و مرز و هیچ خط قرمزی نمی‌شناسیم. مقاومت از طرف اسرائیل و اعراب هدف گرفته شده و ما بعد از توکل بر خدا، با جدیت تلاش می‌کنیم هرچند وقوع جنگ را بعید می‌دانیم. ما قدرت داریم که هر نقطه‌ای در فلسطین اشغالی را هدف بگیریم.

نصرالله ادامه داد: مراکز بیولوژیکی وجود دارد که آنچه آنها نیاز دارند و صادر می‌کنند، میسازد زمانی که به این رژیم نگاه می‌کنم می‌گویم آنها می‌دانند که کشورهای عربی دارای موشکهای دقیقی هستند بنابراین چگونه نیروگاهها و کارخانه ها را در درون شهرها ساختند و چگونه این شهرها را ساختند؟ نمی توانم تفسیری کنم مگر اینکه بگویم تضمین‌هایی از برخی رژیم‌های عربی گرفته‌اند.

نصرالله گفت: ما به دشمن تضمین امنیتی نمی‌دهیم بلکه به دشمن می گوییم تجاوز نکند. زمانی که از توانایی ها سخن می گوئیم کاملا مشخص می کنیم که  ما میخواهیم از کشور و مردم مان حمایت کنیم. هیچ کس از ما نمی خواهد که تضمین بدهیم و اساسا ما در موقعیت ارسال پیام به دشمن اسراییلی نیستیم و اساسا خود را موظف به پاسخگویی هم نمی دانیم. معادله ما کاملا مشخص است : «هرگونه تجاوز به لبنان  با پاسخ مناسب مواجه خواهد شد».

نصرالله ادامه داد : لازم نیست که پرده از سلاح مقاومت برداریم. اما این حق مقاومت ، ارتش لبنان، مردم و ارتش های منطقه است که هر سلاحی را داشته باشند که بتوانند از طریق آن از وجود و حاکمیت‌شان دفاع کنند. رژیم صهیونیستی فقط تهدید نمی کند بلکه شب و روز عمل هم می‌کند. از 14 آگوست سال 2006 نبرد دیگر ظاهری نیست بلکه دشمن از ان زمان به بعد کاملا آماده است. نتانیاهو حق دارد سلاح اتمی داشته باشد  اما ما حق نداریم سلاح دفاعی داشته باشیم؟

اسرائیل دنبال «درگیری بین جنگی» است

نصرالله با اشاره به رزمایش‌های مکرر اسرائیل گفت: از سال 2006، هرچه درباره رزمایش‌ها و آمادگی و تمرین‌های اسرائیلی‌ها گفته‌اند، جدید نیست. اسرائیلی‌ها بعد از جنگ تموز [33 روزه] کمیته وینوگراد را تشکیل دادند و تحقیقات کردند و تلاش میکنند ضعف‌ها را پوشش بدهند و دریافتند که ارتش‌ آنان قدرت مشارکت در جنگ را در هر زمانی ندارد. [گادی] ایزنکوت [رئیس ستاد مشترک ارتش] الان دارد طرح‌هایی را آماه می‌کند و ما هم از حیث اطلاعاتی دنبالش میکنیم. آنها بررسی می‌کنند و ارزیابی می‌کنند. برخی میگویند حزب‌الله در سوریه مشغول است اما ما تیمی داریم که فقط روی موضوع اسرائیل کار می‌کند.

نصرالله ادامه داد: رژیم اسرائیل وارد جنگ نمی‌شود بلکه ممکن است اقدامی نظامی بکند و برخی اهداف را بزند و فکر کند که مقاومت پاسخ نمی‌دهد یا اینکه با تکیه بر جو داخل لبنان تکیه کند و فکر کند که مقاومت پاسخ ضعیف یا نامتناسبی می‌دهد پس دنبال اهداف جدیدی میگردد تا آن را بزند و این را «درگیری بین جنگی» مینامند.

---

نصرالله ادامه داد: ما به این توجهی نداریم که پیامی از اسرائیل دریافت کنیم. اگر اطمینان‌بخشی یا تهدیدهای باشد، کشورهای اروپایی به دولت [لبنان] اعلام می‌کنند. دیدار سه‌جانبه‌ای که در ناقوره انجام می‌شود در همین خصوص است. اسرائیل از پوششی غیرعلنی برخوردار است. اسرائیل در جنگ تموز [33 روزه] از پوشش عربی برخوردار بود. اسرائیلی‌ها گفتند که در جنگ تموز [33 روزه] یا جنگ‌های غزه از برخی مسئولان در دولت‌های عربی درخواست‌هایی دریافت کرده‌اند مبنی بر اینکه جنگ اسرائیل متوقف نشود . اسرائیل تمایل این کشورهای عربی را می‌داند. فایده این سخنان علنی فایده روحیه‌بخشی است اما آنچه اسرائیل بدان توجه می‌کند مصلحت و موافقت آمریکا با جنگ جدید است و منتظر پوشش عربی نمی‌ماند.

نصرالله گفت: مقاومت در لبنان وقتی که از موضوع اسرائیل حرف می‌زند، باید در نظر بگیرید که این محور شامل مقاومت لبنان، فلسطین،‌ سوریه،‌عراق و ایران می‌شود و بخشی از ملت‌های عربی و اسلامی و آزادگان دنیا نیز با ما هستند... هر کدام از اینها در موقعیت خود تلاش می‌کنند. توصیف کردن محور [مقاومت] به طور کامل غیردقیق است، مثلا برخی سیاسیون داخلی این ایراد را به مقاومت گرفتند که روسیه با اسرائیل ارتباط دارد. روسیه کشوری بزرگ و یکی از قدرتهای بزرگ است که روابط و منافع خودش را دارد که برخی از آن در منطقه است اما این به این معنی نیست که روسیه جزئی از محور مقاومت است و خودش هم چنین طبقه‌بندی نمیکند. اما در سوریه ما و ایران و روسیه در سنگری واحد هستیم. در کلیت جنگ و ارتباطات در جبهه‌های مختلف ما احساس می‌کنیم که در یک موضع هستیم.

 

 

در حال تکمیل...

انتهای پیام/ص
 


ویدیو مرتبط :
نماهنگ «وعد الله» در توصیف حزب الله و سید حسن نصرالله