سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



روایت رسانه خبری از تفاهم ایران با شرکت توتال


روایت رسانه خبری از تفاهم ایران با شرکت توتالایسنا/ ین‌که شرکت فرانسوی توتال با ایران قرارداد امضا کرده است یا تفاهم‌نامه روشن‌ نیست، آن چه روشن است این است که مسلما تفاهمی بین شرکت نفت و توتال صورت گرفته که مدیر شرکت نفت آن را با مدیر توتال به امضا رسانده است، تفاهمی که اگرچه گفته شده در مورد آزادگان و پارس جنوبی است، اما مسئولان هیچ‌یک از این دو میدان از آن با خبر نیستند.

سفر رییس جمهور و هیات همراه او به فرانسه یک خبر نفتی به همراه داشت، اینکه توتال با ایران تفاهم‌نامه‌ای را بابت خرید روزانه ١٥٠ تا ٢٠٠ هزار بشکه نفت خام و البته سرمایه‌گذاری در پارس جنوبی و آزادگان امضا کرده است. تفاهم‌نامه ای که در حضور روسای جمهور دوکشور، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران و مدیرعامل توتال فرانسه به امضا رسیده است.

اگرچه طبق توضیحات شرکت نفت این تفاهم نامه در حد رایزنی برای همکاری توتال بوده است اما مجری طرح توسعه میدان آزادگان‌جنوبی با تاکید بر اینکه فاز یک این میدان عمدتا از طریق منابع داخلی توسعه یافته است، خبر تفاهم و مذاکره با توتال را رد کرد.

او با اشاره به بخش کوچکی از فاز یک آزادگان جنوبی که نیاز به ورود شرکت‌های خارجی دارد، می‌گوید در صورت ورود خارجی‌ها برای این کار مناقصه برگزار می‌شود و نه مذاکره.

این درست ساز و کار مدل جدید قراردادهای نفتی است که مهدی حسینی، رییس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی نیز می‌گوید روند عادی پیش‌بینی شده در این مدل برگذاری مناقصه است و نه مذاکره.

از سوی دیگر، کرامت بهبهانی، مجری طرح آزادگان شمالی نیز درباره همکاری شرکت توتال برای سرمایه‌گذاری در بخش شمالی میدان آزادگان با ابراز بی‌اطلاعی در این‌باره گفت: همکاری توتال در آزادگان ربطی به بخش آزداگان شمالی ندارد.

اما پروژه پارس جنوبی، پروژه ای است که احتمال حضو توتال در آن پرنگ‌تر به نظر می‌رسد؛ با این حال در مورد تفاهم جدید شرکت نفت و توتال در مورد این میدان شعبان‌پور، مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس نیز بی‌اطلاع است.

جزییات تفاهم توتال و شرکت نفت تنها در مورد امکان خرید نفت از سوی این شرکت روشن است و بخش همکاری و سرمایه‌گذاری این شرکت در میادین نفتی هنوز روشن نیست و معلوم نیست که آیا توتال قرار است طبق گزارش رسانه‌های دولتی بدون برگزاری مناقصه به میادین نفتی ایران بازگردد یا خیر؛ چرا که طبق توضیح معاون سرماه‌گذاری شرکت نفت در صورت واگذاری مناقصه‌ای میادین توتال نیز باید تا سال آینده منتظر بماند.


منبع: ایسنا


ویدیو مرتبط :
کاهش میزان تولید شرکت توتال فرانسه