سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



پافشاری برای تعیین ارزش گمرکی برنج وارداتی بیش از قیمت واقعی


مسیح کشاورز در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با اشاره به کاهش قیمت جهانی برنج اظهار داشت: در حالی که عمده واردات برنج ایران از کشورهای هند و پاکستان است، به دلیل فرارسیدن فصل برداشت و افزایش تولید، قیمت صادراتی محصولات این دو کشور با کاهش جدی قیمت روبه‌رو شده است.

وی با اشاره به اینکه به دنبال عرضه انبوه برنج در بازارهای جهانی قیمت ها قریب به 40 درصد کاهش یافته اضافه کرد: برنج 1121 هندی از 1100 به 700 دلار و برنج سوپر باسماتی از 1250 به 705 دلار در هر تن کاهش قیمت داشته است و این تغییر قیمت باید در ارزش گذاری گمرکی نیز لحاظ شود، اما متاسفانه گمرک ایران کاهش قابل توجه قیمت برنج در بازارهای جهانی را نادیده گرفته و با متهم کردن واردکنندگان به تضییع حقوق دولت، برنج 1121 را 195 دلار و برنج باسماتی را 240 دلار بیش از ارزش واقعی قیمت گذاری کرده است.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج ایران با اشاره به اینکه واردات برنج به عنوان کالای اساسی مشمول دریافت ارز مبادله ای با نرخ 3هزار تومان است، تصریح کرد: تعیین ارزش گمرکی بیش از قیمت واقعی به معنی خارج شدن رقم قابل توجهی ارز از کشور به نفع تجار هندی است. گمرک ایران ارزش گمرکی برنج 1121 را 895 دلار و برنج سوپر باسماتی را 945 دلار تعیین کرده و این به منزله خروج 195 دلار ارز بیشتر برای واردات برنج از هند و 240 دلار برای واردات برنج از پاکستان است، که با توجه به نیاز کشور به واردات یک میلیون تن برنج رقمی معادل 195 تا 240 میلیون دلار از کشور است.

کشاورز به این نکته اشاره کرد که این تصمیم گمرک تبعات ناخوشایندی برای بازار و اقتصاد کشور به دنبال دارد چرا که واردات برنج با قیمتی کمتر از نرخ پایه تعیین شده از سوی گمرک، واردکننده را متهم به کم اظهاری و مجبور به پرداخت جریمه می‌کند که موجب افزایش قیمت تمام شده و در نهایت رشد قیمت‌ها در بازار می‌شود.

وی توضیح داد: در چنین شرایطی ممکن است با کاهش واردات از مسیر قانونی روبه‌رو شویم که تبعات آن افزایش قیمت در بازار و تحمیل آن به مصرف کننده است و در عین حال به افزایش قاچاق برنج برای جبران این موضوع دامن می زند و یا ممکن است به اختلاط با محصولاتی با کیفیت پایین تر برای تعدیل قیمت منجر شود.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج ایران با بیان اینکه ظاهرا گمرک بیشتر به فکر افزایش درآمد دولت از محل تعرفه 40 درصدی برنج وارداتی است تصریح کرد: با توجه به اینکه پرداخت پول خرید برنج از مسیر اعتبارات بانکی است در نتیجه بازرگانان هندی و پاکستانی 195 تا 240 دلار بیش از قیمت واقعی محصولاتشان ارز دریافت می‌کنند و گذشته از زیانی که تجار ایرانی متحمل می‌شوند، دولت نیز بابت این اضافه پرداخت و ما به التفاوت ارز آزاد و مبادله ای مبلغ قابل توجهی زیان خواهد کرد که تعرفه دریافت شده آن را جبران نمی‌کند.

کشاورز گفت: اگر این تصمیم گمرک در مقام حمایت از تولیدکننده داخلی هم باشد، این اتفاق رخ نمی‌دهد چراکه مصرف کننده برنج ایرانی و وارداتی متفاوت هستند و اگر افزایش قیمت برنج وارداتی به افزایش قیمت محصول داخلی منتهی شود در شرایط رکود کنونی، به ضرر تولید داخلی خواهد بود.

وی بیان کرد: در خصوص حمایت از تولیدکننده داخلی نیز با توجه به اینکه فصل برداشت به پایان رسیده و کشاورزان محصول خود را عرضه کرده اند، اگر افزایش قیمتی نیز اتفاق بیفتد، به نفع دلالان و به زیان مصرف کنندگان خواهد بود.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج ایران گفت: تا پیش از این گمرک در تعیین ارزش پایه محصولات وارداتی تعامل خوبی با تشکل‌ها داشت که نتیجه آن به کاهش تخلفات کم یا بیش اظهاری منتهی شده بود، اما متاسفانه در مقطع کنونی تصمیم گیران در گمرک ایران با بی توجهی به قانون و ظرفیت تشکل‌ها، اقدام به اتخاد این تصمیم کارشناسی نشده و غیرمنطقی کرده است.

وی در پایان با ابراز امیدواری کرد تا مسئولان گمرک در روند پیش رو تجدید نظر کنند و افزود: تداوم این روند نه تنها خسارت مالی قابل توجهی در پی خواهد داشت که تمامی تلاش های چند سال اخیر برای ایجاد توازن در بازار مصرف و همچنین اقدامات انجام شده در خصوص تامین محصول استاندارد و بهداشتی را بی نتیجه خواهد کرد.

انتهای پیام/ب

http://fna.ir/F3ZYR8


ویدیو مرتبط :
افزایش قیمت حبوبات و کاهش قیمت برنج وارداتی