سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



وضعیت خرید و فروش نوزادان در کشور/ضرورت تشکیل کمیته رسیدگی به وضعیت کودکان کار در نهاد ریاست جمهوری


به گزارش خبرنگار قضایی خبرگزاری فارس، شب گذشته و در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری فاطمه دانشور رئیس کمیسیون اجتماعی شورای شهر تهران، سردار ساجدی نیا فرمانده انتظامی تهران بزرگ، حبیب‌الله فرید معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی و حسین ذبحی معاون قضایی دادستان کل کشور به موضوع خرید و فروش نوزادان و کودکان خیابانی پرداختند.

شاهد خرید و فروش نوزادان در اقصی نقاط کشور به ویژه تهران بوده‌ام

در ابتدای این برنامه فاطمه دانشور رئیس کمیسیون اجتماعی شورای شهر تهران با بیان این که خرید و فروش نوزادان و کودکان در خیابان واقعیت دارد، گفت: این موضوع نه تنها تازه نیست بلکه پدیده‌ای است که من 10 سال است که درگیر آن هستم و بارها و بارها شاهد این اتفاق در اقصی نقاط کشور به ویژه تهران بوده‌ام.

وی افزود:‌خیلی واضح تر این موضوع را در دو سالی که در شورای شهر تهران بودم دیده‌ام و بازدید متعددی از NGO‌هایی که در سطح شهر تهران خصوصاً مناطق آسیب خیز روی این خانواده‌های در معرض آسیب فعالیت می‌کردند داشته‌ام که در این NGO‌ها به وضوح صحبت از خرید و فروش کودکان و نوزادان می‌شد.

افزایش آمار خرید و فروش نوزادان طی 2 ماه گذشته/ مسئولین پاسخگو نیستند

رئیس کمیسیون شورای شهر تهران با بیان این که در دو ماه اخیر آمار خرید و فروش کودکان و نوزادان خیابانی افزایش یافته است، اظهار داشت: من در این دو سالی که عضو شورای شهر تهران هستم در راستای حل این معضل خیلی پیگیر مسئولین شدم اما متأسفانه جوابی نگرفتم.

دانشور خاطر نشان کرد: بخش زیادی از دلایل افزایش آمار خرید و فروش کودکان و نوزادان خیابانی به دلیل انباشتگی این مشکل در طول سال‌های قبل است و ای کاش خیلی زودتر از الان راجع به این مسائل صحبت می‌شد.

این عضو شورای شهر تهران همچنین تصریح کرد: اگر مشاهدات و گزارش‌های NGO‌ها و همچنین گزارش‌های مأمورین شهرداری نبود بنده قطعاً به این صراحت راجع به این موضوع صحبت نمی‌کردم.

وی خاطرنشان کرد: نزدیک به یک ماه است که این گزارشات را دریافت می‌کنیم، البته شهرداری و نیروی انتظامی مداخلات خود را آغاز کردند اما این مداخلات به شکلی که صورت می‌گیرد جواب نخواهد داد.

برگزاری یک جلسه عملیاتی با حضور نمایندگان مجلس، قوه قضائیه و شورای شهر

در ادامه این گفت‌وگو سردار ساجدی نیا فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ اظهار داشت: ما سه روز پیش جلسه‌ای را با برخی از مسئولین شهر تهران از جمله نمایندگان شهر تهران، دو عضو شورای شهر تهران، برخی معاونین شهرداری و قوه قضائیه داشتیم که این مسئولین در مجموعه پلیس تهران حضور پیدا کرده بودند.

وی ادامه داد: در این جلسه موضوع معتادین متجاهر شهر تهران، متکدیان و دست‌فروشان مورد بررسی قرار گرفت ضمن این که بحث ما اصلاً بحث خرید و فروش نوزادان نبود.

فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ اظهار داشت: در جلسه‌ای که برگزار شد همه این عزیزان قول‌های خوبی دادند و این جلسه یک جلسه عملیاتی بود لذا امیدواریم که در آینده‌ای نزدیک وضعیت مطلوبی را در شهر تهران داشته باشیم.

به ازای هر یک بچه‌ای که قابل واگذاری است 7 خانواده در لیست انتظار قرار دارند

فرید معاون امور اجتماعی بهزیستی در ادامه برنامه طی گفت‌وگوی زنده تلفنی در پاسخ به سؤال اول مجری برنامه مبنی بر این که آیا خرید و فروش نوزادان افزایش یافته است، گفت: به ازای هر یک بچه‌ای که قابل واگذاری است 7 خانواده در لیست انتظار قرار دارند.

وی با اشاره به این که مبحث اعتیاد توان فکر کردن درست را از افراد گرفته است، افزود: متأسفانه خرید و فروش در استان‌های مختلف انجام می‌شود.

فرید با اشاره به این که باید این مسئله به نیروی انتظامی و محاکم قضایی اطلاع داده شود، تصریح کرد: هر موردی که به ما ارجاع داده می‌شود مورد پذیرش قرار می‌دهیم، سالانه هزار کودک وارد سیستم نگهداری فرزند می‌شود.

