فیلمی از اجرای «منوچهر نوذری»، به یاد شادی‌آفرین صبح جمعه‌ها


فیلمی از اجرای «منوچهر نوذری»، به یاد شادی‌آفرین صبح جمعه‌ها

ایسنا/ در برنامه‌ی «هزار برگ، هزار رنگ» آیتمی به نام «برگ سیاه تاریخ» وجود داشت که به زندگی افراد بدنام تاریخ به صورت نمایشی می‌پرداخت. مرحوم منوچهر نوذری از این برنامه بود که مطرح و راه برای حضورش در تلویزیون هموار شد. هر چند هنوز هم مردم ایران او را با اجرا در برنامه‌های «مسابقه هفته» و «صبح جمعه با شما» به خاطر می‌آورند. شانزدهم آذر سال 84 اتفاق افتاد. 10 سال از درگذشت «آقای خنده ایران» می‌گذرد. هنرمندان «جمعه ایرانی» که این روزها در فضای مجازی با عنوان «شادشو» فعالیت می‌کنند، کلیپی را با عنوان «به یاد شادی آفرین صبح جمعه‌ها» به مناسبت گرامیداشت این هنرمند و سال‌های حضورش در برنامه‌ی «جمعه ایرانی» تهیه کرده‌اند تا بار دیگر خاطراتش را زنده کنند.

این برنامه به طراحی سعید توکل، گویندگی متن: هدی ریسمانچی، انتخاب تصویر: علیرضا نادری و تدوین ساناز گلکارساخته شده است.

منوچهر نوذری از جمله هنرمندانی است که هم در تلویزیون و هم در رادیو و هم در سینما، حضور فعالی داشته است؛ هر چند هنوز هم مردم ایران او را با اجرا در برنامه «مسابقه هفته» به خاطر می‌آورند. این برنامه در اوایل دهه هفتاد یکی از پربیننده‌ترین برنامه‌های تلویزیون بود.

نوذری خود را به عنوان یکی از نخستین کسانی که جعبه جادو را به مردم ایران معرفی کرده، دانسته و گفته است: «من اولین کسی بودم که در تلویزیون ایران مقابل دوربین رفتم و گفتم نام جعبه‌ای که تصویر من را در آن می‌بینید تلویزیون است‌».

نوذری در رادیو هم هنرمند مطرح و شناخته‌شده‌ای بود. او در برنامه رادیویی طنز «صبح جمعه با شما»، نویسنده بود و در عین حال، صداپیشگی شخصیت‌های «آقای مُلَوَّن»‌ و «آقای دست و دلباز» را برعهده داشت. «صبح جمعه با شما» که سال‌های دهه 60 روی آنتن رادیو ایران می‌رفت، به جمعه‌ صبح‌های مردم ایران شادی و نشاط می‌بخشید. بعدها «جمعه ایرانی» جایگزین این برنامه‌ی پرشنونده شد.

«آقای خنده ایران»، در صداپیشگی و دوبله نیز دستی داشت؛ صداپیشگی او به جای شخصیت‌های مطرحی چون گلن فورد، جک لمون، راج کاپور، دنی کی و باب هوپ به یاد اهالی سینما باقی‌ مانده است. نوذری که فعالیت هنری خود را در سال 1332 آغاز کرده بود،‌ از جمله نخستین دوبلورهای تاریخ دوبله ایران محسوب می‌شود.

منوچهر نوذری در کارنامه هنری خود، علاوه بر اجرا، گویندگی و بازیگری، تجربه کارگردانی چند اثر سینمایی در سال‌های دور را نیز دارد. زنده‌یاد نوذری پس از تجربه موفق «مسابقه هفته» مدتی هم به اجرای برنامه تلویزیونی «صندلی داغ» پرداخت.

«جدی نگیرید»، «باجناق‌ها» و «کوچه اقاقیا» سریال‌هایی بودند که با بازی منوچهر نوذری روی آنتن رفتند. مرحوم نوذری همچنین در آخرین حضور سینمایی خود،‌ «چند می‌گیری گریه کنی» را بازی کرد.

«آقای خنده ایران»، در شانزدهم آذر سال 1384 به دلیل ابتلا به بیماری ریوی و کلیوی در 69 سالگی درگذشت.

لینک تماشای ویدئو

با کانال تلگرامی آخرین خبر همراه شوید telegram.me/akharinkhabar


ویدیو مرتبط :
‫برنامه صبح جمعه با شما و زنده یاد منوچهر نوذری