سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



مدیر مرکز مطالعات الزیتونة بیروت:انتفاضه اخیر پایه طرح های صهیونیستی را به لرزه درآورد


محمد صالح در گفت وگو با خبرنگاران ایرنا با بیان اینکه جامعه صهیونیستی بر دو اصل امنیت و اقتصاد استوار است، افزود: مقاومت فلسطینی ها سبب از بین رفتن امنیت صهیونیست ها شده و اقتصاد آن ها را هم ضعیف کرده است ،هر چه قدرت انتفاضه بیشتر می شود،به همان میزان امنیت صهیونیست ها از بین می رود و اقتصاد این رژیم بیشتر دچار مشکل می شود.
وی ادامه داد: قطعا صهیونیست ها با وجود انتفاضه نمی توانند راحت در خانه های خود بنشینند؛ بر اساس برخی گزارش ها ،در برخی مناطق اشغالی ، 80درصد صهیونیست ها از ترس جوانان انتفاضه ، جرات خارج شدن از خانه های خود را ندارند، نتیجه اینکه این انتفاضه بر روند زندگی صهیونیست ها تاثیر زیادی گذاشته و عموما آن ها حتی جرأت ندارند سوار وسایل حمل نقل عمومی شوند.
این نویسنده اردنی - فلسطینی با یادآوری اینکه با ادامه مقاومت و انتفاضه، تمایل صهیونیست ها برای مهاجرت از فلسطین اشغالی افزایش یافته است، افزود: با ادامه انتفاضه، زیان های اقتصادی صهیونیست ها نیز روز به روز بیشتر می شود ، رژیم صهیونیستی به دلیل انتفاضه متحمل زیانی بالغ بر صدها میلیون دلار شده و گردشگران خارجی با این شرایط به فلسطین اشغالی نمی آیند و برخی کارخانه ها نیز از کار دست کشیده اند .
محمد صالح به بازتاب های انتفاضه در جهان غرب و به ویژه اروپا اشاره کرد و گفت : انتفاضه در اروپا و رسانه ها بازتاب گسترده ای داشته است ،برخی کشورها کالاهای تولیدی صهیونیست ها را تحریم کرده اند و قطعا اعلام همدردی مردم جهان با فلسطینی ها ، بازتاب بسیاری در میان صهیونیست ها دارد .

**فلسطینی ها از 100 سال گذشته تاکنون در حال مقاومت بوده اند
مدیر مرکز مطالعات الزیتونة بیروت با یادآوری اینکه مردم فلسطین طی 100 سال گذشته پیوسته به مقابله با متجاوزان پرداخته اند و مردمی اهل مقاومت بوده اند ،گفت: این مردم ، پیوسته از قیامی به قیام دیگر و انقلابی به انقلاب دیگر در حال حرکت بوده اند .
وی با تاکید بر اینکه انتفاضه کنونی هنوز در آغاز راه خود است چون کانون مبارزه بیشتر در برخی مناطق مانند بیت المقدس و الخلیل است، اظهار امیدواری کرد که این انتفاضه تا زمانی که به اهداف خود برسد، ادامه یابد .
محسن محمد صالح افزود: به هر حال این انتفاضه بسیار اثرگذار بوده چرا که بیانگر اراده مردم فلسطین است و از حدود 2 ماه پیش ادامه دارد و می توان گفت که این یک حرکت هیجانی نیست که در یک یا دو روزه تمام شود.

