پژو به ايران شوک وارد کرد و بايد خسارت بدهد؛ورود 5 خودروي جديد در سال 95


تسنيم/ معاون کيفيت گروه صنعتي ايران خودرو سه دليل کاهش توليد خودرو در سال جاري را برشمرد و با اعلام اينکه دستور دادند خودروي با کسري توليد نشود، گفت: پژو به ايران شوک وارد کرد و بايد خسارت بدهد. 5 خودروي جديد هم سال 95 وارد مي شود.
مجتبي استادرحيمي در شبکه خبر درباره اوضاع کنوني توليد خودرو در کشور به 4 مؤلفه اصلي کيفيت، توليد و انجام تعهدات ، هزينه ها و توسعه در ارزيابي اين مسئله اشاره و اضافه کرد: صنايع فولاد، آلياژها، ورق، آلومينيوم، رنگ و مواد وابسته، پليمرها، بنزين، انواع روغن، الکترونيک، شيشه، تاير و لاستيک، پلاستيک، نساجي، صندلي، ريخته گري، چراغ ها و 60 صنعت ديگر از صنايعي مرتبط با صنعت خودرو هستند.

وي گفت: اين صنايع بايد همگن باشند و رشد آنها با صنايع خودروسازي به صورت همگن انجام شود و صنعت خودرو را تغذيه کنند.
استادرحيمي با اشاره به اينکه اين رشد وابسته به فضاي صنعتي کشور است افزود: عواملي مانند فناوري ازجمله دانش فني و سخت افزار روي اين فضا تأثير مي گذارد و اين فناوري بايد مدام به روز شود.
وي با بيان اينکه سياست هاي بانکي و حمايت بانک ها از اين صنايع و ميزان نقدينگي خودروساز بر صنعت خودرو تأثير مي گذارد، ادامه داد: منابع انساني و مهارت هاي او و قوانين و مقررات حاکم بر صنايع خودروسازي از ديگر عوامل مؤثر بر صنعت خودرو است.

استادرحيمي افزود: استانداردها و سختگيري در اين زمينه هم بر روي صنعت خودرو تأثير مي گذارد اما نکته مهم اين است که آيا همه عوامل با اين استانداردها رشد مي کند و همچنين اينکه صنايع پتروشيمي، فولاد و آلياژ تا چه اندازه مي توانند هم گام با توسعه صنعت خودرو پيش بروند؟
وي گفت: اخلاق حرفه اي و فرهنگ کيفي حاکم بر جامعه هم بر روي صنعت خودرو تأثير مي گذارد، اينکه در کارشان اخلاق حرفه اي را رعايت مي کنند يا نه؟
استادرحيمي افزود: محصول توليدي صنايع خودروسازي حاصل فعاليت هاي همه عوامل فوق است.
معاون کيفيت گروه صنعتي ايران خودرو با بيان اينکه پارسال به رغم تحريم ها توليد بسيار خوبي داشتيم و بيش از 600 هزار دستگاه خودرو توليد کرديم افزود: امسال تا کنون حدود 283 هزار خودرو توليد کرديم که نسبت به برنامه تدوين شده حدود 14 درصد انحراف منفي داريم.
استادرحيمي با اشاره به علت هاي اين موضوع گفت: نخستين علت اين بود که به علت مشکلات کيفي که در شبکه خدمات پس از فروش داشتيم و مشکلات مشتريان و مسائل فرايندهاي توليد، سخت گيري هايي را بر روي کيفيت قطعات انجام داديم و اين سخت گيري ها موجب شد که صلاحيت تعدادي از سازنده ها باطل شود و اجازه ندهيم قطعات توليدي آنها وارد شرکت شود.

وي با اشاره به اينکه عامل دوم، تطبيق عرضه و تقاضا بود ادامه داد: در 2 تا 3 ماه اخير به علت کاهش تقاضا براي اينکه به خودروهاي کف پارکينگ اضافه نشود و خواب سرمايه نداشته باشيم بر اساس تقاضا توليد را کاهش داديم که اميدواريم تا ماه هاي آخر سال اين کاهش را جبران کنيم.
معاون کيفيت گروه صنعتي ايران خودرو گفت: عامل مهم ديگر که بسيار مهم بود و از سال 93 براي نخستين بار به طور قاطع در ايران خودرو پياده شد موضوع جلوگيري از توليد خودروي با کسري بود.
استادرحيمي افزود: در انتهاي سال 92 حدود 35 هزار دستگاه خودرو با کسري داشتيم که به علل مختلف ازجمله کسري سپر، چراغ، کسري اي سي يو نمي توانستيم اين خودروها را تحويل مشتري دهيم.
وي اضافه کرد: دستور اکيد صادر شد که حق توليد خودرو با کسري را نداريم و از سال 93 اجرا شد و اکنون علت برخي از افت توليدات ما ناشي از همين مسئله است.

