اتفاقات آذر94؛ حذف فیلم «محمدرسول الله» و استعفای کارگردان «رستاخیز»


اتفاقات آذر94؛ حذف فیلم «محمدرسول الله» و استعفای کارگردان «رستاخیز»باشگاه خبرنگاران/ آذرماه سال جاری در کمال ناباوری اهالی سینما، فیلم م«محمدرسول الله» ساخته مجید مجیدی از رقابت‌های اسکار حذف شد.

اعضای هیئت معرفی فیلم ایرانی به اتفاق آرا فیلم «محمد رسول‌الله» را برای نمایندگی ایران در اسکار برگزیده‌اند. این فیلم در رقابت با پنج فیلم دیگر برگزیده نهایی شد.

فیلم های دیگر که در فهرست کاندیدهای راهیابی به اسکار بودند، عبارتند از: «در دنیای تو ساعت چند است؟» ساخته صفی یزدانیان، «رخ دیوانه» ساخته ابوالحسن داودی، «شیار 143» ساخته نرگس آبیار- «قصه‌ها» ساخته رخشان بی‌اعتماد، «ماهی و گربه» ساخته شهرام مکری اما در نهایت با تصمیم هیات انتخاب این مراسم، فیلم «محمد رسول‌الله (ص)» موفق به حضور در دور پایانی این رقابت نشد.

پیش‌بینی می‌شد فیلم «محمد رسول‌الله (ص)» از ایران به دلیل حضور چند چهره‌ی سرشناس بین‌المللی برنده اسکار مثل استرارو (مدیر فیلمبرداری) و ای. آر. رحمان (آهنگساز)، شانس رقابت در بخش پایانی را داشته باشد.

پس از رسانه ای شدن حذف فیلم «محمد رسول الله» از رقابت های مراسم اسکار، رئیس سازمان سینمایی در این خصوص گفت: آن چه را که ما باید انجام می دادیم انجام دادیم و هیئت انتخاب به خوبی این فیلم را انتخاب و ارسال کرد اما فیلمی که درآنجا انتخاب نشده از محدوده اختیار ما خارج است.

**استعفای درویش از شورای عالی سینما
احمدرضا درویش کارگردان سینما در نامه‌ای خطاب به علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، استعفای خود را از شورای عالی سینما را به صورت کتبی با ذکر دلایل اعلام کرد.

**فیلم های سینمای ایران در جشنواره های خارجی
در آذرماه این فیلم ها در جشنواره های خارجی حضور یافتند و برخی از آن ها موفق به کسب جوایز این جشنواره ها شدند. فیلم «قول» محمد علی طالبی در آمستردام، «رستاخیز»احمدرضا درویش در جشنواره بین المللی بغدادو کسب جایزه بزرگ این جشنواره ، «من می‌خوام شاه بشم» برنده جشنواره سانفرانسیسکو، «دوران عاشقی» در پنجمین دوره جشنواره فیلم‌های ایرانی در استرالیا، «رخ دیوانه» در اختتامیه فستیوال سانفرانسیسکو، «من دیه‌گو مارادونا هستم» در بخش مسابقه و نمایش ویژه اختتامیه بیست و پنجمین دوره جشنواره فیلم نروژ، فیلم کوتاه «کودکان ابری» ساخته رضا فهیمی در بخش مسابقه‌ی نهمین جشنواره‌ی فیلم کینو فست، «مَرگِ ماهی» به کارگردانی سید روح‌الله حجازی در بخش مسابقه ششمین جشنواره فیلم‌های ایرانی لندن،«چند متر مکعب عشق» به کارگردانی جمشید محمودی برای نمایش و شرکت در رقابت‌های جشنواره «کاسا آسیا»ی اسپانیا،«آسمان آبی مادرم» علی قوی‌تن در جشنواره بین‌المللی فیلم «گوآ» هند و «نزدیکتر» به کارگردانی مصطفی احمدی در چهل ‌وششمین دوره جشنواره بین‌المللی هند در «گوا»،«شیار 143» به کارگردانی نرگس آبیار در جشنواره فیلم «شرق و غرب»، «ارونبرگ» و کسب جوایز بهترین کارگردانی و بهترین بازیگر زن برای مریلا زارعی ، حضور«پدر آن دیگری» ساخته یدالله صمدی در دهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و کسب دو جایزه ، در دنیای تو ساعت چند است؟» ساخته صفی یزدانیان و کسب عنوان بهترین فیلم از نگاه تماشاگران، فیلم «احتمال باران اسیدی» ساخته بتهاش صناعی‌ها برنده جایزه بهترین فیلم هیات‌داوران جشنواره نتپک و پیمان شادمانفر برای فیلمبرداری فیلم سینمایی «دو» به کارگردانی سهیلا گلستانی، موفق به دریافت جایزه بهترین فیلمبرداری از نوزدهمین جشنواره فیلم «شب‌های سیاه تالین» شد.

**اکران و حواشی «من ناصر حجازی هستم»
مستند «من ناصر حجازی هستم» ساخته نیما طباطبایی از 23آذر ماه اکران خود را در سینماهای گروه «هنر وتجربه» آغاز کرد.

اکران این فیلم که به زندگی ناصر حجازی دروازه‌بان و مربی فوتبال ایران پرداخته بود با واکنش امیرقلعه نوعی و شکایت این مربی فوتبال مدتی متوقف شد و پس از حل مشکل، نمایش این مستند از سر گرفته شد.

شهاب حسینی ، بهرام رادان ، پرویز پرستویی ، مسعود رایگان ، مهران مدیری به ترتیب راویان متن این فیلم بودند.

ایوبی در خصوص توقیف و رفع توقیف مستند «من ناصر حجازی هستم» بیان کرد: باید در عالم هنر با بزرگواری برخورد کنیم و در خصوص آثار سینمایی بخشش داشته باشیم، سینماگران محدودیت زیادی دارند که باید به آن ها توجه شود.


