سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



بررسی سیاست روز از مفاد برنامه توسعه؛ قطار از ریل ششم خارج شد


بررسی سیاست روز از مفاد برنامه توسعه؛ قطار از ریل ششم خارج شد

سیاست روز/ متن پیش رو در سیاست روز منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست.

قریب به دو هفته از فرصت قانونی دولت برای ارایه لایحه بودجه سال ۹۵ گذشته است و همانطور که پیش‌بینی می‌شد بار دیگر داستان کم کاری‌ها برای نرسیدن به‌موقع این لایحه به مانند اقدام دولت‌های قبل تکرار شد.
به گزارش سیاست روز؛ آذر به سررسید اما بودجه به بهارستان نرسید با وجود آنکه کارشناسان و تحلیلگران دلایل متعددی را برای این تاخیر بر می‌شمارند اما نوبخت این مساله را این‌گونه عنوان می‌کند که جز یک جلسه که برای تصویب نهایی سقف بودجه برگزار خواهد شد، کار خاصی برای بودجه سال ۹۵ نداریم.

دیرتر از هر سال
طی روزهای اخیر رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور از آغاز بررسی لایحه برنامه ششم توسعه از هفته آینده در دولت خبر داده و مدعی شده که در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور به موضوع انطباق برنامه ششم با سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و اطمینان از آن پرداخته شده است و با نهایی شدن احکام پیشنهادی وزارتخانه‌ها درباره الحاق به لایحه بودجه سال ۹۵؛ از هفته آینده رسیدگی به لایحه برنامه ششم توسعه را آغاز خواهد شد. هرچند نوبخت پیش‌بینی کرده که با پایان یافتن کار رسیدگی به برنامه ششم توسعه، لایحه بودجه سال ۹۵ و این برنامه را همزمان در دی‌ماه به مجلس تقدیم خواهد شد اما آنچه از شواهد امر برمی‌آید فارغ از تاخیر دولت در ارایه لایحه بودجه ۹۵ با تعجیل دیرهنگام در ارایه برنامه ششم توسعه اتفاقات جالب توجهی رخ خواهد داد.
در تیرماه سالجاری بود که مقام معظم رهبری در نامه‌ای سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه ابلاغ کردند و فرمودند این سیاست‌ها بر پایه‌ محورهای سه‌گانه‌ «اقتصاد مقاومتی»، «پیشتازی در عرصه علم و فناوری» و «تعالی و مقاوم‌سازی فرهنگی» تنظیم شده است.
به فرموده معظم‌له در تدوین این سیاست‌ها واقعیت‌های موجود در صحنه‌ داخلی و خارجی در نظر گرفته شده بود تا مجموعه‌ای به‌عنوان سیاست‌های کلی که مبنای تنظیم قانون پنج‌ساله‌ ششم خواهد بود، تعیین شود و در یک دوره‌ پنج‌ساله کاملاً دست یافتنی باشد.

بندهایی که دیده نشد
هرچند ایشان در سیاست‌های ابلاغ شده به دولت بر موضوع مراقبت و دقت نظر متولیان تاکید فرمودند اما آنچه از برآیند کار بر می‌آید آن است که متولیان مربوطه به دلایلی نامعلوم نسبت به حذف برخی بندهای مطرح شده و عدم توجه به آن رویه‌ای را در پیش گرفته‌اند که به نظر نمی‌رسد هیچ یک از منافع ملی در آن لحاظ شده باشد.
کارشناسان و تحلیلگران بخش‌های مختلف اقتصادی در تشریح مفاد منتشر شده از این برنامه موارد متعددی را مدنظر قرار می‌دهند اما نکته جالب دراین میان آن است که متولیان مربوطه در میان۸۰ بند ابلاغ شده از سوی معظم له بسیاری از بندها را نادیده گرفته‌اند که از جمله این بندها می‌توان به دو بند ۲۴ و ۲۵ این ابلاغیه اشاره کرد که به شکلی موجز و کامل به وضعیت صنعت ریلی و آینده پیش روی آن پرداخته شده بود.
طبق ابلاغیه منتشر شده در دو بند ۲۴ و ۲۵ سیاست‌های ابلاغی برنامه ششم توسعه آمده است: اولویتِ ‌بخشِ ریلی در توسعه حمل و نقل و ایجاد مزیت رقابتی برای آن و همچنین توسعه حمل و نقل ریلی باری با اولویت تجهیز شبکه و پایانه‌های باری و اتصال شبکه به مراکز بزرگ اقتصادی، تجاری و صنعتی و مبادی ورودی و خروجی مهم کشور و شبکه‌های ریلی منطقه‌ای و جهانی بویژه کریدور شمال – جنوب با هدف توسعه صادرات و ترانزیت بار.
بررسی دو بند ابلاغ شده از سوی کارشناسان براین مساله واقف است که این موارد به‌عنوان یکی از اصول اصلی توسعه در کشور مدنظر مقام معظم رهبری بوده است.

