سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



عذرخواهی بی‌سر و صدا از روحانی/گذار «وعده باغ سبز» از برجام به انتخابات مجلس!


بسته گزارش تحلیلی روزانه فارس به تحلیل و بررسی برخی اخبار و مطالب کمتر دیده شده در لابه‌لای رسانه‌های کشور می‌پردازد. در این بسته گزارشی _ تحلیلی علاوه بر خوانش اخبار؛ سوابق و برخی تحلیل‌های موجود پیرامون این مطالب نیز آورده شده است.

 

***

 

پس از آب خوردن و قراردادهای کارگری، «فرهنگ» هم به برجام گره خورد!

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت یازدهم در مراسم آغاز به کار یک نمایشگاه هنری گفته است: بی تردید «برجام» در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و از جمله در حوزه فرهنگ و هنر تاثیرگذار است و می‌تواند زمینه‌هایی را برای توسعه فرهنگ و هنر و تعامل بین‌المللی فرهنگ و هنر فراهم کند و ما امیدواریم، بتوانیم هنر ایران را بیش از گذشته در جهان معرفی و مطرح کنیم.

 

*مسئله گره خوردن مقولات مختلف به چیزی به نام «برجام» و تحریم‌ها توسط مقامات دولت یازدهم، متأسفانه از حد گذشته است.

تنها در روزهای اخیر، مسائلی همچون اشتغال، سرمایه‌گذاری، قراردادهای موقت کارگری و اقتصاد مقاومتی، از سوی مقامات دولت یازدهم، مرتبط با تحریم‌ها انگاشته شده‌اند و فی‌الواقع معلوم نیست که این روند تا کجا قرار است ادامه داشته باشد؟!

پیش از این از جانب رئیس‌جمهور، حتی مسئله «آب خوردن» هم به تحریم‌ها گره خورده بود.

از سوی دیگر، سرنوشت برجام نیز در هاله‌ای از ابهام است و جدای از تجربه بی‌دستاوردی توافقات هسته‌ای سال 83 و توافق موقت ژنو در 2 سال قبل، مشخص نیست که آیا برجام آنطور که مقامات دولتی آرزو می‌کنند اجرا می‌شود یا اینکه به پروژه‌ای عبرت‌آموز بدل می‌شود؟!

سوگواره تلخ گره زدن مقولات مهم کشور به ناصیه برجام و تحریم‌ها، پیش از این به دفعات در بسته‌های مختلف گزارش تحلیلی خبرگزاری فارس مورد اشاره قرار گرفته است.

از باب اشاره اینکه، سیدحسن هفده‌تن معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، روز پنجشنبه گذشته در بخشی از صحبت‌های خود در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری، طی اظهاراتی گفته است: وزارت کار یا شورای عالی کار باید این طرح (مدل پیش‌بینی شده برای قراردادهای موقت) را تهیه و به تصویب هیئت‌وزیران برساند و خوشبختانه از ابتدای دولت تدبیر و امید شورای سه‌جانبه ملی مرتب پیرامون این مدل چانه‌زنی کرده‌اند که انشاالله با اجرای برجام و رفع تحریم‌ها کارفرمایان آمادگی زیادی دارند که این مدل را اجرایی کنند!

و یا همینطور، مجید انصاری، معاون پارلمانی روحانی هم چندی قبل در مصاحبه با اعتماد گفته بود:‌ دولت بعد از اجرایی کردن توافق و رفع تحریم‌ها، گشایش بزرگی را برای جذب سرمایه گذاری، ایجاد اشتغال برای جوانان ایجاد خواهد کرد.

یادآور می‌شود علی یونسی، دستیار رئیس‌جمهور در امور اقلیت‌های دینی و مذهبی نیز اخیراً طی اظهاراتی مهمترین وظیفه دولت برای رفع بیکاری را «توافق برجام» عنوان کرده است.

 

***

 

عذرخواهی بی‌سر و صدا از روحانی

محمدجواد حق‌شناس، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و از اعضای حزب اعتماد ملی، اخیراً در بخشی از یک یادداشت که با عنوان «دولت یازدهم می‌خواهد وفادار باشد» در روزنامه بهار منتشر شد، نوشته است: به‌نظر می‌رسد که دولت حسن روحانی توجه و تمرکز خود را پس از حل‌وفصل پرونده بسیار مهم هسته‌ای که به موافقت‌نامه برجام انجامید و هم‌اکنون نیز در مسیر اجرایی‌شدن و مرحله نهایی قرار گرفته است، تلاش دارد تا توجه و نگاه خود را به حوزه مسائل داخلی معطوف کند. این امر در دو حوزه گویا قرار است اتفاق بیفتد. یکی در حوزه اقتصادی و دیگری در حوزه سیاست‌داخلی.

