بودجه 95 کوتاه آمد


سرانجام بعد از مدتها بحث و مواضع متفاوت در رابطه با بررسی و تصویب بودجه سال آینده، در نهایت دولت ناچار به ارائه لایحه دو دوازدهم شد. بر این اساس قانون بودجه سال 1395 از ابتدای سال قابل اجرا نخواهد بود.

به گزارش خبرنگار ایسنا، بعد از حدود دو ماه از ارائه لایحه بودجه 1395 که با اجرایی شدن برجام و همراه با لایحه برنامه ششم توسعه به مجلس تقدیم شد و بعد از اصرار دولت برای تصویب لایحه بودجه و انکار مجلس در این رابطه، در نهایت تصویب بودجه 1395 قبل از شروع سال جدید منتفی شد. در عین حال که هیات دولت امروز در جلسه خود لایحه دو دوازدهم را برای شروع به کار خود در سال آینده به تصویب رساند.

همزمانی بررسی لایحه بودجه 1395 با انتخابات مجلس دهم به عاملی برای عقب افتادن تصویب آن تبدیل شد؛ هر چند که دولت معتقد بود با توجه به زمان بیش از 60 روزه ای که از زمان ارائه لایحه به مجلس تا پایان سال وجود داشت این فرصت فراهم بود تا نمایندگان بودجه را تا قبل از اتمام سال مصوب کرده و از ابتدای سال آینده در دستور کار دولت قرار گیرد. در عین حال که تجربه های قبلی در زمان تحویل بودجه حتی در سالی که با انتخابات همراه بود حاکی از عدم تصویب و تحویل بودجه نبوده است.

اما به هر حال تصویب لایحه برنامه ششم در سال جاری از چندی پیش منتفی و تا زمان تصویب، برنامه پنجم مبنا خواهد بود. از سوی دیگر گرچه نوبخت - رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی - نیز روز گذشته در آخرین اظهارات خود در مورد احتمال ارائه لایحه دو دوازهم تمایلی نشان نداده بود، اما در مجموع دولت ناچار به این کار شد.

نوبخت گفته بود که ما 27 دی‌ماه لایحه بودجه را به مجلس بردیم و بر اساس زمان‌بندی مشخص شده بودجه می‌توانست ظرف 50 روز بسته شود . در حال حاضر نیز دولت این آمادگی را دارد که حتی تا هفته سوم فروردین‌ماه در صورت تصویب بودجه اقدامات لازم را انجام دهد.

معاون رییس جمهور البته عنوان کرده بود که لایحه دو دوازدهم به این معناست که دولت برای دو ماه دیگر از سال آینده برنامه مشخص نداشته باشد.

به هر حال لایحه دو دوازدهم که بر منبای بودجه سال جاری اجرایی خواهد شد با تصویب در جلسه امروز هیات دولت، دو فوریت آن روز دوشنبه آینده در مجلس مطرح و روز سه‌شنبه مجلس نیز کلیات و جزئیات را بررسی و نهایی خواهد کرد.

اما آنطور که تاجگردون - عضو کمیسیون تلفیق بودجه 95- اعلام کرده است احتمالا قانون بودجه 95 تا پایان فروردین ماه در صحن علنی مجلس نهایی خواهد شد.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
پیشنهاد قیمت دلار در بودجه 95