فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



مرور خاطرات مجید کاکاوند در «سفر پاریس»/ روایت بازرگان ایرانی از ۱۸ ماه بازداشت


به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، کتاب «سفر پاریس» خاطرات مجید کاکاوند از سوی انتشارات ساقی منتشر خواهد شد.

حسن علائی فعال مدیر عامل انتشارات روایت فتح و ساقی در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، از تولید این کتاب خبر داد و گفت: کتابی که مشغول کار کردن روی آن هستیم و تلاش می‌کنیم که به نمایشگاه کتاب برسد کتاب «سفر پاریس» است که البته شاید عنوان آن تغییر کند و امید داریم که برای نمایشگاه کتاب آماده شود.

وی افزود: این کتاب خاطرات مجید کاکاوند یکی از فعالین عرصه تجارت است که در سال 87 در پاریس بازداشت می‌شود و 18 ماه در زندان‌های فرانسه به سر برده و اکنون خاطراتش را در قالب یک کتاب تالیف کرده و تلاش می‌کنیم آن را منتشر کنیم و به مخاطبان عرضه کنیم.

علائی گفت: این کتاب نشان می‌دهد که کشورهای مدعی حقوق بشر چگونه در سیستم قضایی برخورد می‌کنند. در زندان‌های آنها با افراد چطور برخورد می‌شود و تمام آن مسائل در خاطرات کاکاوند بازتاب دارد.

بر اساس این گزارش، مجید کاکاوند در تاریخ 29 اسفند 1387 در فرودگاه رواسی توسط پلیس مرزی فرانسه بازداشت شد، وی که برای انجام سفر تفریحی یک هفته‌ای به اروپا از مسکو عازم پاریس شده بود در مقابل چشمان حیرت‌زده همسرش در بدو ورود به فرانسه روانه زندان شد. پلیس فرانسه بدون آنکه اجازه کمترین هماهنگی را بین این زن و شوهر به هنگام جدا کردن آنها از هم بدهد خانم کاکاوند را در شرایطی بسیار نامطلوب در یک کشور غریب رها کرد و وی با نداشتن پول کافی و دسترسی به کسی در فرانسه، به سختی توانست خود را به سفارت ایران در پاریس برساند و موضوع دستگیری شوهرش را به مسئولان ایرانی مستقر در سفارت اطلاع دهد در حالیکه این وظیفه پلیس فرانسه بود که در اسرع وقت سفارت ایران را از موضوع دستگیری تبعه ایرانی مطلع کرده و وی فورا از حمایت‌های کنسولی برخوردار شود. اما علت دستگیری آقای کاکاوند چه بوده و چرا فرانسه اقدام به چنین کاری کرده است؟ پاسخ به این سئوال جواب حقوقی ندارد زیرا کاکاوند کوچکترین اقدامی در نقض مقررات فرانسه نکرده بود. در واقع مجید کاکاوند و خانوده وی در دادگاه پاریس متوجه شدند که فرانسه به سفارش دولت آمریکا اقدام به دستگیری شهروند ایرانی کرده است.

استناد دادگاه بوبینی فرانسه این بوده که دولت آمریکا در راستای وضع و اجرای تحریم‌های صنعتی اعمال شده این کشور علیه جمهوری اسلامی ایران بر اساس حکم قضایی یک دادگاه در سان فرانسیسکو مجید کاکاوند را به اتهام نقض تحریم‌های مذکور محکوم کرده و بر همین مبنا برای دستگیری بین‌المللی وی اقدام کرده است. فرانسه نیز به همین دلیل، درخواست دادگاه آمریکا را اجابت کرده است، اقدامی که هیچ اعتبار و سندیت قانونی نمی‌تواند داشته باشد زیرا آمریکا قوانین داخلی و ملی خود در خصوص تحریم‌های این کشور علیه دیگر کشورها را نمی‌تواند مبنای اقدامات حقوقی بین‌المللی قرار دهد.

انتهای پیام/و


ویدیو مرتبط :
مرور خاطرات مردم خراسان شمالی از سفر رهبری