سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



اجرای هدایت تحصیلی برای دانش‌آموزان پایه نهم از امسال/ جزئیات برنامه‌های هفته مشاغل/ امکان تغییر رشته در هدایت تحصیلی فراهم است


به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، مسعود شکوهی مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری که امروز در ساختمان زنده‌یاد علاقه‌مندان وزارت آموزش و پرورش برگزار شد با اشاره به هفته مشاغل که از اول اردیبهشت برگزار می‌شود، اظهار داشت: برای آنکه مشاغل را به خوبی به دانش‌آموزان معرفی کرده و شناختی از اقتضائات و جوانب آن برای دانش‌آموزان داشته باشیم، برنامه‌هایی را تدارک دیدیم.

وی به روزشمار هفته مشاغل اشاره کرد و گفت: اول اردیبهشت به عنوان روز «مشاوره و موفقیت تحصیلی»، دوم اردیبهشت به عنوان روز «مشاوره و آمایش شغلی»، سوم اردیبهشت به عنوان روز «مشاوره و انتخاب آگاهانه تحصیلی شغلی»، چهارم اردیبهشت به عنوان روز «مشاوره و سلامت روانی اجتماعی»، پنجم اردیبهشت به عنوان روز «مشاوره و اجرای شعار سال(اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل»، ششم اردیبهشت روز «مشاوره و کارآفرینی» و هفتم اردیبهشت روز «مشاوره و خلاقیت و نوآوری» نامگذاری شده است.

شکوهی با بیان اینکه کمیته‌های تخصصی در تمام مناطق کشور تشکیل شده است، افزود: «آشنایی دانش‌آموزان با شاخه‌ها و رشته‌های تخصصی دوره دوم متوسطه»، «آشنایی دانش‌آموزان با مشاغل مختلف در سطح منطقه، استان و کشور»، «کمک به توزیع متوازن دانش‌آموزان در انتخاب رشته‌های تحصیلی متناسب با استعداد، رغبت، نیازها و امکانات منطقه»، «تقویت روحیه پژوهش، تحقیق و مسئولیت پذیری دانش‌آموزان در زمینه کسب اطلاعات شغلی و برنامه‌ریزی تحصیلی و شغلی» و «تقویت و توسعه فرهنگ کارآفرینی و خوداشتغالی دانش‌آموزان» از اهداف هفته مشاغل است.

وی از برپایی ۷۱۹ نمایشگاه در شهرستان‌ها و مناطق و ۳۲ نمایشگاه در مراکز استان‌های کشور درباره معرفی مشاغل خبر داد و بیان داشت: ضمن معرفی مشاغل در این نمایشگاه‌ها، فرصتی فراهم می‌شود تا دانش‌آموز استعدادهایشان را معرفی کنند.

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش با اشاره به نامه وزیر آموزش و پرورش به ۷ وزارتخانه و نهاد برای کمک به آموزش و پرورش در هفته مشاغل، گفت: مسئولیت هفته مشاغل در استان‌ها با استاندار و ادارات کل آموزش و پرورش استان‌هاست.

وی با بیان اینکه بانک اطلاعات شغلی و تحصیلی هر سال به روز می‌شود، افزود: برگزاری کنگره استانی هدایت تحصیلی، دعوت از کارآفرینان برجسته و موفق در مدارس، دعوت از صاحبان مشاغل برای معرفی شغل‌شان در برنامه صبحگاه مدارس، تهیه نیم‌رخ تحصیلی و شغلی دانش‌آموزان بر اساس نتایج آزمون‌های استعداد و رغبت و ارائه در نمایشگاه‌های هفته مشاغل از جمله برنامه‌هایی است که در سطح مدارس و مناطق در هفته مشاغل اجرا می‌شود.

* جزئیات آیین‌نامه جدید هدایت تحصیلی

شکوهی در خصوص آیین‌نامه جدید هدایت تحصیلی نیز گفت: ۲.۵ سال برای تنظیم این آیین‌نامه تلاش شد چرا که بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و برنامه درسی ملی باید هدایت تحصیلی از پایه دهم به نهم منتقل می‌شد.

