ویکی لیکس: جاسوسی آمریکا از بان کی مون


 شبکه روسی 'راشاتودی' گزارش داد: 'ویکی لیکس' روز سه شنبه اسناد جدید طبقه بندی شده آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA) درباره جاسوسی این آژانس از مذاکرات رهبران جهان را افشا کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از راشاتودی، ویکی لیکس اعلام کرد NSA بطور پنهانی ملاقات بین 'بان کی مون' دبیرکل سازمان ملل و 'انگلا مرکل' صدراعظم آلمان را شنود کرده است.

بنابراین گزارش، NSA ملاقات بین بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی با 'سیلویو برلوسکنی' نخست وزیر سابق ایتالیا و همچنین مذاکرات مهم اتحادیه اروپا با وزرای تجاری ژاپن را هدف جاسوسی و شنود پنهانی قرار داده است.

به گزارش این رسانه روسی، 'جولیان آسانژ' بنیانگذار ویکی لیکس با صدور بیانیه ای در این باره گفت: امروز ما نشان دادیم که ملاقات های خصوصی بان کی مون دبیرکل سازمان ملل در مورد طرح نجات زمین از تغییرات آب و هوایی، بطور پنهانی از سوی کشوری که تلاش دارد از شرکت های بزرگ نفتی حمایت کند، مورد شنود قرار می گیرد.

به گفته بنیانگذار سایت افشاگر ویکی لیکس، واشنگتن توافقی را با سازمان ملل امضا کرده که در آن متعهد شده است به چنین اقداماتی علیه این نهاد بین المللی دست نزند.

آسانژ در این بیانیه افزود: دیدن واکنش سازمان ملل دراین زمینه جالب خواهد بود، چرا که اگر دبیرکل سازمان ملل را می توان بدون هیچگونه عواقبی مورد هدف (جاسوسی قرار داد) آنگاه تمامی افراد، از رهبران جهان گرفته تا رفتگران خیابان در خطر (جاسوسی از سوی آمریکا) قرار دارند.

سایت افشاگر ویکی لیکس که در سال 2006 میلادی در ایسلند راه اندازی شد؛ اعلام کرد که یک میلیون و 200هزار اسناد و مدارک محرمانه در اختیار دارد.

این سایت افشاگر در آوریل 2010 ویدئویی را از حادثه حملات هوایی 2007 عراق منتشر کرد که در آن افراد غیرنظامی عراقی و خبرنگاران توسط نیروهای آمریکایی کشته می شوند. در ژوئیه همان سال، ویکی لیکس اسناد محرمانه جنگ افغانستان را که حاوی بیش از 76 هزار و 900 سند در مورد جنگ افغانستان بود منتشر کرد. در ماه اکتبر همان سال نیز، ویکی لیکس بسته ای حاوی 400 هزار سند محرمانه دیگر که گفته می شد مربوط به جنگ عراق است، منتشر کرد.

همچنین در نوامبر 2010، ویکی لیکس اسناد سری و محرمانه دیپلماتیک آمریکا را منتشر کرد. جولیان آسانژ بنیانگذار سایت افشاگر ویکی لیکس از بیم استرداد به آمریکا، از ماه اوت 2012 تاکنون در سفارت اکوادور در لندن پناه گرفته است.

دولت انگلیس قصد بازداشت و استرداد وی به مقامات قضایی سوئد را دارد و آسانژ اعلام کرده بیم آن دارد که دولت سوئد وی را به آمریکا تحویل دهد.


ویدیو مرتبط :
افشاگری ویکی لیکس درباره جاسوسی آمریکا از برزیل