طب سنتی و تاثیر آن در اقتصاد سلامت


معاون طب سنتی وزارت بهداشت ضمن اشاره به تاثیر طب سنتی در کاهش بار بیماری‌های غیرواگیر و هزینه‌های سلامت، مراجعه به سلامتکده‌های طب سنتی را مانعی برای ارائه درمان‌های طب نوین ندانست.

دکتر محمود خدادوست در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در خصوص تاثیر طب سنتی بر کاهش بار بیماری‌های غیرواگیر و هزینه‌های حوزه سلامت گفت: بیشترین پیام طب سنتی ایران حفظ تندرستی مردم و اصلاح سبک زندگی آنها است. طب سنتی قطعا می‌تواند به اقتصاد سلامت کمک کند و بار بیماری‌های مزمن را کاهش دهد.

وی افزود: در مطالعه‌ای که در شبکه ملی سلامت انگلیس انجام شد، به این نتیجه رسیدند که 75 درصد بیمارانی که به صورت سرپایی به پزشک عمومی مراجعه می‌کنند نیاز به هیچ درمانی ندارند یا حداکثر با داروهایی که بدون تجویز پزشک هم می‌توانند دریافت کنند، بهبود می‌یابند.

خدادوست، آموزش‌های لازم برای ارتقای سواد سلامت مردم را باعث کاهش بار مراجعه به پزشک عنوان و تصریح کرد: چون طب سنتی ما ریشه در باور مردم دارد می‌تواند بدون هزینه زیاد در سبک زندگی آنها تاثیر بگذارد و میزان مراجعه به پزشک و مصرف داروهای شیمیایی را کم کند.

وی همچنین با بیان اینکه تفاوتی در مراجعه اولیه بیمار به پزشک عمومی یا سلامتکده‌های طب سنتی وجود ندارد، گفت: در سلامتکده‌های طب سنتی پزشک حضور دارد. پایه متخصصین طب سنتی نیز پزشک است. فرقی ندارد مردم به کجا مراجعه ‌کنند. ما معتقدیم اگر توانمندی استفاده از طب سنتی را در سایر پزشکان هم ایجاد کنیم آنها هم می‌توانند از این ظرفیت نیز در کنار طب رایج استفاده کنند.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
نقش سلامت روح در سلامت جسم 2-حجت الاسلام مولایی-طب سنتی