تقویم تاریخ (عکس)


اسناد ثبت شده مربوط به اواسط آبان‌ماه را که توسط سازمان اسناد ملی منتشر شده است، می‌خوانید:اسناد به روایت سازمان اسناد ملی (+عکس)شرایط ورود به آموزشگاه افسریشرایط و مقررات ورود به آموزشگاه افسری در 13 آبان‌ماه 1314 ش. تنظیم و به دستگاه‌های مربوطه ابلاغ شده است. در این سند، وزارت مالیه، خبر موافقت ستاد ارتش را با شرایط هفت‌گانه اداره‌ مستحفظین سرحدی گمركات برای ورود داوطلبان به آموزشگاه افسری اعلام كرده است. این شرایط، شامل میزان تحصیلات، شرایط سنی، عمومی و سلامتی علاقه‌مندان ورود به آموزشگاه افسری است.اسناد به روایت سازمان اسناد ملی (+عکس)اعطای نشان هنر درجه یک به آندره گدار

در این سند که در 14 آبان ماه 1328 ش. نوشته و ثبت شده است، وزیر فرهنگ برای تقدیر از شایستگی آندره گدار، مدیر و مشاور فنی موزه ایران باستان، یك قطعه نشان هنر درجه یک به وی اعطا كرده است. گدار معمار و باستان‌شناس فرانسوی بود که در اوایل دوره پهلوی به استخدام دولت ایران درآمد.

مسوولیت‌های او نظیر مدیر اداره عتیقیات (باستانشناسی و موزه)، فعالیت‌های پژوهشی و شناسایی و ثبت آثار فرهنگی ایران (با همکاری همسرش یداگدار و ماکسیم سیرو)، انتشار نشریه باستان‌شناسی، بنیان‌گذاری دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران، ریاست و استادی همین دانشکده در آغاز، وی را مهم‌ترین شخصیت خارجی معماری دوره پهلوی اول قرار می‌دهد که نزدیک به ربع قرن در ایران حضور داشت. از مهم‌ترین کارهای اجراشده وی می‌توان به موزه ایران باستان، کلاه‌فرنگی حافظ در شیراز و مدرسه ایرانشهر در یزد اشاره کرد.

جلوگیری از حجاب زنان در نجف‌آباد

 نامه بخشدار و شهردار نجف‌آباد به فرمانداری اصفهان، درباره جلوگیری از حجاب زنان در نجف‌آباد، در 14 آبان‌ماه 1319 ش. نوشته شده است. در این سند، بخشدار و شهردار نجف‌آباد به فرمانداری اصفهان اعلام كرده است كه از حجاب زنان جلوگیری می‌شود و به ماموران روستاهای تابعه، دستور داده شده است كه در صورت مشاهده پوشیدن لباس‌های قدیمی، از پوشیدن آنها جلوگیری‌ شود.

اسناد به روایت سازمان اسناد ملی (+عکس)آیین‌نامه واردات كالاهای غیرمصنوع (خام)

آیین‌نامه رئیس كل دارایی، درباره واردات كالاهای غیرمصنوع در 14 آبان‌ماه 1322 ش. از دیگر اسناد قابل‌توجه است. این آیین‌نامه در 4 ماده و یك تبصره، به منزله پروانه ورود عمومی برای كالاهای غیرمصنوع است كه میلسپو (رئیس‌كل دارایی) طبق اختیاراتی كه قانون به وی داده‌، صادر كرده است. در ماده اول كالاهای مستثنا شده از قانون یاد شده و چگونگی حمل آنها به داخل كشور بیان شده است.

در بخش‌های بعدی، اشاره شده كه برای ورود این كالاها نیاز به ارائه پروانه ورود مجزا به قسمت تثبیت قیمت‌ها نیست و گمرك، موظف است یك نسخه اضافی از اظهارنامه‌های گمركی كالاهای وارداتی را به تثبیت قیمت‌ها بفرستد.

اسناد به روایت سازمان اسناد ملی (+عکس)تامین نیروی انسانی برای بیمه ایران

در این سند که در 15 آبان‌ماه 1316 ش. نوشته شده، شركت سهامی بیمه‌ ایران، با توجه به دستور استفاده نكردن از متخصصان خارجی در موسسات و نیاز خود به نیروی انسانی متخصص داخلی، پیشنهادهای زیر را به وزارت تجارت اعلام كرده است.

استخدام فارغ‌التحصیلان دانشگاه بروكسل، استخدام دانشجویان ایرانی تحصیلكرده در رشته‌های علوم اقتصادی و ریاضی؛ اعزام كاركنان بیمه برای گذراندن دوره‌های بیمه و اعلان به دانشجویان ایرانی خارج از كشور، برای امكان استفاده از بورس بیمه‌ ایران.

اسناد به روایت سازمان اسناد ملی (+عکس)

ت‍اس‍ی‍س‌ دب‍ی‍رس‍ت‍ان‌ براس‍اس‌ ن‍ظام‌ ج‍دی‍د آم‍وزش‍ی‌

اع‍لام موافقت وزارت آموزش و پرورش، با ت‍اس‍ی‍س‌ دب‍ی‍رس‍ت‍ان‌ براس‍اس‌ ن‍ظام‌ ج‍دی‍د آم‍وزش‍ی‌ ب‍ه وسیله دان‍ش‍گ‍اه‌ م‍ل‍ی‌ ای‍ران از سندهای نوشته شده در 18 آبان ماه 1353 ش. است. در این سند، وزارت آموزش و پرورش، موافقت خود را با اعطای اجازه تاسیس یك دبیرستان براساس نظام جدید آموزشی به دانشگاه ملی ایران اعلام كرده است. این موافقت، به شرط اجرای برنامه‌های مصوب آموزش و پرورش و داشتن معلمان واجد شرایط و فراهم بودن تجهیزات لازم در محلی مناسب، صادر شده است.

اسناد به روایت سازمان اسناد ملی (+عکس)معافیت مالیاتی مطب‌های مجانی

موافقت وزارت مالیه با معافیت مالیاتی مطب‌های مجانی، عنوان سندی است نوشته شده در 20 آبان ماه 1309 ش.  در این سند، وزارت مالیه موافقت خود را با نامه اداره صحیه كل مملكتی برای معافیت طبیبان صحی سیار از پرداخت مالیات مطب اعلام كرده است. بر این اساس، به رئیسان مالیه ایالات و ولایات دستور داده شده كه از مطب‌های مجانی مالیات دریافت نشود. همچنین وزارت مالیه، خاطرنشان كرده است كه مطب‌های شخصی این افراد، از معافیت مالیاتی برخوردار نخواهد شد.


ویدیو مرتبط :
رضا عطاران و تقویم تاریخ :))