سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



وضعیت نامناسب پناهجویان در بندر «کاله» ریشه چند ساله دارد/مسئولان با رفع مشکل اشتغال مانع مهاجرت جوانان شوند


به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، حسن قشقاوی معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزیر امور خارجه در گفت‌وگوی با برنامه «تیتر امشب» شبکه خبر در رابطه با وضعیت پناهجویان ایرانی در بندر «کاله» اظهار داشت: این پناهجویان معمولا به صورت قانونی و با سفر به ترکیه که نیاز به ویزا ندارد از کشور خارج می‌شوند و از آن به بعد است که از مسیر غیرقانونی اقدام به مهاجرت می‌کنند و دیگر سفارت ایران هیچ مکانیزمی برای شناخت و حمایت از این افراد ندارد.

وی با بیان اینکه طبق کنوانسیون 1951 ژنو که مربوط به حقوق پناهندگی است تا زمانی که پناهجو اظهار تمایل به حمایت دولت متبوع خود نکند، سفارت اقدامی نمی‌تواند انجام دهد، تصریح کرد: مکانیزم حمایت کنسولی در این موضوع بسیار محدود و بسته است. ما تمایل داریم برای کمک به آنها اما تا زمانی که خود آنها درخواست نکنند نمی‌توانیم به این پناهجویان کمک کنیم.

معاون وزیر خارجه با اشاره به اینکه کشورها تا زمانی که نیاز به نیروی کار دارند دروازه‌های ورود خود را باز می‌کنند و پس از اشباع شدن بازار کارشان شروع به سخت‌گیری می‌کنند، افزود: این نوسان تابعی از سیاست‌های پناهنده‌پذیری این کشورها است.

قشقاوی با تاکید بر اینکه سیاست ایران احترام به تمام ایرانی‌ها است، خاطرنشان کرد: در کشور به روی بازگشت این افراد باز است و سفارتخانه‌های ما موظف هستند به حکم وظیفه ایرانی و انسانی خود حداکثر مساعدت را برای بازگشت این عزیزان به میهن داشته باشند و این کار جزو برنامه‌های در حال پیگیری ماست.

وی از گسترس مذاکرات کنسولی ایران با کشورهای اروپایی در چند ماه اخیر خبر داد و اظهار داشت: در این مذاکرات کشورهای اروپایی تاکید بر پذیرش بحث دیپورت اجباری از سوی ما دارند که این امر خلاف کنوانسیون‌های حقوق بشری است.

معاون کنسولی وزیر امور خارجه با انتقاد از رسانه‌های غربی درباره تبلیغات برای مهاجرت گفت: در این تبلیغات از کشور مبدأ جهنم‌نمایی و از کشور میزبان بهشت‌نمایی افراطی صورت می‌گیرد و معمولا عنوان می‌شود که در کشورهای مهاجرفرست دموکراسی و آزادی بیان وجود ندارد.

قشقاوی با بیان اینکه وضعیت بندر «کاله» مربوط به مقطع کنونی نیست، عنوان کرد: پناهجویان در بندر کاله چند سال است که در این وضعیت به سر می‌برد و پلیس فرانسه هم می‌دانست که اینها آمده‌اند در این جنگل چادر زده اند و این مسأله ریشه چند ساله دارد.

وی با اشاره به اینکه بخش کوچکی از این پناهجویان ایرانیان هستند، تصریح کرد: بسیاری از این افراد از اروپای شرقی، آفریقا، عراق و سوریه به این مکان آمده‌اند. 

معاون وزیر خارجه با تاکید بر همکاری همه مسئولان در دولت، مجلس و وزارت خارجه برای جلوگیری از مهاجرت جوانان به خارج از کشور گفت: مسئولان به جای برخی از دعواهای سیاسی بی‌حاصل که به نفع منافع ملی کشور نیست، به دنبال اشتغال و کارآمدی سیستم باشند تا جوانان به‌خاطر اشتغال اغوا نشود و دست به مهاجرت نزنند.

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
بحران پناهجویان در کاله فرانسه