وی با اشاره به تغییرات هدایت تحصیلی چه در زمانی که در پایه نهم در گذشته انجام می‌شد و چه در زمانی که در پایه دهم اجرا می‌شد، اظهار داشت: در گذشته فقط نمرات سال نهم و نمرات آزمون‌ها مدنظر بود در حالی که در آیین‌نامه جدید هدایت تحصیلی، فرایندی پیش‌بینی شده است و کار هدایت تحصیلی از اول ابتدایی آغاز می‌شود.

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: برای انتخاب رشته فرد باید به حداقل‌هایی از آگاهی دست یابد و به این منظور ۹ جلد کتاب در زمینه هدایت تحصیلی را برای پایه‌های اول تا نهم تحصیلی در دست تدوین داریم و برای ساعات فوق برنامه دانش‌آموزان پیش‌بینی شده است.

وی با بیان اینکه ۶ آیتم در هدایت تحصیلی موثر است، گفت: در گذشته امتیاز عملکرد تحصیلی ۵۰ بود که به ۳۵ کاهش دادیم و ضمن اینکه نمرات سه پایه تحصیلی دوره اول متوسطه برای دانش‌آموزان سال تحصیلی ۹۶ـ۹۵ در نظر گرفته می‌شود.

شکوهی اضافه کرد: در بخش آزمون‌های مشاوره‌ای تنها دو آزمون رغبت و استعداد از دانش‌آموز گرفته می‌شد که هم‌اکنون ۵ آزمون گرفته می‌شود که ۳ آزمون شخصیت، ارزش‌های شغلی و ارزش‌های تحصیلی اضافه شده است و امتیاز این بخش نیز از ۲۰ به ۳۰ امتیاز افزایش یافته است.

وی افزود: نظر دانش‌آموز از ۵ به ۱۰ امتیاز افزایش یافته است و نظر معلمان ۱۰ امتیاز، نظر مشاور ۱۰ امتیاز و نظر والدین ۵ امتیاز دارد که در مجموع ۱۰۰ امتیاز برای هدایت تحصیلی در نظر گرفته شده است.

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: جلساتی را از سال گذشته برگزار کردیم و مشاوران مدارس را با هدایت تحصیلی جدید آشنا کردیم و مشاورین نیز در هفته اول تیر ماه موظف هستند دانش‌آموز و اولیای دانش‌آموز را آماده کنند.

وی، توزیع متوازن در رشته‌ها را نیز از دیگر موارد مورد اهمیت در آیین نامه جدید هدایت تحصیلی ذکر کرد و گفت: بر اساس برنامه ششم توسعه باید حضور دانش‌آموزان در شاخه‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش به ۴۸ درصد و در شاخه نظری به ۵۲ درصد برسد.

شکوهی با بیان اینکه در حال حاضر در تمام مدارس متوسطه اول دارای مشاور هستیم، افزود: هم‌اکنون به ازای هر ۱۵ دانش‌آموز، یک ساعت مشاوره داریم که باید این میزان را به هر ۱۲ دانش‌آموز برسانیم.

وی اضافه کرد: تعداد مشاور در مدارس کشور هم اکنون بیش از ۱۷ هزار نفر است که در دوره دوم متوسطه با کسری نیرو مواجه هستیم.

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: در آیین‌نامه جدید هدایت تحصیلی امکان تغییر رشته نیز مانند گذشته برای دانش‌آموزان وجود دارد.

وی همچنین برگزاری همایش تخصصی تربیت در  قم در اردیبهشت امسال، برگزاری جشنواره تجارب برتر تربیتی در شیراز در خرداد و برگزاری جشنواره الگوهای برتر تدریس درس تفکر و سبک زندگی در خراسان رضوی در شهریور امسال را از جمله برنامه‌های اداره کل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش نام برد.

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
انتخاب رشته و هدایت تحصیلی