**انتفاضه سوم رهبرعلنی در داخل فلسطین نمی تواند داشته باشد
وی در خصوص رهبری این انتفاضه گفت: اینکه برخی می گویند این انتفاضه رهبری ندارد درست نیست، میان رهبری رسمی و رهبران میدانی تفاوت وجود دارد، این انتفاضه به نفعش نیست که در داخل فلسطین رهبر شناخته شده ای داشته باشد زیرا صهیونیست ها او را دستگیر می کنند و از بین می برند و به همین دلیل انتفاضه اخیر رهبران میدانی دارد بدون اینکه صهیونیست ها متوجه آن شوند.
این نویسنده فلسطینی با بیان اینکه مردم فلسطین با مشکل اشغال سرزمینشان روبه رو هستند، یادآورشد: البته باید گفت انتفاضه با گذر زمان نیاز به هماهنگی های بیشتر دارد و باید روشمند باشد. گروه های فلسطینی نیز باید هماهنگی و همکاری بیشتری داشته تا به همه اهداف خود برسند .
مدیر مرکز مطالعات الزیتونة ادامه داد: این روزها مهم این است که مردم فلسطین در داخل اراضی اشغالی همچنان به مقاومت در مقابل اشغالگران می پردازند؛آن ها از وسایل ابتدایی استفاده می کند زیرا امکانات چندانی ندارند.
وی اظهار امیدواری کرد که این مقاومت به صورت کامل گسترش یابد .

**انتفاضه سوم آثار مثبت بسیار زیادی برای محور مقاومت داشته است
محمد صالح در ادامه گفت وگو با ایرنا با برشمردن آثار مثبت انتفاضه سوم برای محور مقاومت افزود: اولین محور اینکه مردم فلسطین بیشتر به خط مقاومت ایمان آورده و مخالف طرح های صهیونیستی شده اند ، آن ها هر روز از طرح سازش دور شده و حمایت از انتفاضه حتی در کرانه باختری رو به افزایش است و فروپاشی طرح سازش از جمله نتایج این انتفاضه است .
وی در باره محور دوم انتفاضه گفت: حرکت مردم فلسطین سبب متوقف کردن طرح های یهودی سازی مسجد الاقصی و لو به صورت موقتی شده است ؛آن ها پیشتر طرح هایی برای تقسیم زمانی و مکانی مسجد الاقصی داشتند، با این انتفاضه ، صهیونیست ها متوجه شدند مجاهدان و مقاومانی هستند که مقابل دشمنان می ایستند و اگر ادامه دهند به ضررشان تمام می شود و به همین دلیل صهیونیست ها از این طرح عقب نشینی کرده و فعلا آرام شده اند ،این دستاورد بزرگی از جانب مقاومت است .
این شخضیت فلسطینی گفت که محور سوم اینکه این انتفاضه بار دیگر فلسطین را در کانون توجه مسلمانان قرار داد ،کشورهای اسلامی متاسفانه مشغول مشکلات داخلی و اختلاف ها با هم شده بودند اما وقتی در فلسطین انتفاضه روی می دهد ، فلسطین همه را متحد می کند و توجه مردم مسلمان را به سوی خود نه مشکلات داخلی شان برمی گرداند.

**صهیونیست ها با برنامه ریزی دقیق قصد تقسیم زمانی و مکانی مسجد الاقصی را داشتند
این نویسنده عرب در خصوص تقسیم زمانی و مکانی مسجد الاقصی و تاثیر انتفاضه بر آن گفت: این طرح حداقل به صورت موقتی متوقف شده است، آن ها واقعا طرح تقسیم زمانی و مکانی را در سرداشتند به ویژه پس از به قدرت رسیدن حزب راستگرای صهیونیستی یعنی حزب نتانیاهو، نتانیاهو با ائتلاف با احزاب شهرک نشینان صهیونیست نشین، طرحی دقیق برای تقسیم زمانی و مکانی مسجد الاقصی آماده کرده بود ؛ چندین وزیر در کابینه رژیم صهیونیستی اعتقاد به ضرورت تقسیم مکانی و زمانی مسجد الاقصی دارند،آن ها می گویند باید یهودی سازی مقدسات فلسطین با سرعت دنبال شود و خود نیز در پی این کار هستند به همین دلیل مقام های صهیونیست و حتی شهردار بیت المقدس خود برای این کار به صورت روشمند برنامه ریزی می کنند.
وی افزود: صهیونیست ها طی چند ماه اخیر مانع حضور مسلمانان از ساعت 7 تا 11 صبح در مسجد الاقصی می شدند و طی این زمان تنها شهرک نشینان صهیونیست اجازه ورود به مسجد الاقصی را داشتند و این یعنی تقسیم زمانی مسجد الاقصی .همچنین آن ها گروه نگهبانان مسجد الاقصی را گروهی غیر قانونی اعلام کردند و در نتیجه آن ها با کسانی که سعی در حفظ هویت مسجد الاقصی دارند نیز می جنگند و جدا از این، صهیونیست ها این روزها نقشه هایی را منتشر می کنند که در آن می خواهند برخی جاهای خاص را به دست بگیرند تا در دست یهودیان باشد .

