سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



نسل ماینکرفت؛ چطور یک بازی ویدیویی سوئدی، علوم کامپیوتری پیشرفته را به کودکان آموزش می دهد؟ [قسمت دوم]


میمی ایتو، یکی از مردم شناسان دانشگاه کالیفرنیا و موسس Connected Camps، طرحی آنلاین برای کودکان تا در کنار یکدیگر ماینکرفت را تجربه کنند، با دقت روش های بازی گیمرها را مورد بررسی قرار داده و به نتایجی جالب رسیده است. ایتو می گوید وقتی کودکان به تعامل با المان های هک-گونه ماینکرفت، یعنی اتصال بلوک های رداستون به یکدیگر و ساخت بلوک های دستوری جذب می شوند، معمولا به فروم های آنلاین روی می آورند تا درباره آن ها اطلاعاتی کسب کنند. نتیجه این امر آن است که کودکان به راه حل های مناسبی از سوی بازیکنان بزرگسال ماینکرفت دست پیدا می کنند؛ بازیکنانی که غالبا برنامه نویسی تمام وقت بوده و عاشق بازی های ویدیویی هستند. بنابراین کودکان فرصتی می یابند تا به پای صحبت با افراد حرفه ای بنشینند.

ایتو می گوید که «فروم های آنلاین، تنها یکی از راه هایی به شمار می رود که کودکان می توانند با افراد حرفه ای و بزرگ تر از خودشان تعامل داشته باشند». بنابراین چنین تعاملاتی می تواند شخصیت کودکان را شکل دهد: زیرا تا حدودی با مسیر حرفه ای چنین کارهایی آشنا می شوند که هیچوقت در مدارس به آنها پرداخته نمی شود. وی ادامه می دهد: «یک راهنمای بزرگسال، درهایی را به روی آنها باز می کند که قبلا به رویشان باز نشده است.»

بدیهی است که بسیاری از منتقدان ممکن است از ارتباط کودکان با بزرگسالان در محیط مجازی ابراز نارضایتی کنند اما همانطور که ایتو هم اشاره می کند، وقتی درباره عملی خلاقانه و کارآمد صحبت می کنیم، فروم های آنلاین تفاوتی با قبایلی ندارند که در طول هزاران سال، دانش خود را به کمک بزرگسالان به افراد جوان تر منتقل کرده اند.

ایتو همچنین دریافته که ماینکرفت، کودکان را مجبور می کند تا به مهارت های دنیای واقعی علاقه نشان دهند. اِلی یک پسر 15 ساله است که به ساخت Texture Pack در بازی ماینکرفت علاقه مند شده بود. تکسچر پک ها در واقع لایه ای هستند که می توان با قرار دادن آنها به دور اشیای سه بعدی داخل بازی، شکل کلی اشیا یا طرح ها و تصاویر آنها را تغییر داد.

2656428-xbox1-mine-png copy

طراحی تکسچر پک ها باعث شد تا الی به به مهارت های پیشرفته فتوشاپ دست پیدا کند. او در فروم های ماینکرفت با دیگر طراحان تکسچر، صحبت می کند و از آنها می خواهد تا فایل هایشان را برایش بفرستند تا با روند کاریشان آشنا شود. وی همچنین خودش را مجبور کرده که نقاشی و طراحی یاد بگیرد و به همین دلیل، مادهای زیادی دانلود کرده و به مقایسه تکسچرهای اصلی بازی با تکسچرهای ساخته شده از سوی بازیکنان پرداخته است. الی طرح های خودش را در فروم ها منتشر می کند تا از بازخورد مخاطبان باخبر شود. به گفته او، فضایی سازنده و مودبانه بر فروم ها حاکم بوده و جامعه گیمری ماینکرفت، بسیار سودمند ظاهر می شود.

اگرچه سازندگان ماینکرفت معمولا از ابداعات گیمرها استقبال می کنند اما مادسازی برای بازی می تواند گاه بسیار ناامیدکننده نیز باشد. استودیوی موجانگ به صورت هفتگی ماینکرفت را بروزرسانی می کند و گاهی آپدیت های جدید، با نسخه قدیمی تر سازگاری ندارند. بازیکنان بارها شکایت کرده اند که از خواب بیدار شده و متوجه می شوند که سازه پیچیده شان، دیگر مثل سابق عمل نمی کند. برای مثال یک نفر، هفته ها وقت گذاشت و یک ترن هوایی ساخت که کابین های آن به کمک بلوک های رداستون حرکت می کردند. اما ناگهان آپدیتی جدید از راه رسید و شیوه کارکرد سنگ های رداستون را تغییر داد و ترن هوایی مذکور، دیگر مثل سابق عمل نکرد. یا افرادی دیگر، ماه ها صرف ساخت شهرهایی عظیم روی سرورهای خودشان کردند و یک بار کرش سرور کافی بود تا تمام دستاوردهایشان نابود شود.

ایتو اعتقاد دارد چنین اتفاقاتی از منظر فرهنگی می توانند بخش مهمی از تجربه نهایی گیمرهای ماینکرفت را شکل دهند: در این صورت، کودکان هم از لحاظ ذهنی و هم از لحاظ تجربی، انعطاف پذیری بیشتری از خود نشان خواهند داد. وی می گوید که نحوه برخورد کودکان با مشکلات ماینکرفت و مشکلات حوزه های دیگر، مثل یک اپلیکیشن آیفون کاملا متفاوت است. «وقتی اتفاقی [برای آیفون اپل] بیفتد، کودکان تنها می گویند “چرا دستگاه خراب شده است؟” اما وقتی همین مسئله در ماینکرفت تکرار می شود آنها می گویند “آه، باز هم سازندگان یک چیز را خراب کرده اند، باید سر در بیاوریم که آن ها چه چیزی را تغییر داده اند”»

با توجه به اینکه از عرضه بازی حالا 7 سال گذشته است، ایان بوگوست بزودی دانشجویانی در انستیتوی Georgia Tech خواهد داشت که با بازی ماینکرفت بزرگ شده اند. بوگوست با اشاره به این موضوع می گوید: «واقعا مشتاقم ببینم برخورد این نسل از دانشجویان با تکنولوژی چگونه خواهد بود.»

