ورزشی


2 دقیقه پیش

رونمایی از جوان‌ترین فاتح تاریخ در روز تصادف روزبرگ و همیلتون

تسنیم/ قهرمانی پسری که هنوز به سن اخذ گواهینامه رانندگی در کشورش نرسیده، اتفاق مهم مرحله پنجم فصل ۲۰۱۶ فرمول یک بود.مرحله پنجم فصل 2016 فرمول یک در پیست کاتالونیای اسپانیا ...
2 دقیقه پیش

مرزبان گزینه جدی سپاهانی‌ها بعد از ویسی

تابناک/ علیرضا مرزبان به عنوان جدی ترین گزینه تیم فوتبال سپاهان برای فصل اینده است.بعد از پایان فصل پانزدهم و ناکامی سپاهان در لیگ مسئولان این باشگاه در پی جانشین استیماچ ...



مدیر برنامه‌های کریس‌: گفتم انتقال رونالدو به آرسنال قطعی است!


مدیر برنامه‌های کریس‌: گفتم انتقال رونالدو به آرسنال قطعی است!جام نیوز/ بخش مهمی از کتاب مندز مدیربرنامه معروف پرتغالی به ترانسفر رونالدو، به باشگاه منچستر‌یونایتد اختصاص داده و نوشته چطور او بازی در یونایتد را به بازی در یوونتوس و آرسنال ترجیح داد.
خورخه مندز، مدیربرنامه و نزدیک‌ترین ‌فرد کریستیانو رونالدو به تازگی کتاب بیوگرافی‌‌اش را منتشر کرده‌؛ او که با انتشارات «اسپرت تلنت» برای انتشار این کتاب همکاری کرده، بخش مهمی از کتابش را به ترانسفر کریستیانو رونالدو، به باشگاه منچستر‌یونایتد اختصاص داده و نوشته چطور شد که رونالدو بازی در یونایتد را به بازی در یوونتوس و آرسنال ترجیح داد.
بخش هشتم این کتاب تحت عنوان «کریستیانو رونالدو و معجزه‌گر» به همین موضوع پرداخته. ژرژ مندز خیلی سریع یک چیز را روشن می‌کند: «برای کریستیانو من با باشگاه‌های بزرگ اروپایی جلسه داشتم. پیشنهادات زیادی رسیده بود و وقتش رسیده بود که بهترین راه‌حل را برای آینده رونالدو انتخاب کنیم». با این حال به نظر می‌رسد برای ترانسفر رونالدو در آن زمان، بیش از آنکه پول دلمشغولی مندز باشد، مدت زمانی که کریس قرار بوده در باشگاهی بازی کند، اهمیت داشته. در بخشی از صحبت‌ها اسم کارلوس فریتاس، مردی که تمام جزئیات ترانسفر کریس رونالدو را می‌داند، آمده و او به این موضوع به خوبی اشاره کرده است: «رونالدو هنوز بازیکن بزرگ و تأیید شده‌ای نبود. او بیشتر حکم یک آینده‌نگری را داشت‌؛ اینکه نوید یک بازیکن بزرگ شدن را می‌داد. دلمشغولی ژرژ در آن روزها این بود که برای رونالدو باشگاهی پیدا کند که مربی آن باشگاه دقایقی رونالدو را بازی بدهد. این موضوعی بود که برای کریستیانو اهمیت داشت و هرگز پول برایش اولویتی نداشت».
توافق با یوونتوس
فریتاس در ادامه همین بخش می‌گوید که با یوونتوسی‌ها برای انعقاد قرار به توافق هم رسیدند: «ما با یوونتوس برای انتقال رونالدو توافق کردیم ولی یکی از شروطش این بود که مارچلو سالاس از یوونتوس به لیسبون برود ولی سالاس علاقه‌ای نداشت به لیسبون بیاید. البته این را هم می‌دانم که همان موقع مندز یک پیشنهاد 8 میلیون یورویی هم از پارما به دستش رسیده بود‌؛ 4 میلیون برای خودش و 4 میلیون برای کریستیانو ولی بحث اینجا بود که پارمایی‌ها گفته بودند باید یک سال صبر کنید. از این گذشته رامون مارتینس، نماینده باشگاه مادرید هم به پرتغال سفر کرد تا با من دیدار کند. آرسنالی‌ها هم به ما پیشنهادشان را دادند‌؛ دیوید دین خودش به پرتغال سفر کرد. باشگاه آنها باشگاهی بود که واقعاً روی جوان‌ها سرمایه‌گذاری می‌کرد ولی پیشنهاد اولیه آنها پایین بود».
آرسنال
از همین قسمت به بعد، مندز اشاره می‌کند که واقعاً تصور می‌کرده کریس رونالدو با آرسنالی‌ها تمام می‌کند و به این باشگاه می‌رود: «برای یک لحظه واقعاً به یقین رسیدم که رونالدو با آرسنالی‌ها امضا می‌کند و تمام می‌شود. دیوید دین مرد فوق‌‌العاده بود ولی با توجه به ساخت و‌ساز ورزشگاه‌شان پول زیادی نداشتند و مذاکره به پایان رسید».