**سکوت مسلمانان سبب جری تر شدن صهیونیست ها می شود
مدیر مرکز مطالعات الزیتونة بیروت درباره سکوت یا بی تفاوتی برخی کشورهای عربی در خصوص فلسطین گفت : مسلمانان هرچه بیشتر سکوت کنند، شهرک نشینان جری تر می شوند و به تجاوزهای خود بیشترادامه می دهند .
محمد صالح در خصوص موضع گیری های اخیر برخی رهبران کشورهای اروپایی در حمایت از مردم فلسطین از جمله اینکه نخست وزیر سوئد گفته است حمله به صهیونیست ها با چاقو عملیات تروریستی نیست، گفت: دولت جدید سوئد از فلسطین حمایت می کند و حتی یکی از وزیران کابینه سوئد مسلمان است، نخست وزیر و وزیر امور خارجه این کشور از فلسطین حمایت می کنند ؛ سوئد و نروژ موضع گیری های خوبی در مورد فلسطین دارند .
وی افزود: در کشورهای اروپایی، شماری از نمایندگان پارلمان از فلسطین حمایت می کنند، آگاهی ضد طرح های صهیونیستی در حال افزایش است؛ چند سال پیش یکی از نظرسنجی ها نشان داد که 59درصد از مردم اروپا اعتقاد دارند رژیم صهیونیستی بزرگترین رژیمی است که صلح جهانی را تهدید می کند، به هر حال آگاهی همه مردم جهان در خصوص فلسطین و رژیم صهیونیستی رو به افزایش بوده و فعالیت های مسلمانان و فلسطینی ها در داخل اروپا در حال نتیجه دادن است و این سبب افزایش آگاهی مردم شده است .

**مردم غزه در تنگنای شدیدی به دلیل محاصره این منطقه قرار دارند
این پژوهشگر اردنی - فلسطینی در خصوص مشکلات مردم غزه نیز گفت: غزه با مشکل محاصره واقعی روبرو است و متاسفانه این تنها محاصره رژیم صهیونیستی نیست که مردم را آزار می دهد بلکه سختگیری های مصر نیز مزید بر علت شده است، رهبران و مردم فلسطین در غزه نمی خواهند در امور داخلی مصر دخالت کنند اما با این حال، مصر تونل ها را ویران می کند و باعث متوقف شدن حرکت مردم از روی زمین و زیر زمین می شود ، ما به مصری ها می گوییم اگر می خواهید تونل ها و تجارت زیر زمینی را متوقف کنید مشکلی نیست اما گذرگاه های مرزی را باز کنید و اجازه دهید بازرگانی روی زمین جریان داشته باشد اما اینکه مانع ورود مردم یا مانع تجارت می شوند این موجب در تنگنا قرار دادن مردم فلسطین می شود.
وی گفت: رژیم صهیونیستی فلسطینی ها را به محاصره در آورده است و در این شرایط مصر باید به فلسطینی ها کمک کند نه اینکه باعث در تنگنا قراردادن آن ها شود ،تاکنون حدود یک هزار و 600تونل ویران شده است ، فلسطینی ها از این تونل ها برای وارد کردن کالا و مواد مصرفی استفاده می کردند ،در نتیجه می گوییم مردم غزه درد و رنج بسیار زیادی را تحمل می کنند، کالاهای مصرفی چه مشکلی دارد، شیر خشک برای کودکان و سیمان برای بازسازی ساختمان هایی که رژیم صهیونیستی آن را ویران کرده است ، در نتیجه مردم فلسطین برای ادامه حیات به کالاهای اساسی نیاز دارند و مصر قاعدتا باید به مردم فلسطین در این راه کمک کند.

