بازار از وجود تابلو فرش اشباع شده است


‌نایب‌رییس اتحادیه فرش‌فروشان دست‌باف استان زنجان تاکید کرد: بازار از تابلوفرش و فرش‌های ریزباف اشباع شده و آن‌چه بافته می‌شود، روی دست بافنده می‌ماند.

مهدی رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه زنجان، اظهار کرد: امروزه نقشه‌هایی مانند باغ گردو، کوچه‌باغ و شام آخر که توسط بافندگان تابلوفرش زنجانی بافته می‌شود، تکراری به‌نظر می‌رسد و به عبارتی، بافندگان فرش‌های ریزباف مجبورند زحمات‌شان را با قیمت‌هایی بسیار پایین‌تر از تصورشان بفروشند و یا در نهایت، با سرگردانی در بازار، تابلوها را به در و دیوار خانه خود بیاویزند.

وی ادامه داد: متاسفانه امروزه بسیاری از بافندگان فرش‌های دست‌باف بخاطر ظرافت تابلوفرش و جاگیر نبودن، تمایل چندانی به بافتن فرش ندارند و معتقدند که بافت تابلوفرش علاوه بر این‌که مشمول خدمات بیمه تامین اجتماعی می‌شود، مشکلات تنفسی کمتری را برایشان به ارمغان می‌آورد. همین موضوع در طول سال‌های اخیر منجر به اشباع بازار از تابلوفرش‌هایی شده که دیگر مثل گذشته خریدار ندارند.

نایب‌رییس اتحادیه فرش‌فروشان زنجان تصریح کرد: امروزه تغییر شاخص‌های جمعیتی و شرایط زندگی منتج به کاهش تعداد بافنده‌های فرش شده و همین موضوع توازن عرضه و تقاضای فرش زنجان را به‌هم زده است. اگر برای سرریز شدن فرش دست‌باف زنجان به بازار، برنامه‌ریزی اصولی صورت بگیرد، می‌توانیم شاهد رونق فرش‌بافی و همچنین صرفه اقتصادی برای متقاضیان فعالیت در این عرصه باشیم.

رضایی تاکید کرد: امروزه ما با کمبود فرش‌های دست‌باف 6 و 12 متری مواجه‌ایم و اگر بافندگان بتوانند فرش‌های با کیفیتی در این ابعاد ببافند، بدون شک با استقبال بازار و صرفه اقتصادی مواجه خواهند شد. در واقع، فرش باکیفیت روی دست بافنده نمی‌ماند و با توجه به این‌که متولیان امر، کیفیت نقشه و خامه را نیز افزایش داده‌اند، فرش دست‌باف زنجان می‌تواند از فروش خوبی در بازار داخلی و سایر استان‌ها برخوردار باشد.

وی یادآور شد: قدرت خرید مردم برای فرش دست‌باف کاهش چشمگیری یافته و امروزه بیشتر فرش‌های موجود در بازار توسط قشر مرفه خریداری می‌شود. با این حال، بافت فرش باکیفیت در ابعاد مختلف و رجوع بافندگان ماهر به این عرصه، می‌تواند صنعت رو به نابودی و هنر چندهزارساله ایرانیان را نجات داده و دوستداران فرش دست‌باف را به بازار برگرداند.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
گزارش با موضوع اشباع بازار میوه و تره بار