تکدی‌گری جرم سازمان یافته است

ذبحی نیز در ادامه برنامه طی گفت‌وگوی تلفنی با اشاره به این که بهزیستی یکی از دستگاه‌های  متولی است که وظیفه جمع‌آوری کودکان خیابانی دارد، گفت: بنابراین باید آمارهای مربوطه را این سازمان داشته باشد.

معاون قضایی دادستان کل کشور با بیان این که بحث کودکان خیابانی در دو محور قابل بررسی است، افزود: دسته اول مربوط به مادران بدون سرپرست کارتن خواب می‌شود که به لحاظ اصل موضوع در معرض آسیب قرار می‌گیرند.

وی با اشاره به معتادان خیابانی و کارتن خواب گفت که دستگاه متولی باید نسبت به جمع‌آوری آن‌ها اقدام کنند.

ذبحی با اشاره به فرزندانی که متعلق به مادران بدون سرپرست یا کارتن خواب هستند ادامه داد: مادران این فرزندان صلاحیت نگهداری بچه‌های خود را ندارند لذا باید از طریق بهزیستی نسبت به تعیین سرپرستان واجد صلاحیت اقدام شود.

معاون قضایی دادستان کل کشور با اشاره به این که از بعد قضایی به عنوان آخرین راهکار باید به این موضوع نگریسته شود بیان کرد: این مسئله باید مورد مدیریت و سازمان‌دهی قرار بگیرد پس فرزندان این دسته باید به افراد واجد صلاحیت سپرده شود.

وی با اشاره به گروه دوم از بچه‌هایی که مادران آن‌ها واقعی نیستند، ادامه داد: این کودکان به عنوان بی‌سرپرست هستند و بسیاری از خانواده‌ها متقاضی چنین بچه‌هایی هستند پس باید آن‌ها در اختیار بهزیستی قرار بگیرد.

ذبحی با اشاره به معضل تکدی‌گری در جامعه ادامه داد: تکدی‌گری جرم سازمان یافته است به طوری که در جامعه آحاد مردم از روی رغبت و صدقه به آن‌ها کمک می‌کنند.

معاون قضایی دادستان کل کشور با تأکید بر این که تصویب مقررات جامع تر راهگشا است، گفت: اما هم اکنون بدون قانون و مقررات نیستیم به طوری که جلسات متعددی به خصوص در شهرداری پیرامون این موضوع برگزار شده است.

وی با تاکید بر ضرورت هماهنگی قضایی و اجتماعی ادامه داد: حدود یک سال و نیم گذشته شهرداری پلاکاردهایی را در مکان‌های مختلف نصب کرده بود به طوری که در آن مدت، تکدی گران در جاهایی که پلاکاردها نصب شده بود حضور نمی‌یافتند.

بیش از 1500 زن معتاد متجاهر داریم

سردار ساجدی نیا نیز در ادامه برنامه طی گفت‌وگوی زنده تلفنی با اشاره به این که بیش از هزار و 500 زن معتاد متجاهر داریم، گفت: عمده بحث ما بر این است که به اوضاع خانم‌های معتاد سرو سامان ببخشیم.

فرمانده انتظامی تهران بزرگ با اشاره به این که اگر اطلاعات پیرامون خانم‌های معتاد متجاهر به دست پلیس برسد رسیدگی‌های لازم صورت می‌گیرد، گفت: پلیس آمادگی جمع‌آوری  معتادین را در سراسر کشور دارد و می‌تواند کمتر از 48 ساعت اقدام به جمع‌آوری کند.

سردار ساجدی نیا با تأکید بر این که باید فکری به حال زنان آسیب‌دیده کرد، گفت: با تدابیر لازم می‌توان مشکلات کودکان آن‌ها را نیز حل کرد.

ضرورت تشکیل کمیته رسیدگی به وضعیت کودکان کار در نهاد ریاست جمهوری

فاطمه دانشور در ادامه تصریح کرد: با توجه به اسناد بالادستی فکری به حال این موضوعات نشده است و اگر اصلاحات لازم صورت نگیرد ممکن است در برنامه پنجم نیز این موضوع مغفول بماند.

وی با اشاره به این که بنده می‌توانم گزارشات لازم را در اختیار مسئولین بگذارم، ادامه داد: یکی از راهکارهای حل این مشکلات هماهنگی بین بخشی در میان ارگان‌های مختلفی همچون وزارتخانه‌های کار، آموزش و پرورش، کمیته امداد، هلال‌احمر، بهزیستی و شهرداری است.

دانشور با تاکید بر ضرورت هماهنگی بین بخشی برای حل مشکلات ادامه داد: باید این هماهنگی‌ها از طریق نهادهای قدرتمندی همچون ریاست جمهوری صورت بگیرد.

وی با اشاره به این که مجلس باید قوانین ناقص را حل کند اضافه کرد: کمیته رسیدگی به وضعیت کودکان باید به صورت فوری تشکیل شود پس باید اذعان داشت که این کمیته باید در نهاد ریاست جمهوری برگزار شود.

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
گزارش تکان دهنده از وضعیت کودکان کار در ایران!