خبیری: سر نخواستن فوتبال دعواست/ فدراسیون فوتبال رییسی می‌خواهد مثل صفایی‌فراهانی


عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: وزارت ورزش اجازه دهد فوتبالی‌ها سرنوشت‌شان را خودشان تعیین کنند.

دکتر محمد خبیری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه مرکزی، افزود: با توجه به نزدیکی انتخابات فدراسیون فوتبال امیدوارم وزارت ورزش به برگزاری هرچه بهتر انتخابات بیشتر کمک کند ولی تا جایی که می‌تواند در این امر دخالت نکند.

وی اظهار کرد: هر رئیس فدراسیونی که انتخاب می‌شود باید شرایط خاصی داشته باشد ولی به نظر من با توجه به اینکه ۹۰ درصد از موضوعات فوتبال سیاسی است، باید رئیس فدراسیون یک فرد سیاسی قوی باشد. البته فردی سیاسی که قواعد بازی را به خوبی می‌شناسد. این سیاسی بودن در کمیته‌های مختلف فدراسیون نیز می‌تواند اتفاق بیفتد، به شرط آنکه افراد داخل کمیته افراد متخصص و خبره حوزه مربوطه باشند و تنها رئیس کمیته فردی سیاسی باشد.

نایب‌رئیس سابق فدراسیون فوتبال بیان کرد: اگر رئیس فدراسیون سیاسی نباشد، مشکلات زیادی برای فوتبال ایجاد می‌شود، ولی یک مدیر سیاسی می‌تواند بسیاری از مسائل را حل و فصل کند. نمونه موفق این بحث هم در فدراسیون مهندس صفایی فراهانی بوده است که تمام دستگاه‌ها از جمله مجلس و دولت را برای حمایت از فوتبال ترغیب و یکپارچه کرد ولی متاسفانه در حال حاضر شاهد هستیم که برای نخواستن فوتبال بین مسئولان ذیربط درگیری است و به نوعی جنگ نخواستن فوتبال به راه افتاده است.

دکتر خبیری اظهار کرد: بعید می‌دانم صفایی فراهانی دیگر تمایلی برای حضور در فدراسیون داشته باشد، چراکه بسیار اذیت شد و قصد داشتند از بالا در کار او دخالت‌هایی داشته باشند، به همین دلیل و به خاطر اینکه فوتبال آسیب نبیند اصرار زیادی به نماندن داشت.

وی افزود: من در آن مقطع از رئیس وقت سازمان تربیت‌بدنی، آقای مهرعلیزاده خواستم تا با استعفای آقای صفایی فراهانی موافقت نکند و اجازه دهد در مجمع این اتفاق بیفتد، زیرا در اساسنامه فدراسیون فوتبال هم پذیرش استعفای رئیس فدراسیون فوتبال توسط رئیس سازمان تربیت بدنی قید نشده بود و در آن مقطع مهرعلیزاده این متن را به عنوان تبصره ماده ۱۰ به اساسنامه اضافه کرد. این کار برای فیفا اصلا خوشایند نبود و از همان زمان، استارت تعلیق فدراسیون زده شد، ولی با توصیه صفایی فراهانی و در حالی که بنده در فدراسیون هیچ مسئولیتی نداشتم، چهار سال در فیفا وقت‌کشی کردم تا فوتبال ایران تعلیق نشود.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران در خصوص عملکرد فدراسیون فوتبال گفت: اطلاعات جامعی برای قضاوت در خصوص عملکرد فدراسیون وجود ندارد، ولی از حق نگذریم در برخی کمیته‌های فدراسیون و آکادمی فوتبال اتفاقات بسیار خوب و مثبتی افتاده است که جای تقدیر دارد.

وی بیان کرد: سازمان لیگ هم برای اینکه لیگ فوتبال به خوبی برگزار شود با یک برنامه‌ریزی منسجم و خوب تلاش بسیاری می‌کند و این هم یکی دیگر از اتفاق‌های خوب است، ولی ایرادتی هم به فدراسیون وارد است که باید مورد بحث قرار بگیرد.

خبیری در خصوص اساسنامه فدراسیون فوتبال اظهار کرد: معتقدم اساسنامه نباید توسط یک نفر نگارش شود. این کار صحیح نیست بلکه این کار باید توسط گروهی از متخصصان این حوزه یعنی حقوقدانان و بر اساس استانداردهای فیفا و نه اساسنامه فوتبال تالیف شود و این موضوع هم صحیح نیست که به اساسنامه ۹ سال پیش نقد وارد کنند چون اساسنامه حداکثر هر دو سال یکبار باید مورد بازبینی و اصلاح قرار گیرد.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
ازمشکلات موجود در فدراسیون شطرنج تا حاشیه‌های فدراسیون فوتبال