دو سال پیش، دختری به نام آوا (Ava) که در کلاس پنجم درس خوانده و در جزیره لانگ زندگی می کند، شروع به تجربه ماینکرفت کرد. او کارش را با حالت بقا آغاز نمود و وارد محیط بازی شد. اما مثل تمام بازیکنان تازه وارد، آوا هیچ ایده ای نداشت که باید چه کار کند. شب فرا رسید و ناگهان اسکلت ها و هیولاها از زمین بیرون آمدند و به دنبال وی بودند. او فکر کرد که اسکلت ها جز دوستان وی در بازی به شمار می روند اما خیلی زود فهمید که خبری از برخورد دوستانه نیست.

ماینکرفت بازی بسیار پیچیده و در عین حال مرموزی است. وقتی شما بازی را آغاز می کنید، هیچ راهنمایی به نمایش در نمی آید که به شما بگوید چه باید کرد. فقط مجبورید که در محیط بچرخید و از همه چیز سر در بیاورید. (شاید تنها استثنا، نسخه های اکس باکس و پلی استیشن ماینکرفت باشد که بخش آموزشی در دسامبر گذشته به آنها افزوده شد).

2656422-xbox1-hutwithscenery-png copy

از همین لحاظ، ماینکرفت با بسیاری از بازی های امروزی تفاوت دارد که معمولا ساده ترین چیزها مانند نحوه راه رفتن، نگاه کردن به اطراف و تیراندازی کردن را در قالب مراحل آموزشی به گیمر یاد می دهند. در ماینکرفت، هیچکس به شما توضیح نمی دهد که اسکلت ها قصد کشتنتان را دارند، یا اگر زمین را بیش از حد بکنید به مواد مذاب می رسید (که آنها هم می کشنتان) و یا می توانید با مواد خام مختلف، ابزارهای کارآمد مثل تبر بسازید.

متاسفانه یا خوشبختانه، عدم وجود بخش راهنما و آموزشی، ارتباطی مستقیم با محدودیت مالی اولیه پروژه داشته است: پرسون زمانی که به تنهایی روی ماینکرفت کار می کرد، به بودجه کافی برای طراحی بخش آموزشی دسترسی نداشت. اما این محدودیت در نهایت به نفع پروژه تمام شد و به یکی از مهم ترین ویژگی های فرهنگ ماینکرفت تبدیل گشت؛ اینکه بازیکنان خودشان باید چگونگی بازی کردن را یاد بگیرند. همان طور که رمان نویس معروف، رابین اسلوان می گوید، ماینکرفت «یک بازی درباره دانش مخفیانه است».

فرهنگ فعل مانکرفت بدین شکل است که بازیکنان دائما استراتژی ها و راهنماهای گوناگون را با یکدیگر به اشتراک می گذارند. آنها چیزهایی که کشف کرده اند را در فروم ها و ویکی ها با جزییات کامل می نویسند. برای مثال بزرگترین راهنمای جامع ماینکرفت، در وب سایت Gamepedia به چشم می خورد که حدود 5000 مقاله در آن تهیه شده است. از سال 2011، ناشران شروع کردند به تولید کتابچه های راهنمای استراتژی های موثر در ماینکرفت که خیلی زود به فروشی بی نظیر دست یافتند. حتی یکی از کتابچه های راهنمای ماینکرفت که در رابطه با بلوک های رداستون نوشته شده، توانست کتاب پرفروش و محبوبی مانند The Goldfinch اثر دانا تارت را از لحاظ تعداد واحدهای فروخته شده کنار بزند.

در همین حال، یکی دیگر از راه های یادگیری ماینکرفت، سر زدن به وب سایت یوتوب است. وب سایت مورد بحث، حالا بیش از 70 میلیون ویدیو در رابطه با ماینکرفت را در خود جای داده که بخش اعظمی از آنها، در قالب راهنما تهیه شده اند. کاربران برای ساخت یک ویدیو، از نرم افزارهای ضبط تصویر دسکتاپ استفاده می کنند و معمولا توضیحاتی در کنار تصویر بازی خود نیز ارائه می دهند. مشکلاتی که کاربران در ماینکرفت با آنها مواجه می شوند، معمولا مربوط به ساختمان سازی است. بنابراین ساده ترین راه برای حل مشکلات، تماشای ویدیوهای بازی به شمار می رود. و به همین دلیل است که ویدیوهای آموزشی به چنین محبوبیتی در یوتوب رسیده اند. (جالب است بدانید که کلمه Minecraft، بعد از لغت Music، به عنوان عبارتی شناخته می شود که بیشترین جستجو درباره آن در یوتوب انجام شده.)

آوا هم جز طرفداران پر و پا قرص ویدیوهای آموزشی به شمار می رود. وقتی آواتار او توسط اسکلت ها کشته شد، شروع کرد به جستجو برای فیلم های آموزشی مربوط به حالت بقا و یاد گرفت چطور آواتار خود را زنده نگه دارد. خیلی زود آوا به بازیکنی حرفه ای تبدیل شد و مینی گیم های بسیار زیادی که توسط دیگر کاربران در داخل ماینکرفت ساخته شده بود را کشف کرد.

آوا اخیرا کانال مختص به خود را در یوتوب راه اندازی کرده و به همرا&#


ویدیو مرتبط :
نسل جدید بازی های کامپیوتری