او در ادامه، تغییر چند استاندار را از نشانه‌های همین رفتار دانسته است.

این عضو حزب اعتماد ملی افزوده است: با این رویکرد به‌نظر می‌رسد که وزارت کشور دولت یازدهم به‌نوعی در سیاست‌های خود دست به بازنگری زده است. اما باید به‌این نکته اشاره شود که شاید این روند و رویکرد گرچه در جهت جبران مافات به شمار می‌رود اما شاید نتواند به‌تمامی وعده‌هایی را که دولت روحانی به مردم در فضای تبلیغاتی انتخابات ریاست‌جمهوری سال 1392 داده‌شده بود بتواند پوشش کامل و جامعی از خود به نمایش بگذارد.

حق‌شناس در بخش دیگری از یادداشت خود نیز با اشاره به مواضع روحانی ابراز کرده است:‌ دولت یازدهم تلاش دارد تا بتواند به حداقل‌های مورد نظر در فضای انتخاباتی پیش‌رو وفادار مانده و می‌خواهد آن‌ها را به اجرا نزدیک کند.

حق‌شناس، مدتی قبل از برجام در مصاحبه با روزنامه آرمان امروز گفته بود: نگاه آقای روحانی و تیم همراه ایشان همواره به عرصه سیاست خارجی بوده و ایشان راه حل مشکلات داخلی را در مساله هسته‌ای جست‌وجو کرده‌اند. این یک خطای استراتژیک از سوی دولت بوده است!

 

*خوانش محتوای بخش‌های مذکور و حتی سرتاسر یادداشت حق‌شناس، در کنار دانستن تناقضات مواضع وی پیرامون دولت روحانی؛ بوضوح علت تنش‌های زیر پوستی ستاد جریان خاص با برخی طیف‌های فکری و حزبی اصلاح‌طلب را نشان می‌دهد.

وعده‌های انتخاباتی حسن روحانی که به زعم جریان خاص می‌بایست و می‌باید آنها را اجرا کند دو صورت عمده دارد و مابقی «فسانه»! است.

صورت اول، فک حصر از فتنه‌گران سال 88 است و صورت دوم نیز عملگری در بحث تأیید صلاحیت‌ها به نفع چهره‌های جریان خاص است تا هرچه بیشتر بتوانند از فیلترهای نظارتی عبور کنند.

اکنون مشخص نیست که حق‌شناس چگونه توانسته است بر خلاف مواضع قبلی‌اش، تغییر چند استاندار را به مثابه وفاداری روحانی به وعده‌های خود ارزیابی کند؟!

پیش از این، احمد پورنجاتی، از دیگران فعالان اصلاح‌طلب طی یادداشتی خطاب به روحانی نوشته بود: اینها (مواضع روحانی) البته برای بنده زاده‌ی "بی‌بی" که من باشم، و آرد خود را بیخته و الک خود را آویخته‌ام خوب و خوشایند است. مرسی! اما برای خود "بی‌بی" حتی شلوارک هم نمی‌شود، چه رسد به "شلیته"! چون عیال بی‌بی، کار ندارد. نوه‌ی بی‌بی، کار ندارد. بازار، "نا" ندارد!

عبد‌الله ناصری، از چهره‌های جریان مذکور هم زمانی گفته بود: ممکن است در آن زمان(انتخابات دولت دوازدهم!) هم با توجه به رقبایی که حاضر می‌شوند اصلاح‌طلبان باز هم به این نتیجه برسند که از روحانی حمایت کنند اما شاقول اصلاح‌طلبان این است که آقای روحانی و وزارت کشورش پای انتخابات (مجلس دهم) می‌ایستد یا نه و حاضر است هزینه بکند؟ هیأت‌های اجرایی را که نخستین ابزار نظارتی هستند چگونه شکل خواهد داد؟

یادآور می‌شود مسئله «حصر» نیز بعنوان مطالبه اصلی اصلاح‌طلبان از دولت روحانی بارها و بارها مورد اشاره قرار گرفته است و رئیس‌جمهور روحانی هم اگرچه تاکنون چند مرتبه با بیان عبارت «قول‌هایم را فراموش نکرده‌ام»! گویا به همین مسئله اشاره کرده است اما چیزی که در عمل وجود دارد، آنست که این مسئله تا زمان توبه علنی فتنه‌گران محصور و منزوی، لغو نخواهد شد و دولت هم وعده‌ای داده است که از حیطه اختیاراتش خارج است.

درباره تغییر مواضع اصلاح‌طلبانی که زمانی از روحانی انتقاد کرده‌اند، بعد از این نیز باید منتظر رخدادهای جدیدی بود...

 

***

 

گذار «وعده باغ سبز» از برجام به انتخابات مجلس!