معاون کيفيت گروه صنعتي ايران خودرو در بخش ديگري از اين گفتگو گفت: تحريم ها فرصتي بود براي برخي از قطعه سازان و خودروسازها تا بتوانند توانايي هاي خود را ثابت کنند.
استادرحيمي افزود: تحريم ها موجب شد تا آنها به آن باور برسند که در شرايط تحريم هم مي توانند سالي 600 هزار دستگاه خودرو توليد کنند بدون اينکه حتي يک قطعه از پژو يا شرکت هاي خارجي مادر وارد کنيم.
وي در پاسخ به اين پرسش که آيا اکنون اوضاع خودروسازي از نظر تحريم بهتر شده است يا خير گفت: اکنون اوضاع فرقي نکرده ، اميدواري ها و دلگرمي ها زياد شده است اما از نظر انعقاد قرارداد و يا وارد کردن قطعات تفاوت چنداني با گذشته نکرده است.
استادرحيمي افزود: قبلا با خودروسازهايي مانند پژو، رنو، سوزوکي کار مي کرديم و اکنون مذاکرات ادامه دارد و مذاکرات جديد از زمان آغاز بحث برجام شروع شد و هيئت هايي مرتب در حال تردد هستند و پروتکل هايي تنظيم مي شود و تفاهمنامه هم نوشته شده اما اطلاعي نداريم که قطعي شده است يا خير.
وي در پاسخ به اين پرسش که ماجراي شرکت پژوي فرانسه که حتي تهديد به افشاگري کرده بود چه بود؟ گفت: اين افشاگري را مدير منطقه اي اين شرکت در خاورميانه تکذيب کرد.

استادرحيمي افزود: خودمان هم نمي دانيم موضوع افشاگري چيست؟
وي ادامه داد: شرکت پژو در سال 91 به صورت يک طرفه همه صادرات قطعه به ايران را قطع کرد يعني شوک بسيار بزرگ و سنگيني به ايران خودرو وارد شد و اگرچه اين موضوع تبعاتي داشت و ما توانستيم روي پاي خود بايستيم و توليدات را پيش ببريم اما شوک بزرگي به صنعت ما وارد شده است که بايد پاسخ اين خسارت را بدهد.
معاون کيفيت گروه صنعتي ايران خودرو ادامه داد: از آن طرف هم اين شرکت ادعاهايي دارد که بايد در محافل حقوقي درباره آن بحث و تصميم گيري شود.
استادرحيمي درباره توليد محصولات جديد گفت: کار توليد برخي از اين محصولات را از پارسال آغاز کرديم که امسال به توليد رسيد از جمله وانت اريسان که در سايت تبريز در حال توليد است.
وي افزود: موتور توربوشارژ هم اميدواريم تا چند ماه آينده به مرحله توليد انبوه برسد و الآن در مرحله طرح است که روي سمند نصب و به عنوان خودروي جديد وارد بازار مي شود.

استادرحيمي اضافه کرد: خودروهايي مانند 409، x502، x301، 208 و 2008 به احتمال زياد در سال 95 وارد بازار مي شوند.
وي گفت: زماني کيفيت ، مطلوب است که مشتري مراجعه به شبکه براي رفع مشکلات کيفي نداشته باشد.
استادرحيمي ادامه داد: براي اين منظور در نخستين گام بر روي محصولات رانا طرح هايي را تعريف کرديم که تا 10 هزار کيلومتر نخست، رانا مراجعه به تعميرات و شبکه خدمات پس از فروش نداشته باشد که اميدواريم اين طرح را در اسفند نهايي کنيم و خودروهايي که از اسفند دست مشتري مي دهيم تا 10 هزار کيلومتر مراجعه به شبکه نداشته باشند.
وي افزود: برنامه اي داريم که ميزان گارانتي خودروي رانا و ديگر خودروها را افزايش دهيم و به زمان و کيلومتر بالاتر برسانيم.
معاون کيفيت گروه صنعتي ايران خودرو تاکيد کرد: با همه وجود تلاش مي کنيم به کيفيتي که شايسته مشتريان ماست برسيم و خودروي با کيفيت عرضه کنيم.


ویدیو مرتبط :
خسارت وارد شده توسط سرما