سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



مشاور ظریف: حضور ایران در وین، نشانه موفقیت دیپلماسی دولت است


مشاور ظریف: حضور ایران در وین، نشانه موفقیت دیپلماسی دولت است

خبرآنلاین/ سفیر پیشین ایران در لبنان گفت: اشاره به مولفه هایی که سبب شد ایران به نشست وین دعوت شود، تاکید کرد: این اتفاق دلیلی از موفقیت سیاست خارجی دولت است.

محمد علی سبحانی با تاکید بر اینکه روند خوبی برای حل و فصل این بحران آغاز شده تاکید کرد: مسیری که انتخاب شده می تواند فضای حل و فصل را برای سوریه به ارمغان بیاورد. در دور پیشین هم بیانیه ای ۹ ماده ای خوبی از جلسات بیرون آمد که می تواند پایه همکاری ها و گفتگوهای آتی به شمار آید. ضمن اینکه فرهنگی که برجام ایجاد کرد باعث شد این امید پدید آید می توان پرونده های اینچنینی را در فضای بین المللی پیش برد. به نظر من این شروع یک روند خوب است که اگر از نقش آفرینی های نظامی بکاهیم می توان به عنوان مدلی برای گفتگو و پیشبرد حل و فصل اختلافات مد نظر قرار داد.

حضور ایران در وین، نشان موفقیت دیپلماسی دولت

سفیر پیشین کشورمان در لبنان در ادامه با اشاره به مولفه هایی که سبب شد ایران به این نشست دعوت شود، تاکید کرد: این اتفاق دلیلی از موفقیت سیاست خارجی دولت است. به ویژه پس از برجام و حصول توافق هسته ای حالا کشورهای جهان به چشم دیگری به ایران می نگرند. ضمن اینکه تقریبا همه طرف های درگیر در بحران سوریه به جز عربستان به این نتیجه رسیده اند که این بحران راه حل نظامی ندارد. البته سعودی هم به مرور زمان وارد این فاز خواهد شد. در نتیجه در حال حاضر شرایط مناسبی ایجاد شده تا راه حل سیاسی پیگیری شود و با پیگیری های چند سطحی روند گفتگوهای صلح را پیش برد. البته این مهم حتما با دشواری های فراوانی رو به روست چرا که تا زمانی که حمایت های بازیگران خارجی از گروه های مسلح متوقف نشود کار به راحتی پیش نخواهد رفت.

لزوم حضور گروه های مخالف در گفتگوها

محمد علی سبحانی در ادامه با اشاره به لزوم دعوت از گروه های مخالف دولت سوریه در این گفتگوها تاکید کرد: این یکی از ضروریات است. نمی توان اینهمه بازیگر بین المللی بروند و در یک کشور اروپایی بنشینند و درباره سرنوشت مردم سوریه تصمیم بگیرند. حتما باید گروه های مخالف هم در این روند حضور داشته باشند. حال اینکه این اتفاق در این دور می افتد یا خیر هنوز مشخص نیست ولی در لزوم اجرایش تردیدی وجود ندارد.

قدرت داشتن تروریست ها، اصلی ترین مشکل پیش رو

سفیر پیشین کشورمان در لبنان در پایان تاکید کرد: به دلیل همین مشکلاتی که اشاره کردم کار پیشرو بسیار دشوار است. هم دولت و هم نیروهای مخالفی که با ساز و کارهای گفتگو آشنا هستند و در زمره جریان های مسلح ارزیابی نمی شوند باید در یک مسیر گفتگوی تعاملی قرار گیرند. متاسفانه در شرایط کنونی همچنان نیروهای تروریست و آدم کش قدرت بیشتری نسبت به دیگر گروه های مخالف دارند و این کار را دشوارتر می کند. باید با پیگیری چنین گفتگوهایی با حضور گروه های مخالف و همچنین نمایندگان دولت سوریه کار را برای ادامه فعالیت تروریست ها دشوار کرد. ضمن اینکه به صورت موازی حامیان بین المللی این تروریست ها هم باید دست از حمایت های مالی خود بردارند.


ویدیو مرتبط :
حضور ظریف در حرم مطهر رضوی پس از بازگشت از وین