معتمد آریا: بازیگر باید بدنش را فرماندهی كند


 آخرین کارگاه آموزشی جشنواره جهانی فیلم فجر در بخش «دارالفنون» به کارگاه بازیگری فاطمه معتمدآریا اختصاص داشت.

در آغاز این کارگاه که روز دوشنبه 6 اردیبهشت‌ماه برگزار شد، فیلمی که دو تن از هنرجویان آذری این کارگاه درباره فاطمه معتمدآریا ساخته بودند به نمایش درآمد.

این فیلم توسط بهمن و بهرام ارک ساخته شده بود و دربر دارنده تصاویری از نقش‌آفرینی‌های مختلف معتمدآریا بود.

بعد از پخش این فیلم معتمدآریا گفت: خیلی راحت اشکم درنمی‌آید ولی از دیدن این فیلم گریه‌ام گرفت. نه به دلیل اینکه فیلم درباره من است بلکه به خاطر عشقی که در سینما وجود دارد.

او در ادامه به زبان ترکی از کارگردان‌های این فیلم تشکر کرد.

این بازیگر تئاتر و سینما سپس تمریناتی درباره درست نشستن و درست نفس کشیدن با هنرجویان کارگاه انجام داد.

او گفت: تنها موجوداتی که درست تنفس می‌کنند، نوزادان هستند اما ما به محض بزرگ شدن، از همه بدن‌مان برای تمام کارهای‌مان استفاده می‌کنیم که این شیوه نادرست است.

او با تاکید بر اینکه بدن و بیان دو اصل اولیه کار بازیگری است، خاطرنشان کرد: درست نفس کشیدن نه فقط برای بازیگران بلکه برای همه انسان‌هایی که می‌خواهند سلامت زندگی کنند، مفید است.

بازیگر فیلم «گیلانه» یادآور شد: با درست نفس کشیدن و درست نشستن اعتماد به نفس پیدا می‌کنیم و می‌توانیم در کار خود بهترین باشیم.

معتمدآریا خطاب به هنرجویان حاضر در این کارگاه تاکید کرد: مانند یک پادگان با خود رفتار کنید! برای بازیگری باید به بدنتان فرماندهی کنید. اگر فرمانده خوبی باشید، اعضای بدنتان به اختیارتان خواهند بود.

وی در ادامه با ابراز تاسف از کم‌توجهی نسبت به مقوله بدن در بازیگری امروز ایران خاطرنشان کرد: امروزه اعضای بدن ما سربازهای صفر هستند چون در کنترل ما نیستند. از سوی دیگر در زندگی شهری بدن ما همیشه منقبض است و این بدترین اتفاق برای بدن است چون دیگر رها نیست.

بازیگر فیلم‌های «قصه‌ها» و «بهمن» خاطرنشان کرد: اگر در کار بازیگری خوشی و زیبایی نباشد، یک جای کار می‌لنگد یعنی باید از سختی کار لذت ببریم و همیشه لبخند داشته باشیم.

او با اشاره به اینکه بازیگر باید صورت خود را مانند بدنش تربیت کند، متذکر شد: در اختیار گرفتن حواس پنج گانه از دیگر اصول بازیگری است.

بازیگر نمایش «ننه دلاور» از هنرجویان حاضر در این کارگاه خواست به ساده‌ترین اتفاقات روزمره هم آگاه باشند، چون در این شیوه شکل دادن نقش‌ها آسان‌ترین کار خواهد بود.

معتمدآریا در ادامه این کارگاه از هنرجویان خواست پرسش‌های خود را مطرح کنند.

او درباره همکاری‌اش با کارگردان‌های فیلم‌ اولی توضیح داد: اولین نکته برایم سناریو، سواد و شعور کارگردان و نگاه او به سینماست؛ یک کارگردان ابتدا باید نسبت به حرفه خود شناخت و دانش داشته باشد تا بتواند از او بازی بگیرد.

بازیگر فیلم‌های «بهمن» و «روسری آبی» ادامه داد: همیشه از کار کردن با کارگردانی لذت می‌برم که دانش او از من بیشتر باشد. کارگردان باید تمام عناصر یک کار را بهتر از بازیگر بشناسد و این فقط با تجربه اندوختن به دست می‌آید.

معتمدآریا بار دیگر خطاب به هنرجویان خاطرنشان کرد: برای اندوختن تجربه، باید چهار دست و پا روی زمین راه بروید و بیاموزید نه اینکه با سر افراشته راه بروید.

وی در پاسخ به پرسش یکی از هنرجویان که دانشجوی کارگردانی بود، تاکید کرد: برای ساخت یک فیلم خوب باید دانش‌تان را نسبت به کارتان بالا ببرید و این با فیلم دیدن، کتاب خواندن، بازدید از نمایشگاه عکاسی و تجسمی، کنسرت رفتن و... به دست می‌آید.

در پایان این کارگاه لوح تقدیری از سوی مازیار میری کارگردانی که مسوولیت برگزاری کارگاه‌های آموزشی جشنواره را با عنوان کارگاه‌های دارالفنون برعهده داشت، به معتمدآریا اهدا شد.

این فیلمساز درباره بازیگری معتمدآریا گفت: ایشان نشان داده‌اند که سینما برایشان بسیار جدی است و برای هر کارگردانی افتخار بزرگی است که تیتراژ فیلمش با اسم او آغاز شود.

در بخشی از این کارگاه علاوه بر هنرجویان حاضر بعضی از منتقدان همچون هوشنگ گلمکانی و عباس یاری هم دقایقی را حضور داشتند.


ویدیو مرتبط :
اشک های بازیگر سینما که معتمد آریا برایش جشن تولد گرفت!