سلامت


2 دقیقه پیش

لیپوماتیک

لیپوماتیک به عنوان یک روش مناسب برای لاغری موضعی شکم، پهلو، ران و اطراف ران ، ناحیه پشت، غبغب و بازو شناخته می شود ، لیپوماتیک در واقع یک دستگاه قدرتمند و هوشمند است که ...
2 دقیقه پیش

با شجاعت پایان همکاری منفعلانه نظام پزشکی با وزارت بهداشت را اعلام کنید

سلامت نیوز:رییس نظام پزشکی‌ مازندران با ارسال نامه ای به علیرضا زالی رئیس کل نظام پزشکی طرح تحول سلامت را همانند طرح مسکن مهر و پرداخت یارانه عمومی دانست و با تاکید بر ...



شفاخونه/ درمان سرفه و گلودرد پاييزي بدون شربت‌هاي شيميايي


شفاخونه/ درمان سرفه و گلودرد پاييزي بدون شربت‌هاي شيميايي

باشگاه خبرنگاران/ سرفه و گلو درد دو تا از علائم بيماري سرماخوردگي در اين روزهاي سرد پاييزي است. به جاي استفاده از شربت هاي شيميايي با طب سنتي سرفه و گلودردتان را درمان کنيد.

سرماخوردگي يکي از شايع‌ ترين بيماري‌هاي بشر در طول زندگي است و علائمي همچون آبريزش بيني، زکام، سرفه، گلودرد و عفونت سينوس‌ها دارد.گاهي سرفه علامت يک بيماري است، بنابراين در برخورد با سرفه‌هاي مزمن و طولاني حتما بايدبه پزشک مراجعه کرد و علت آن را پيدا و درمان کرد. اگر سرما خورده‌ايد و گلويتان درد مي‌کند و وقت دکتر رفتن نداريد يا اهل دارو و به خصوص آمپول زدن نيستيد نگاهي به اين مقاله بيندازيد.

حتما براي شما هم پيش آمده که در اين روزهاي سرد،‌ دچار سرفه، التهاب و خارش گلو شويد. گرچه ممکن است همراه با ديگر علائم سرماخوردگي همراه باشد،‌ اما گاه ممکن است به تنهايي بروز کند. اين حالات معمولا از رايج ترين ناراحتي ها به خصوص هنگام صبح است که به کمک داروهاي گياهي و روش هاي طبيعي مي توان آنها را تا حد زيادي تسکين داد.

مواد غذايي مختلف و خوراکي هاي طبيعي که به وفور در مغازه ها به فروش مي رسند، حاوي ترکيبات مفيدي هستند که به کمک آنها مي توان نوشيدني هاي گرمي تهيه کرد و درد گلو را تسکين داد.

يکي از مؤثرترين راهکارهاي طبيعي براي کاهش شدت درد گلو، نوشيدني با ترکيب آب گرم، ليمو و عسل است. کافي است تا آب نصف ليمو را با يک قاشق چايخوري عسل در 250 ميلي ليتر آب گرم مخلوط کنيد. فلاونوئيدها، ترکيبات آنتي اکسيداني موجود در ليمو، موجب کاهش التهاب گلو مي شوند. عسل نيز مانند ليمو داراي خواص ضدالتهابي است. همچنين به خاطرمقدار PH پايين، ساختار و غلظت پايين پروتئين تاثيرات ضدالتهابي نيز دارد.

شربت هاي خانگي مي توانند جايگزين خوبي براي شربت هاي پزشکي که ترکيبي از داروهاي مختلف است، ‌باشند. آنها نيز مانند نوشيدني ها از خوراکي ها و گياهان طبيعي تهيه مي شوند.

پياز علاوه بر اينکه به خاطر آنتي اکسيدان ها قدرت دفاعي بدن را تحريک مي کند، روند بازگشت به حالت طبيعي را نيز تسريع مي کند. براي تهيه اين شربت کافي است تا 6 عدد پياز خردشده را با نصف فنجان عسل به روش بخارپز به مدت 2 ساعت روي حرارت بگذاريد. سپس اين مخلوط را از الک رد کنيد تا مايع به دست آمده شربتي عالي براي شما باشد.

ميخک خاصيت بي حس کردن درد را دارد که مي تواند تاثير آرام بخشي بر سرفه و درد گلو داشته باشد. روش تهيه اين شربت آسان است؛ 5 تا 6 ميخک را در 250 ميلي ليتر عسل يک شب در يخچال بگذاريد. روز بعد،‌ کافي است تا ميخک ها را از عسل خارج کنيد. شربت آماده مصرف است.

بسياري از گياهان خواصي دارند که مي توانند دردرمان گلودرد، ‌سرفه و خارش مؤثر باشند. از بين آنها اکاليپتوس به خاطرکاهش التهاب مجاري تنفسي شهرت ويژه اي دارد. اين تاثيرات درماني به ترکيبات موجود در برگ هاي آن برمي گردد.

براي تهيه دمنوش 2 تا 3 گرم برگ هاي خشک گياه را در 150 ميلي ليتر آب جوش به مدت10 دقيقه دم کرده دو فنجان از آنرا در روز ميل کنيد. همچنين مي توانيد 2 تا 3 ميلي ليتر از عصاره مايع آن را دوبار در روز بخوريد. اگر قصد استفاده از روغن اکاليپتوس را داريد، 2 تا 6 قطره را در روز مصرف نماييد. البته بهتر است ابتدا با يک متخصص مشورت کنيد. همچنين اين روغن براي کودکان و خانم هاي باردار قابل استفاده نيست. استنشاق بوي اکاليپتوس نيز مفيد است. براي اين منظور، 4 تا 6 قطره روغن آن رادر 150 ميلي ليتر آب جوش بريزيد. روي سر يک حوله بياندازيد و بخار آن را استنشاق نماييد. اين کار را تا 3 بار در روز تکرار کنيد.

به گزارش خبرنگار کلينيک گروه علمي پزشکي باشگاه خبرنگاران جوان، از اکاليپتوس به روش غيرخوراکي نيز مي توان استفاده کرد. 15 تا 20 قطره روغن گياه را با 25 ميلي ليتر روغن گياهي مخلوط کرده و قفسه سينه را با اين محلول سه بار در روز ماساژ دهيد.

غرغره جوشانده اکاليپتوس نيز بسيار مفيد خواهد بود.2 تا 3 گرم برگ هاي خشک آن را با 100 ميلي ليتر آب جوش دم کنيد. دهان را با محلول صاف و سردشده بشوييد و غرغره نماييد. اين کار را 2 تا 3 بار در روز تکرار کنيد. براي تهيه اين محلول همچنين مي توانيد 2 تا 3 قطره را 5 ميلي ليتر سرکه ترکيب کرده و 50 ميلي ليتر آب به آن اضافه کنيد.

مريم گلي نيز گياهي است که در درمان التهاب مجاري تنفسي و مخاط هاي دهاني مؤثر است. ترکيبات پلي فنوليک موجود در آن خاصيت آنتي اکسيداني دارند که به تنظيم سيستم ايمني کمک مي کنند.

2 يا 3 قطره روغن يا 5 ميلي ليتر عصاره مايع آن را در 100 ميلي ليتر آب بريزيد و 3بار در روز غرغره کنيد. از اين محلول مي توانيد زماني که دندان مصنوعي موجب درد لثه ها مي شود نيز استفاده کرد.


ویدیو مرتبط :
درمان خانگی گلودرد چرکی