سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



ظریف: تصمیم‌های خلاف حقوق بین‌الملل دادگاه‌های آمریکا علیه ایران سابقه طولانی دارد


به گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم، نیکولا پوپوسکی وزیر خارجه مقدونیه صبح امروز در تهران و در محل وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران با محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان دیدار و گفتگو کرد.

پس از این دیدار، وزرای خارجه دو کشور ایران و مقدونیه در کنفرانس خبری مشترکی حضور یافتند.

محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان در ابتدای سخنانش گفت: از ابتدای استقرار مقدونیه با آن رابطه سیاسی برقرار کردیم، ولی در سال‌های گذشته به دلیل تحریم‌ها روابط محدودتری داشتیم و با سفر وزیر امور خارجه مقدونیه مقدمات را برای گسترش روابط فراهم کردیم.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی سپس درباره مسائل مورد بحث امروز خود با همتای مقدونیه‌ای نیز افزود: در سه حوزه فرهنگی، سیاسی و اقتصادی بحث‌هایی داشتیم. در زمینه سیاسی توافق کردیم گفتگوهای مستمری را در حوزه دو جانبه‌ای و منطقه‌ای داشته باشیم و امیدوارم این صفحه جدیدی در روابط دو کشور و به نفع صلح ثبات در منطقه ما، بالکان و اروپا باشد.

تصمیم‌های خلاف حقوق بین‌الملل دادگاه‌های آمریکا علیه ایران سابقه طولانی دارد

ظریف در بخشی از سخنان خود نیز با اشاره به تصمیم دادگاه آمریکا مبنی بر دست‌درازی 2 میلیارد دلاری به اموال بلوکه شده ایران گفت: تصمیم‌های خلاف حقوق بین‌الملل دادگاه‌های آمریکا علیه ایران سابقه طولانی دارد.

وی افزود: نقطه مسخره‌تر این است که یک دادگاه آمریکایی، ایران را برای یازده سپتامبر مقصر شناخت که این نشان دهنده سیاسی بودن این محاکمات است.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان اظهار داشت:‌ دستگاه‌های ایران همواره مراعات می‌کردند که اموال ایران به سمت آمریکا نرود تا با این آرای خلاف حقوق بین الملل دست اندازی بکنند. متاسفانه یک بی احتیاطی صورت گرفت و منجر شد که دارایی‌های ما در اختیار دادگاه‌های آمریکایی قرار بگیرد. در گذشته هیچگاه در این محاکمات شرکت نمی‌کردیم چون آنها را دارای صلاحیت نمی‌دانستیم. در مقطعی در چهار پنج سال گذشته تصمیم گرفته شد که در این محاکمات شرکت کردیم.

ظریف با اشاره به اینکه مراتب اعتراض جمهوری اسلامی را به وزیر خارجه آمریکا نیز رسانده است گفت:‌ از ابتدا اعلام کرده‌ایم که این تصمیم را به رسمیت نمی‌شناسیم و این را به آقای کری هم اعلام کردم.

تلاش می‌کنیم مانع از دست‌اندازی آمریکا به اموال ایران شویم

وزیر خارجه کشورمان در ادامه گفت: تمام تلاش ما این است که مانع از دست اندازی آمریکا به اموالمان شویم، روشش هم این است که از ورود اموالمان به آمریکا جلوگیری کنیم. دولت کمیته تشکیل داده تا بررسی کند چرا این بی احتیاطی صورت گرفته و چگونه می‌توانیم از تکرار آن جلوگیری کنیم و چگونه بتوانیم در این مورد از دست اندازی به اموالمان جلوگیری کنیم.

وی افزود: اگر آمریکا این کار را انجام دهد در زمان مناسب درخواست خسارت خواهیم کرد

وزیر خارجه مقدونیه: به زودی سفارت مقدونیه در ایران افتتاح می‌شود

نیکولا پوپوسکی وزیر خارجه مقدونیه نیز در این کنفرانس خبری گفت: پتانسیل بزرگی در حوزه روابط دو جانبه وجود دارد، از جمله در بخش‌های تجاری، فرهنگی و توریسم.

وی در ادامه افزود: تفاهمی را در حوزه همکاری فرهنگی دیروز امضا کردیم و در پاییز امسال مرکز فرهنگی ایران را در مقدونیه افتتاح می‌کنیم.

وزیر خارجه مقدونیه همچنین درباره نشست امروز خود با ظریف گفت: درباره مسائل خاورمیانه و بالکان مذاکره کردیم و به زودی سفارت مقدونیه در ایران افتتاح می‌شود.

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
شناخت دشمن - سابقه ای از خباثت های آمریکا علیه ایران