سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



سفیر ایران در یونسكو:باید مسائل توسعه با طبیعت آشتی كند


به گزارش ایرنا، جلالی، روز شنبه، در آیین رونمایی از سند ذخیره گاه زیستكره تنگ صیاد – سبزكوه چهارمحال و بختیاری در سالن شهید آوینی دانشكده كشاورزی دانشگاه شهركرد اظهار داشت:آموزش، مهمترین راهكار ارتقای شاخص های زیست محیطی است و راهیابی طرح های توسعه ای به دانشگاه ها و فضاهای دانشجویی، باعث موفقیت در بخش های مختلف می شود.
وی افزود: توجه به آموزش در بخش های مختلف زیست محیطی، راه را برای رسیدن سریع تر به توسعه پایدار هموار می كند.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی چهارمحال و بختیاری نیز در این آئین گفت: افزایش درآمد، اجرای طرح های اقتصادی و تأمین نیاز مردم به ویژه در حاشیه جنگل ها و مناطق حفاظت شده، باید به طور جدی مورد توجه قرار گیرد.
اسماعیل عامری گلستان تصریح كرد: حفظ محیط زیست و اجرای برنامه های توسعه ای در بخش های مختلف، از مهمترین اولویت های مسوولان چهارمحال و بختیاری است.
وی بیان داشت: داشتن تعامل، همدلی و همراهی مدیران، مسوولان، مردم و قشرهای مختلف، نقش مهمی در اجرای طرح های توسعه ای دارد.
به گزارش ایرنا، ذخیره گاه زیست كره تنگ صیاد و سبزكوه، سال گذشته در بیست و هفتمین اجلاس شورای بین الملل هماهنگی برنامه انسان و كره مسكون یونسكو در پاریس به ثبت رسید.
پروژه ثبت جهانی ذخیره گاه تنگ صیاد و سبزكوه با اهداف حفاظتی، توسعه پایدار و اهداف تحقیقاتی آموزشی و به منظور جلوگیری از تغییرات برگشت ناپذیر و بهره برداری از منابع طبیعی و طبیعت بصورت پایدار، اجرا می شود.
این ذخیره گاه دومین ذخیرگاه ثبت شده بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در یونسكو و همچنین نخستین ذخیره گاهی بوده كه برنامه جامع مدیریتی دارد.
برنامه جامع مدیریتی این پروژه در 17 جلد تدوین شده است.
ذخیره گاه زیستكره، مناطق حفاظت شده طبیعی – زیستی بین المللی هستند كه علاوه بر حفاظت، دستاوردهایی نظیر ارائه سایت های مطالعاتی كم نظیر به دانشمندان و تجربه مهارت انسان در پشتیبانی از توسعه پایدار را نمایان می سازند.
اعلام ذخیره گاه های زیستكره برای جلوگیری از تغییرات برگشت ناپذیر و بهره برداری ناپایدار از منابع طبیعی، در عین نیاز به بهره برداری از طبیعت (باتوجه به رشد روز افزون جمعیت) شكل گرفته است.
منطقه حفاظت شده سبزكوه در 150 كیلومتری مركز چهارمحال و بختیاری واقع است.
این منطقه با مساحت 56 هزار و 308 هكتار در محدوده شهرستان های بروجن، لردگان و كیار واقع شده است.
منطقه حفاظت شده سبزكوه از سال 1365 بدلیل ظرفیت غنی گیاهی و جانوری و توپوگرافی ویژه به عنوان منطقه شكار ممنوع مورد حفاظت قرار گرفته و پس از آن در سال 1369 به عنوان منطقه حفاظت شده به تصویب شورای عالی حفاظت محیط زیست رسید.
پارك ملی و منطقه حفاظت شده تنگ صیاد نیز در سال 1349 از طرف شورای عالی شكاربانی و نظارت بر صید و شكار به عنوان منطقه شكار و تیراندازی ممنوع اعلام شد.
تنگ صیاد در سال 1352 با تصویب شورای عالی محیط زیست به عنوان منطقه حفاظت شده اعلام شد و در سال 1374 نیز چهار هزار و 372 هكتار از قسمت میانی آن به پارك ملی ارتقا یافت.
منطقه حفاظت شده تنگ صیاد با مساحت 22 هزار و 896 هكتار و پارك ملی تنگ صیاد با مساحت چهار هزار و 372 هكتار جزو مناطق مورد حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری قرار دارد.
7362/2097

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
آشتی طبیعت و تکنولوژی