فیض‌الله عرب‌سرخی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، طی گفت‌وگویی با شماره شنبه روزنامه آرمان امروز اظهار کرده است: در شرایط کنونی مهم‌ترین مساله مردم ایران مساله اقتصادی و معیشتی است. در نتیجه اغلب مردم به دنبال افرادی هستند که توانایی حل این مشکل را در مجلس آینده داشته باشند. اصولگرایان در مجلس نهم نشان دادند که توانایی حل این مشکل را ندارند و مردم نیز به خوبی کارنامه این جریان سیاسی را در نظر دارند. به نظر من شرایط برای حضور قوی اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس مهیا شده و این جریان می‌تواند پیروز انتخابات آینده شود!

 

*اینکه در شرایط کنونی، مسئله اقتصاد و معیشت، مهمترین مسئله مردم است یا جریان سیاسی خاص؟! بحث مهمی است که باید آنرا به اقتراح گذاشت...

به هر حال این، جریان سیاسی خاص بوده است که به ناگاه طی دو و نیم سال گذشته بحث تحریم‌هایی را پیش کشید که مردم ایران 36 سال به آنها عادت داشتند، و همین جریان بود که به ناگاه به سمت چیزهایی مثل فسادزدگی، غارت‌زدگی و فروپاشی اقتصاد ایران! اشاره کرد در حالی که نه هیچ بانکی در ایران تعطیل شده بود، نه میزان بیکاری به حد غیر نرمال رسید، نه تحریم‌ها توانسته بودند کشور را فلج کنند و نه قحطی مواد غذایی یا دارو رخ داده بود.

این، اصلاح‌طلبان هستند که باید بگویند چرا تلاش دارند مسئله اقتصاد و معیشت را به عنوان مطالبه اصلی مردم جلوه دهند؟!

همچنین است که در همین فضای ایجاد شده از سوی جریان سیاسی خاص نیز قرار بود «برجام» حلال مشکلات اقتصادی فرضی باشد نه نتیجه انتخابات مجلس دهم!

در واقع از 2 سال قبل و پس از توافق موقت ژنو قرار بود که مشکلات فرضی مطروحه حل شوند و این، رئیس‌جمهور روحانی بود که اظهار کرده بود «دیوار تحریم‌ها ترک برداشت»!

اما با گذشت 2 سال نه تنها هیچ دستاورد قابل لمسی عاید مردم نشد بلکه تحریم‌های جدید هم بوقوع پیوستند و دولت و جریان خاص ترجیح دادند وعده‌های خود را به «برجام» موکول کنند و تحریم‌های جدید را خلاف روح توافقات انجام شده بنامند.

اکنون نیز چند ماه است که برجام امضا شده و البته تاکنون هم دستاوردی نداشته و در عین حال، طرفداران توافق وینی دولت حرف‌های عجیبی بر زبان می‌آورند!

شهربانو امانی، از فعالان اصلاح‌طلب در اشاره به توافق وینی دولت گفته است:‌ مشکلات اقتصادی حل نشد ولی فشار از مردم ایران برداشته شد.

غلامرضا تاجگردون، از نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی هم اخیراً طی سخنانی در یک مراسم استانی گفته است:‌ برخی زوایای مثبت برجام برای ملت هنوز روشن نشده است!

این اظهارات همچنین در موازات با این معنا ایراد می‌شوند که جریان خاص پیش از این اذعان کرده بود که توافق نهایی دولت یازدهم ایران با کشورهای 1+5 یقیناً دستاوردهای زودهنگامی هم خواهد داشت و کسانی همچون شخص تاجگردون و یا ابراهیم اصغرزاده از جمله کسانی بوده‌اند که به این معنا اشاره کرده بودند.

قبل از این نیز پیش‌بینی می‌شد که دستاوردهای موعود برجام به نتیجه انتخابات مجلس دهم گره بخورد و کسانی پیدا شوند که رخ‌نمودن «باغ سبز توافق» را منوط به همسو شدن مجلس آینده با طیف سیاسی خود قلمداد کنند.

اکنون باید منتظر ماند و هر روز پرده‌های جدیدتری را از این نمایش به نظاره نشست.

نمایشی که حتی با همسو شدن احتمالی مجلس و حتی دولت آینده هم به نظر نمی‌رسد که دستاورد خاصی را از قِبل برجام، عاید مردم کند.

جریان سیاسی خاص، 14 سال آزگار است که نتوانسته در هیچ انتخاباتی رأی اکثریت مردم را از آن خود کند و در تمام انتخابات‌های مختلف شکست خورده است.


ویدیو مرتبط :
جنجال بی سابقه در مجلس بر سر بررسی برجام( شبکه خبر )