پرتره نگاری های استادان بنان، لطفی، مشكاتیان و ذوالفنون در نیاوران


به گزارش روز یكشنبهٔ گروه فرهنگی ایرنا، به نقل از روابط عمومی بنیاد آفرینش های هنری نیاوران، این نمایشگاه پاسداشتی است برای هنرمندان بزرگ و برجستهٔ موسیقی اصیل ایرانی كه طی سالیان سال با صدای ساز و نوای آواز خویش، برگ زرّینی بر دفتر فرهنگ و هنر هزاران سالهٔ این مرز و بوم افزوده اند و نغمه ساز ترانه های ماندگار سرزمینمان بوده اند.
هدف از پدید آمدن این مجموعه، ساخت آثار تجسمی از سیمای خالقان آثار ارزشمند موسیقی است كه با استفاده از شیوه ای مبتكرانه، در قالب هنر «تكستایل آرت» و با بهره گیری از روبان های پارچه یی رنگی، همچون فرش های ایرانی بر تار و پود فنس های فلزی به صورت ضربدر، و مشابه تاش های هنرمندانهٔ نقاشی بر اساس نقشهٔ از پیش طراحی شده، خلق شده است. تاش عبارت است از رد ضربه های قلم مو بر روی سطح نقاشی.
در این كوشش هنری، چهرهٔ پانزده نفر از مشاهیر موسیقی ایران، در اندازهٔ بزرگ، با چیدمانی كه در فضای باز فرهنگسرای نیاوران انجام خواهد پذیرفت، نقش شده است. سیمای ماندگاران هنر موسیقی ایران كه در این مجموعه گرد آمده، عبارت است از‌: استادان روانشاد غلامحسین خان بنان، محمدرضا لطفی، پرویز مشكاتیان و جلال ذوالفنون. افزون بر این استادان، سیمای این هنرمندان نیز طراحی شده است: لوریس چكناواریان، محمدرضا شجریان، شهرام ناظری، حسین علیزاده، بیژن كامكار، ارسلان كامكار، كیخسرو پورناظری، كیهان كلهر، مجید درخشانی، كیوان ساكت و شهرداد روحانی به نمایش عمومی در خواهد آمد.
در مراسم رونمایی از آثار یاد شده، با حضور تنی چند از بزرگان، هنرمندان و اهالی موسیقی یاد و خاطرهٔ هنرمندان درگذشتهٔ یاد شده ارج نهاده خواهد شد.
طرح این رویداد هنری، با پیشنهاد و هدایت هیوا پاشایی، مدرس دانشگاه و عضو پیوستهٔ انجمن هنرمندان نقاش ایران، صورت پذیرفته و هم زمان با یكصد و پنجمین زادروز استاد غلامحسین خان بنان، با حمایت بنیاد آفرینش های هنری نیاوران در روز پنجشنبه، 16 اردی بهشت ماه سال جاری، مصادف با عید سعید مبعث، به نمایش عمومی در خواهد آمد.
پدیدآورندگان پرتره های مشاهیر موسیقی ایران در این نمایشگاه، عبارتند از: النا پروین نمین، آیلار پورزرگر، فاطمه تائب، رؤیا حبیب نژاد بهتاش، مهدی روزبه، مهدی ساروخانی، سروناز سلطانی، سروین سلطانی، مهسا سلطانی، پریسا شوبیری، صدف طاهریان، رایحه قدس، ملیكا كوچكی فشكی، فهیمه مختاریان و آویده مهرانی.
15 پرترهٔ یادشده، در ساعت 17 روز پنجشنبه رونمایی خواهد شد و نمایش عمومی آثار تا روز 26 اردی بهشت ماه در فرهنگسرای نیاوران ادامه خواهد داشت.
فراهنگ**3067**1569

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
اجرای دستگاه ماهور توسط استادان مرحوم رضوی سروستانی و ذوالفنون