با این حال موضوعی که خیلی‌ها نمی‌دانند، این است که کریس رونالدو که در آن زمان 17 ساله بود به هر طریق به لندن سفر می‌کند تا از تجهیزات باشگاه آرسنال پیش از بستن قرارداد و اتمام شدن مذاکرات دیدن کند. خود رونالدو در این مورد می‌گوید: «من و سرخیو آلوس از اتوبان راه افتادیم و به فرودگاه رسیدیم. آنجا سوار هواپیما شدیم تا به لندن برویم. ژرژ مندز مدام به ما زنگ می‌زد و هراس داشت که نکند مردم ما را ببینند. سرانجام در یکی از ایستگاه‌ها ایستادیم و من مجبور شدم صورتم را بپوشانم. ژرژ دقیقاً هر 5 دقیقه یکبار به من زنگ می‌زد: «هی کریس! مراقب مردم باش، تو را کسی نبیند...». ژرژ واقعاً دیوانه بود... فکر می‌کنم مهم‌ترین چیزی که مندز تا به حال تجربه کرده بود، همین بود. اصلاً به همین خاطر بود که هر 5 دقیقه یکبار به من و سرجیو زنگ می‌زد برای اینکه خاطرش جمع باشد که کسی در اتوبان ما را ندیده است».
معجزه
کریستیانو در گفت‌وگوهایش عادت زیادی دارد درباره خودش حرف بزند ولی او وقتی قرار است درباره مندز هم حرف بزند احساس راحتی می‌کند: «من اسم این کتاب ژرژ را می‌گذارم معجزه‌گر. معجزه‌ای که او انجام داد، این بود که من را به باشگاه منچستر‌یونایتد برد. من جوان بودم و در اسپورتینگ پرتغال بازی می‌کردم‌؛ یک سال بعد در یونایتد داشتم بازی می‌کردم».
کریستیانو در ادامه به این موضوع اشاره می‌کند که مدیربرنامه‌هایش در آن زمان فقط کارهای این بازیکن را انجام می‌داده: «من دخالتی در کار ژرژ نمی‌کردم و اجازه دادم کارش را کند. او هم به من اجازه داده بود کار خودم را در زمین کنم. من همان زمان داشتم با تیم بزرگسالان اسپورتینگ تمرین می‌کردم. می‌دانستم کارهایم را به دست آدم به دردبخوری سپرده‌ام. حالا ژرژ یکی از آدم‌هایی است که من بیشترین اعتماد را به او دارم».
بازی مهم
در تابستان 2003 اسپورتینگ و منچستر‌یونایتد برای افتتاحیه ورزشگاه «آلوالاده» جایی که قرار بود بازی‌های یورو 2004 برگزار شود با هم یک بازی دوستانه برگزار کردند. کادر فنی یونایتد که سفر طولانی از آمریکا به پرتغال داشتند، از قبل کریس رونالدو را زیر نظر گرفته بودند. آن روز، رونالدو بازی فوق‌‌العاده‌ای به نمایش گذاشت.
فریتاس یکی از نزدیکان رونالدو به خوبی آن بازی را به یاد دارد و می‌گوید: «رونالدو همه جای زمین بود! سمت راست، سمت چپ... یادم است که پدر فیل نویل را در آن بازی درآورد». همین نمایش خیره‌کننده رونالدو بسیاری از بازیکنان یونایتد را به وجد آورده بود و در رختکن آنها از سرالکس فرگوسن خواستند هرچه سریع‌تر این بازیکن را بخرد.
این داستانی است که همه می‌دانند ولی چیزی که خیلی‌ها نمی‌دانند، این است که قبل از آن بازی دوستانه و خواسته بازیکنان منچستر‌یونایتد از فرگوسن، جلسه‌ای بین ژرژ مندز و سرالکس فرگوسن در هتل «کوئینتا دا مارینها» برگزار شده بود و همه چیز تمام شده بود!
قول فرگوسن
مندز می‌گوید: «من با نمایندگان باشگاه زیادی مذاکره کرده بودم ولی فرگوسن قولی به من داد که از نظر من همه چیز را تمام کرد. او به من گفت رونالدو در منچستر‌یونایتد حداقل در 50 درصد بازی‌ها به میدان می‌رود. این دقیقاً همان چیزی بود که می‌خواستم بشنوم. کریس با همین قول فرگوسن به منچستر‌یونایتد رفت».
بزرگترین عملیاتی که مندز در این ترانسفر تاریخی انجام داد این بود که اولویتش پول نبود. هیجانی که مدیر برنامه‌های کریس رونالدو از این انتقال داشته را می‌توان در این جمله دید: «واقعاً مثل یک رؤیا بود، زیباترین رؤیایی که می‌شد دید... نشستن در کنار فرگوسن، غول فوتبال دنیا. شنیدن این جمله از دهان چنین مربی نابغه‌ای که کریستیانو حداقل نیمی از بازی‌های منچستریونایتد را بازی می‌کند، خارق‌‌العاده بود».

منبع: جام نیوز


ویدیو مرتبط :
سوپر گل کریس رونالدو به آرسنال (واقعا دیدنی)