علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



شکار بی رویه سهره طلایی و کاهش جمعیت این پرنده مهاجر


بازار شکار و خرید و فروش این پرنده به قدری گرم است که علاوه بر مغازه های پرنده فروشی و دست فروشان به دنیای مجازی نیز راه پیدا کرده و تبلیغات آن به فراوانی در سایتها و به یژه وبلاگهای اینترنتی دیده می شود.
علاوه بر تبلیغات برای خرید و فروش این پرنده، روش های زنده گیری و صید و شکار آن به صورت تصویری و فیلم نیز به وفور دراینترنت و فضای مجازی یافت می شود و برخی کامنتها نیز در همین فضا موید کاهش جمعیت این پرنده است.
زنده گیری و شکار این پرنده در اراک به حدی گسترده است که وبلاگهای مخصوصی در این خصوص ایجاد شده و شکار آن به شغل فصلی عده ای از مردم این شهر تبدیل شده و پرنده فروشی ها نیز از رونق به نسبت خوبی برخوردارند.
مسئول موسسه حامیان طبیعت اراک با هشدار نسبت به گسترش شکار این پرنده گفت: دام گستری در طبیعت این استان تداوم نسلی سحره طلایی را به خطر انداخته است.
بابک نوروزی افزود: سهره طلایی از جمله پرندگان مهاجر است که در فصول سرد از مناطق سیبری و روسیه کوچ می کنند و تا بهار میهمان مردم ایران از جمله استان مرکزی هستند.
وی بیان کرد: سالانه بیش از شش هزار قطعه سهره طلایی به ایران کوچ می کند اما متاسفانه در زمان بهار شمار اندکی از آنها به زادگاه خود برمی گردند.
مسئول موسسه حامیان طبیعت اراک ادامه داد: بیشترین شکار این پرنده مهاجر در اراک و پس از آن در تهران صورت می گیرد و امروز در بیشتر مغازه ها، این پرنده در داخل قفس نگهداری می شود.
نوروزی اظهار کرد: تا سال گذشته محیط زیست استان مرکزی با شکارچیان این پرنده ها برخورد می کرد اما امسال این نهاد با اخذ 800 هزار ریال، به شکارچیان برای شکار این پرندگان مجوز صادر می کند.
وی گفت: بر اساس این مجوز شکارچیان می توانند روزانه 15 سهره طلایی را شکار کنند اما هر شکارچی با هر بار تله گذاری حدود 100 پرنده و در بسیاری مواقع تا 150 را شکار و هر کدام را به قیمت 300 تا 400 هزار ریال به فروش می رسانند.
مسئول موسسه حامیان طبیعت اراک اضافه کرد: این پرنده دارای آواز بسیار خوشی است و در قالب گروهی زندگی می کند اما امروز به دلیل بی توجهی مسئولان امر هر روز با شکار آنها از تعدادشان کم و ادامه زندگی آنها که باید در طبیعت باشد برای سودآوری به داخل قفس افتاده است.
نوروزی اظهار کرد: انتظار است محیط زیست به وظیفه قانونی خود جامعه عمل بپوشاند و با شکارچیان این پرندگان که تداوم نسل آنها به خطر افتاده برخورد قاطع انجام دهد.
مسئول روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی نیز در این خصوص گفت: مجوزهای صادر شده برای شکار این پرنده بر اساس دستور سازمان محیط زیست است.
مجید میراکبری افزود: در ارزیابی های صورت گرفته این مجوز برای سال گذشته ممنوع بود اما برای امسال ممنوعیت آن برداشته شده و افراد دارای مجوز می توانند تا 15 اسفندماه این پرنده را شکار کنند.
وی افزود: همه ساله پرندگان به ویژه سهره طلایی سرشماری می شوند که سال گذشته جمعیت آنها کم بوده به همین دلیل شکار آن ممنوع اعلام شده بود ولی در سرشماری امسال جمعیت آن بیشتر بوده است.
سهره طلایی پرنده ای کوچک جثه و اندکی کوچک تر از گنجشک است که دارای دم چنگالی شکل و منقار مخروطی و نسبتا باریک، دمگاه سفید رنگ، صورت قرمز رنگ، پس سر سیاه رنگ، گونه های سفید، گرده قهوه ای یا خاکستری، بال های سیاه رنگ با نوار زرد در بال ها و سینه ای به رنگ نخودی و پاهای تیره رنگ است.
3005/6012

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
پرنده مژده لواسانی و پرنده مهاجر با صدای کوروش یغمایی