ظهور تیم‌هایی که روزی یک قسمت سریال می‌نویسند!


حجت قاسم‌زاده اصل از آغاز پیش تولید سریال «تاریکی شب، روشنایی روز» خبر داد.

به گزارش سرویس تلویزیون و رادیو ایسنا، نویسنده و کارگردان سریال «تاریکی شب، روشنایی روز» درباره آخرین وضعیت این سریال گفت: تهیه‌کننده سریال محمد هاشمی اصل و برنامه ریز سریال مجیدرضا فاضلی است. انتخاب سایر عوامل سریال ادامه دارد. زمان تصویربرداری سریال چهار ماه و نیم پیش‌بینی شده و تمامی لوکیشن‌ها در تهران است. پیش بینی زمان شروع تصویربرداری اردیبهشت ماه سال بعد است.

وی درباره ایده اصلی نگارش این سریال گفت: ایده اولیه نگارش سریال «تاریکی شب، روشنایی روز» بر اساس علاقه شخصی من بود و پس از گذراندن مراحل پژوهشی مفصل، نگارش متن را شروع کردم و ترجیح دادم آدم‌ها و قصه سریال، بیانگر حس و احساس و اتمسفری از بستر تاریخی باشند تا نماینده واقعی از دوران تاریخی. تاریخ را در کتاب ها می شود خواند اما ترسیم و تصور شیوه زندگی و تفکر آدم های دوران های گذشته، اتفاق بهتری است که امیدوارم افتاده باشد.

او در پاسخ به این سوال که چرا فیلمنامه‌نویسی فردی را به فیلمنامه‌نویسی گروهی ترجیح می‌دهد؟ افزود: معتقدم که نگارش فیلمنامه یک کار به شدت انفرادی است و به فیلمنامه‌نویسی گروهی اعتقادی ندارم. بازی هایی مثل فوتبال و والیبال را می توان به صورت تیمی انجام داد اما نویسندگی این طور نیست. در بهترین حالت فرضی، نویسنده اصلی می‌تواند از پشتوانه پژوهش گروه و ایده‌هایشان استفاده کند اما محصول نهایی باید "سلیقه دراماتیک" یک نویسنده باشد. الان تیم‌های نویسنده‌ای ظهور کرده‌اند که روزی یک قسمت سریال می‌نویسند! کار خوب زمان کافی می‌خواهد (به نشانه و دلیل حجمِ کمّی خروجی نویسنده‌های خوب و کارهای با ارزش)

این نویسنده و کارگردان درباره‌ی زمان نگارش فیلمنامه بیان کرد: زمان استانداری برای نگارش فیلمنامه تعریف نشده و با توجه به نوع و ژانر کارها متفاوت است اما به تجربه برای نسخه اول یک فیلمنامه سینمایی چهار یا پنج هفته کافی است و سریالی که طرح و ساختارش معلوم شده خروجی هفته‌ای یک قسمت، خروجی معقولی است. برای سریال «تاریکی شب، روشنایی روز» از ابتدای شکل‌گیری ایده کار و پژوهش تا پایان نوشتن فیلمنامه حدود هفت ماه وقت صرف کردم اما بازنویسی و رتوش نهایی همچنان تا قبل از کلید زدن سریال ادامه خواهد داشت.

قاسم زاده همچنین درباره منابع پژوهشی اثر خود ادامه داد: با توجه به این که بخشی از سریال در دهه 50 می‌گذرد. تمام کتاب ها و نشریات و مجله های موجود و در دسترس از دهه پنجاه تا امروز(که خاطرات و کتاب ها ی بیشتری چاپ و منتشر شده) را مطالعه کردم و یادداشت برداشتم اما برای خلق شخصیت های سریال از هیچ شخصیت واقعی استفاده نکردم؛ زیرا قرار نیست "شخصیت دراماتیک" عین شخصیت های واقعی و تاریخی باشد.

کارگردان سریال «یادآوری» درباره حجم و کشش داستانی تازه ترین سریال خود خاطرنشان کرد: سریال من ۱۴ قسمت ۴۵ الی ۵۰ دقیقه ای هست. کوتاه یا بلند بودن یک سریال به سوژه و داستان آن مربوط است و خیلی امری دلخواه نویسنده نیست. سوژه و بستر انتخاب شده، تعیین کننده تعداد قسمت هاست. من سفارشی برای نوشتن این سریال نداشتم و به خاطر علاقه ام به موضوع و کاراکترها، بعد از انجام پژوهش و با مطرح کردن ایده و قصه و کسب موافقت شفاهی و دوستانه مدیران مرکز فیلمنامه نویسی، نگارش را آغاز کردم و منتظر انجام کارهای اداری و عقد قرارداد و دریافت قسط نماندم.

و بگویم که هیچوقت برای نوشتن و ساختن کاری سفارش قبول نکرده ام و تا به امروز هیچ وقت قرارداد جداگانه ای برای نگارش نبسته ام و تمام توافق ها و پرداخت های مالی بعد از اتمام نگارش فیلمنامه بوده است.

کارگردان فیلم تلویزیونی «قصه ها و واقعیت» با تاکید بر کلید زدن یک پروژه با فیلمنامه ای کامل و آماده عنوان کرد: من در همه کارهایم با فیلمنامه کامل سر صحنه رفتم و معمولا در حین کار تغییری در متن نمی دهم و همان فیلمنامه ای را می سازم که روز آخر پیش تولید نهایی کرده ام و به نظرم با داشتن فیلمنامه کامل می توان زمان بندی و برنامه ریزی بهتری برای کار داشت. داشتن فیلمنامه کامل به نفع کیفیت پروژه تمام می شود.

سریال «تاریکی شب روشنایی روز» که در دو برهه زمانی امروز و گذشته اتفاق می افتد، داستان زندگی فردی است که جریان روزمره حیاتش از مدار عادی خارج می شود. او مجبور است جواب چرایی مشکلات امروزش را در گذشته پیدا کند و ... .

این سریال در 14 قسمت 45 دقیقه ای به نویسندگی و کارگردانی حجت قاسم زاده اصل توسط محمد هاشمی اصل در مرکز گسترش فیلم نامه نویسی رسانه ملی تولید می شود.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
تاریخ را فاتحان می نویسند . قسمت 3