**پناهندگان فلسطینی قربانی برخی اختلاف ها داخلی در کشورهای عربی
وی همچنین درباره وضعیت پناهندگان فلسطینی در کشورهای عربی گفت : مردم فلسطین میانه رو هستند و از تندروی بیزارند ، آن ها مصرانه خواهان وحدت مسلمانان هستند زیرا با متحد شدن مسلمانان می توان به آزادی فلسطین امیدوار بود اما متاسفانه برخی پناهجویان از مشکلات داخلی برخی کشورهای عربی آسیب دیده اند ، باید دانست مساله فلسطین مساله همه مسلمانان است ، پناهندگان فلسطینی به دلیل تروریسم صهیونیست ها آواره شده اند و مردم فلسطین متاسفانه گاهی اوقات بهای اختلافات و مشکلات داخلی در برخی کشورها را پرداخته اند .

**رژیم صهیونیستی ازسال 1967میلادی تاکنون 700هزار فلسطینی را زندانی کرده است
محسن محمد صالح در خصوص مشکل اسرای فلسطینی در داخل اراضی اشغالی نیز گفت: مشکل اسرای فلسطینی همیشگی است زیرا مردم فلسطین تحت اشغال اند، بر اساس برخی آمارها ، از سال 1967میلادی تاکنون ، رژیم صهیونیستی بیش از 700هزار نفر را زندانی کرده است، اکنون حدود 6 هزار فلسطینی در زندان های این رژیم به سر می برند و تنها طی دو ماه گذشته حدود 2 هزار و 400فلسطینی زندانی شده اند ،هر ملتی که مقاومت می کند باید بداند دشمن اقدام به کشتار،شکنجه و زندانی کردن آن می کند ، این بهای مقاومت است .
وی در خصوص تلاش های انجام شده برای آزادی اسرا نیز گفت: حماس اعلام کرده است چند اسیر صهیونیست دارد ، ممکن است توافقی برای تبادل اسرا انجام شود و شماری از اسرا آزاد شوند .

**چالش های پیش روی انتفاضه
مدیر مرکز مطالعات الزیتونة بیروت در خصوص چالش های پیش روی انتفاضه سوم گفت : ما با سه چالش ادامه انتفاضه ، گسترش انتفاضه و سرمایه گذاری و استفاده بهینه از انتفاضه در راه مقاومت روبرو هستیم.
وی افزود : صهیونیست ها متاسفانه با هماهنگی برخی کشورهای عربی و آمریکا و همچنین با هماهنگی با تشکیلات خودگردان می خواهند پرونده انتفاضه را ببندند اما ما امیدوارهستیم تا رسیدن به همه اهداف خود ادامه یابد، البته باید گفت این انتفاضه تاکنون بیشتر در چند منطقه مشخص به ویژه در بیت المقدس و الخلیل فعال بوده است .
محسن محمد صالح در ادامه با انتقاد از تشکیلات خودگردان فلسطین گفت : متاسفانه هماهنگی های امنیتی میان تشکیلات خودگردان فلسطین و صهیونیست ها وجود دارد ، فلسطینی ها باید به فکر گسترش انتفاضه در همه مناطق تماس با صهیونیست ها باشند ؛ صهیونیست ها بیش از 500 ایست بازرسی در کرانه باختری دارند که نیروهای مقاومت می توانند آن را هدف قرار دهند .
وی افزود: 180 شهرک صهیونیست نشین در کرانه باختری و همچنین 200 مرکزشهرک نشینی وجود دارد ،مناطق تماس با صهیونیست ها بسیار زیاد است و در این میان تشکیلات خودگردان اگر کمکی به انتفاضه نمی کند ، حداقل نباید مانع جوانان مقاومت شود .
این پژوهشگر و نویسنده اردنی -فلسطینی در پایان گفت: این انتفاضه باید روشمند شود، برنامه سیاسی ،اهداف و اندیشه سیاسی داشته باشد و همچنین به صورت روشمند اقدام به بازنگری در برنامه های خود کند تا اثرگذارتر شود .
خاورم **2041**1586

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
انفجاری که چین را به لرزه درآورد!!!!!(نمای2)