**اخبار جشنواره فیلم فجر34
در این ماه، دبیر جشنواره فیلم فجر احکام مشاوران و مدیران بخش های مختلف سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر را صادر کرد.

وی با صدور احکامی سید شهاب حسینی را به سمت مشاور و مهتاب کرامتی بازیگر سینما را به عنوان مشاور هنری خود منصوب کرد و سیمون سیمونیان را به عنوان مدیر دبیرخانه، محمدرضا فرجی مدیر امور سینماها،عزت علیزاده مدیر پشتیبانی فنی، رضا بشردوست مدیرحراست و احد صادقی رابه عنوان مدیر هماهنگی انتخاب و داوری و امیر عابدی به سمت مدیر مسابقه اطلاع رسانی و تبلیغات وهمچنین مرتضی رزاق کریمی را به عنوان مسوول بخش مستند جشنواره فیلم فجر فجرمنصوب کرد.

**حضور آقای سوپراستار در دادسرای رسانه
در یکی از روزهای آذرماه، شهاب حسینی بازیگر سینما و تلویزیون در دادسرای فرهنگ و رسانه دیده شد.

حضور شهاب حسینی در دادگاه به خاطر شکایت از یک تهیه‌کننده سینما بود و به سرعت در صفحات اجتماعی و گروه‌های تلگرامی منعکس شد.

شهاب حسینی به خاطر اختلاف با تهیه‌کننده فیلم «ساکن طبقه وسط»، در داسرای فرهنگ و رسانه حضور داشته است و یکی از دلایلی که این فیلم طی ماه‌های اخیر به شبکه خانگی عرضه نشده، همین اختلافات بوده است.

حسینی در این فیلم در ۳۸ نقش متفاوت بازی کرده بود و به این لحاظ رکوردی را هم در تاریخ سینمای جهان به جای گذاشت.

**موافقت ایوبی با یک استعفا
محمد رسول صادقی از سمت مدیریت روابط عمومی سازمان سینمایی استعفا کرد.

صادقی از شهریور سال 92 همراه با حجت الله ایوبی وارد سازمان سینمایی شد،قبل از شروع سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر از سمت خود کناره‌گیری کرد و این استعفا بعد از یک ماه توسط ایوبی پذیرفته شد.


**دومین دوره جشنواره «گزارش یک نگرانی»
نشست خبری دومین جشنواره گزارش یک نگرانی (نگاه مردمی به بحران کمبود آب در قالب فیلم و عکس موبایل) با حضور جمشید مشایخی، محمد حسین لطیفی و جواد رضویان در آذرماه برگزار شد و جمشید مشایخی به عنوان رییس افتخاری دومین جشنواره «گزارش یک نگرانی»، محمدحسین لطیفی کارگردان رئیس شورای داوری جشنواره و جواد رضویان نیز درسمت دبیر جشنواره به بیان نگرانی ها و هشدارهای بحران کم آبی پرداختند.

سال گذشته اولین جشنواره فیلم و عکس «گزارش یک نگرانی» با دبیری رامبد جوان برگزار شد و امسال دومین دوره این جشنواره برگزار خواهد شد.آخرین مهلت ارسال آثار 15 دی‌ماه اعلام شد ولی با استقبال مردم و هنرمندان تمدید و برگزاری آن به بعد از برگزاری جشنواره فیلم فجر موکول شد.


**جنجال در نشست خبری سریال «شهرزاد»
نشست خبری مجموعه نمایش خانگی «شهرزاد» در پردیس سینمایی ملت در نهایت بی‌نظمی برخلاف تدابیری که عوامل و دست اندارکاران این سریال اندیشیده بودند، برگزار شد.

در این مراسم قرار بود هنرمندان، خبرنگاران و اهالی رسانه حضور داشته باشند اما با ازدحام جمعیت غیر رسانه ای که اصلاً قرار نبود در این مراسم حضور داشته باشند، به حاشیه و بی‌نظمی کشیده شد.

از دیگر حواشی این برنامه ترک این مراسم توسط اهالی رسانه و مطبوعات بود که تقاضای طرح سوال از عوامل مجموعه را داشتند که به آنها وعده پرسش و پاسخ پس از نمایش اثر را دادند و وقتی یکی از خبرنگاران عنوان کرد که پس از نمایش مجموعه ، زمان مناسبی برای این کار نیست ، سعید قطبی زاده مجری برنامه در پاسخ عنوان کرد که "این مشکل شماست" و همین موضوع موجب ناراحتی خبرنگاران و خروج آنها از سالن نشست شد.


**اظهارات خزاعی در نشست خبری جشنواره فیلم مقاومت
نشست خبری چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت با حضور محمد خزاعی تهیه‌کننده سینما و دبیر جشنواره، محمد حسین نیرومند مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس و یزدان عشیری مدیر روابط عمومی و اطلاع‌رسانی این جشنواره در مرکز فرهنگی هنری اسوه برگزار شد.

مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس پس از بیان نکاتی در خصوص جشنواره فرصت را به محمد خزاعی دبیر جشنواره داد.

خزاعی دبیر جشنواره با اشاره به نقص مدیریت در کلیت موضوع حوزه فرهنگی کشور نکاتی را گفت و اظهار داشت: دوست ندارم حرفی که می زنم به مسئولان فرهنگی کشور بربخورد؛ اما مدیریت فرهنگی و مدیریت سینمای ما در تقویت و ساختن فیلم‌های حوزه مقاومت و ضد تروریسم غافل مانده است. برخی &am


ویدیو مرتبط :
توصیه رسول ملاقلی پور برای کارگردان فیلم رستاخیز