سخنگوی شورای شهر تهران: احکام برنامه ششم در جهت تضعیف جایگاه شوراهاست


سخنگوی شورای شهر تهران احکام بر نامه ششم توسعه را "در جهت تضعیف جایگاه شوراها و تفویض اختیارات شوراها به دولت" توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رضا تقی‌پور در دویست و نوزدهمین جلسه شورا با اشاره به لایحه برنامه ششم توسعه کشور ، افزود: اشرافیتی که ما به دلیل حضور در کمیته مدیریت شهری مجمع تشخیص مصلحت نظام به احکام برنامه ششم توسعه پیدا کرده‌ایم نشان می‌دهد که در این برنامه احکام مناسبی برای مدیریت شهری در نظر گرفته نشده است .

وی با بیان اینکه " انتظارمان این است که روز به روز نمود مشارکت مردم در اداره امور خودشان که مهم‌ترین آن‌ها تقویت شوراهاست نمود بیشتر پیدا کند" ادامه داد: اما متاسفانه روح حاکم بر احکام برنامه ششم توسعه کشور که راجع به موضوعات شورا و مدیریت شهری نوشته شده است، اختیارات شوراها را به دولت تفویض می‌کند.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به احکام در حال تدوین برنامه ششم توسعه، گفت : پیشنهاد دولت این بوده است که سهم شهرداری‌ها از مالیات بر ارزش افزوده در خزانه دولت واریز شود و فقط 20 درصد آن با نظر استانداری‌ها برای کلانشهرها در نظر گرفته شود . یعنی اینکه تنها منبع درآمد پایدار شهرداری‌ها اینگونه حذف می‌شود که این موضوع اداره شهرها را تعطیل خواهد کرد .

تقی‌پور در ادامه به تبصره 39 این برنامه اشاره کرد و گفت: در این تبصره ظاهر موضوع این است که برخی از اختیارات دولتی به شهرداری‌ها واگذار شود اما در حقیقت منابع و اعتبارات آن مشخص نشده است که این موضوع نه تنها مشکل را حل نخواهد کرد بلکه بر مشکلات مدیریت شهری اضافه خواهد کرد.

سخنگوی شورای شهر تهران در ادامه از اعضای شورا خواست با توجه به ارتباطی که با اعضای دولت و نمایندگان مجلس دارند در اصلاح این بندها بکوشند .

بر اساس گزارش اداره کل ارتباطات شورای شهر تهران، در ادامه مرتضی طلایی که ریاست جلسه را بر عهده داشت از کمیسیون نظارت و حقوقی شورا خواست تا نظرات و پیشنهادات اعضا را جمع آوری کند تا به صورت رسمی به دولت و مجلس ارسال شود.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
کنایه رضا رفیع به اظهارات سخنگوی شورای شهر تهران درباره زلزله تهران