ضربه کلی
براساس نقطه نظر کارشناسان و منتقدان این برنامه؛ در لایحه تنظیم شده برای برنامه ششم علیرغم بندهای ۲۴ و ۲۵ سیاست‌های ابلاغی برنامه ششم از سوی مقام معظم رهبری مبنی بر ایجاد مزیت اقتصادی برای حمل و نقل ریلی و اتصال کلیه خطوط ترانزیت و همچنین مصوبه شورای اقتصاد در خصوص تعیین "ترانزیت و حمل و نقل ریلی" به‌عنوان یکی از شش موضوع خاص برنامه ششم و تاکیدات رییس‌جمهور در مورد توسعه حمل‌و‌نقل ریلی متاسفانه هیچ بندی برای حمل‌و‌نقل ریلی آورده نشده است و تمام پیشنهادات تصویب شده در شورای برنامه‌ریزی حمل و نقل (با مسئولیت وزیر محترم و مشارکت دفتر راه سازمان مدیریت) در ستاد برنامه سازمان مدیریت توسط عده‌ای خاص حذف شده است.
تحلیلگران این حوزه بروز چنین اتفاقی را به منزله ضربه بزرگی به این صنعت می دانند و معتقدند اگر حمل و نقل ریلی این فرصت را از دست بدهد هیچ‌گاه قابل جبران نخواهد بود.
کارشناسان این حوزه معتقدند سند چشم‌انداز و برنامه‌ریزی بلندمدت حمل و نقل ریلی، تبلور اهداف، جهت‌گیری‌ها، اولویت‌ها و برنامه‌های توسعه این حوزه در یک دوره زمانی نسبتاً بلندمدت است و با این وجود چنین سندی باید در امتداد چشم‌انداز و سیاست‌های کلان توسعه کشور قرار داشته باشد.
از آنجا که این سند، راهنمای عمل بخش‌های مختلف و ملاک تدوین برنامه‌های خردتر قرار می‌گیرد، دقت در تدوین آن از لحاظ شکلی و نیز پوشش محتوایی جامع آن بر اساس نیازمندی‌ها، افتضائات و اولویت‌های کشور، اهمیت بسیاری دارد.

سخن آخر
این گروه از منتقدان مدعی هستند که با توجه به اهمیت توسعه حمل‌و‌نقل ریلی در ایران، و نقش آن در ارتقای کیفیت و کمیت خدمات حمل مسافر و بار، بهره‌گیری از پتانسیل‌های ترانزیتی کشور، و نیز تأثیر آن در توسعه سایر بخش‌های اقتصاد، و در راستای تأکید سیاست‌های کلی نظام در بخش حمل و نقل، تدوین سندی جامع، منطقی، واقع‌بینانه و درعین حال برخوردار از ماهیتی مطلوب‌گرا، برای دستیابی به اهداف مورد نظر در افق چشم‌انداز ضروری به نظر می‌رسد.
به گفته این گروه متولیان باید در این سند اهداف کلان، استراتژی‌های کلی و عملیاتی، بر مبنای یک فرایند برنامه‌ریزی صحیح، با بیانی روشن ارائه شده و جهت‌گیری‌های کلی راه‌آهن، در حوزه‌های مختلف ستادی و عملیاتی، به دور از ابهام، کلی‌گویی و پراکنده‌گویی را مدنظر داشته باشند چرا که اهمیت برنامه‌ریزی برای حمل و نقل ریلی ایران، با توجه به هدفمند شدن یارانه‌ها و آزاد شدن قیمت حامل‌های انرژی، و افزایش مطلوبیت راه‌آهن نسبت به سایر حقوق حمل و نقل دوچندان است. به سخن دیگر از آنجایی که هدفمند شدن یارانه‌ها منجر به افزایش تقاضای بالقوه راه‌آهن می‌شود، اتخاذ اهداف، استراتژی‌ها و برنامه‌های عمل، برای بهره‌مندی از این فرصت و پاسخ‌دهی به تقاضای ایجاد شده لازم است.
نکته آخر آنکه این برنامه یعنی برنامه ششم توسعه نخستین برنامه پس از اجرایی شدن طرح برجام است بنابراین در فضایی که می‌توان از تعامل با جامعه جهانی، از فرصت‌های انباشته کمبود سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی و از فرصت‌های اصلاح ساختار دولت برای کاهش هزینه‌ها استفاده کرد نباید اشتباهات گذشته را تکرار و به سمتی حرکت کرد که در نهایت منجر به بیشتر شدن مشکلات اقتصادی کشور و عدم توسعه آن شود.

با کانال تلگرامی آخرین خبر همراه شوید telegram.me/akharinkhabar


ویدیو مرتبط :
بررسی سیاست های اقتصادی برنامه ششم توسعه