سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



هیچ کشوری نتوانسته بدون تعامل با جهان به توسعه دست پیدا کند


به گزارش حوزه دولت خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی معاون اول رئیس‌جمهور، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور عصر امروز، چهارشنبه، در ملاقات جمعی از رؤسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور، با اشاره به شرایط پیچیده اقتصادی کشور در مقطع فعلی، اظهار داشت: در این مقطع برای حل چالش‌های مختلف پیش رو نظیر بیکاری جوانان تحصیلکرده که از سرمایه‌های اصلی کشور هستند، نیازمند رشد اقتصادی 8 درصدی هستیم.

وی دستیابی به رشد اقتصادی 8 درصدی را یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر برای کشور دانست و با بیان اینکه عدم رشد اقتصادی بالا و فقدان فرصت‌های شغلی برای جوانان می‌تواند منجر به ایجاد و گسترش آسیب‌های اجتماعی شود، گفت: با عزم و اراده جمعی می‌توانیم کشور را از این دوران سخت عبور داده و وارد دوره رونق و شکوفایی شویم.

معاون اول رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه جوانان موتور محرک اصلی رشد اقتصادی و توسعه کشور هستند و باید برای اشتغال و ازدواج آنها به طور جدی برنامه‌ریزی شود، اظهار داشت: امروز بخش قابل توجهی از مردم کشور با مشکلات اقتصادی روبرو هستند و دولت در تلاش است تا در جهت افزایش رفاه و بهبود وضعیت معیشتی مردم گام بردارد.

جهانگیری افزود: با توجه به مجموعه شرایط و مشکلات کشور، رسیدن به رشد اقتصادی بالا به یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر تبدیل شده و در کنار آن برای اجرای طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی کشور نیازمند سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف هستیم.

وی با یادآوری اینکه بسیاری از واحدهای تولیدی کشور امروز با ظرفیت پایین فعالیت می‌کنند و برخی نیز با رکود مواجه شده‌اند، تصریح کرد: متأسفانه کشور فرصت دوران طلایی وفور درآمدهای نفتی را از دست داد و این سؤال همچنان باقی است که 950 میلیارد دلار درآمد نفتی کشور در سال‌های گذشته در چه محلی هزینه شد و چه سرنوشتی پیدا کرد.

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه برای برطرف کردن مشکلات کشور و عبور از شرایط دشوار و رسیدن به توسعه و پیشرفت راهی جز توسعه روابط و مناسبات بین‌المللی وجود ندارد، تصریح کرد: اینکه عده‌ای دائما می‌گویند که این دولت برای حل مشکلات فقط چشم به خارج از کشور دوخته است، قضاوتی غیرمنصفانه است، چرا که مطالعات دقیق بیانگر آن است که وضعیت دشواری که بنگاه‌های صنعتی و اقتصادی کشور با آن مواجه هستند به دو عامل بستگی دارد که عامل نخست موضوعات مختلف داخلی نظیر نحوه مدیریت است و موضوع دیگر به مسائل پیرامونی و بین‌المللی مربوط است؛ بدین معنا که بنگاه‌های صنعتی برای موفقیت نیازمند وجود و بسط روابط و تعاملات مطلوب و سازنده با جهان هستند که در این زمینه نقش سیاست خارجی و دستگاه دیپلماسی بسیار کلیدی است.

جهانگیری با تأکید بر اینکه امروز کشور نیازمند رشد سرمایه‌گذاری و رشد اقتصادی بالا است، گفت: برای دستیابی به این مهم، باید تعامل خوب و مؤثری با دنیا داشته باشیم، زیرا هیچ کشوری در دنیا نتوانسته به تنهایی و بدون تعامل مناسب با جهان، به رشد اقتصادی بالا و توسعه دست پیدا کند.

وی از رؤسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور خواست که تمرکز خود را بر نیازهای اصلی کشور معطوف کنند و گفت: مأموریت اصلی شما این است که خواسته‌ها و نیازهای اساسی کشور از قبیل جذب منابع خارجی و انتقال تکنولوژی‌های نوین به کشور را از طرف‌های خارجی مطالبه کنید و در جهت رفع نیازها و اولویت‌های اصلی کشور گام بردارید.

معاون اول رئیس‌جمهور نظام اداری کشور را فاقد کارآمدی لازم برای توسعه کشور توصیف کرد و با تأکید بر اینکه نظام اداری حتماً باید متحول شود، گفت: با این حال باید راهکارهایی پیدا کنیم که در چارچوب نظام اداری فعلی بتوانیم در جهت توسعه کشور گام برداریم.

جهانگیری با اشاره به شکل‌گیری توافق هسته‌ای و آغاز دوران پساتحریم، ضرورت استفاده بهینه از این فرصت را مورد تأکید قرار داد و گفت: توافق هسته‌ای کار بزرگی بود که انجام شد و از این پس نقش سفرا در ایجاد تعامل هر چه بیشتر با جهان و همکاری‌های اقتصادی نقشی پر اهمیت و حیاتی است.

وی اضافه کرد: خوشبختانه با وجود برخی مخالفت‌ها با توافق هسته‌ای، اما نظرسنجی‌های معتبر نشان می‌دهد که اکثریت قریب به اتفاق آحاد جامعه و افکار عمومی با توافق هسته‌ای و برجام موافقت دارند و از این موضوع خرسند هستند و این مخالفت‌ها نتوانسته هیچ تغییری در نظر اکثریت جامعه که با برجام موافق هستند ایجاد نماید و به مخالفین آن تبدیل کند.

معاون اول رئیس‌جمهور با تأکید بر لزوم جذب سرمایه‌گذاری خارجی برای اجرای طرح‌ها و پروژه‌ها در بخش‌های مختلف خاطرنشان کرد: فقط در بخش نفت بیش از 200 میلیارد دلار طرح در زمینه نفت و گاز آماده سرمایه‌گذاری است و در زمینه‌های دیگر نظیر راه و شهرسازی و صنایع نیز طرح‌های متعددی وجود دارد که برای اجرای آنها نیازمند جذب سرمایه‌گذاری خارجی هستیم.

جهانگیری به اقتصاد مقاومتی نیز اشاره کرد و افزود: ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی اتفاق بسیار مبارکی است، چرا که مقام معظم رهبری از یک موضوع اقتصادی به طور جدی حمایت کرده‌اند و این فرصت بی نظیری را پیش روی توسعه کشور قرار داده است.

وی افزود: خوشبختانه تمام بندهای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی با دقت خاصی تدوین شده است، به گونه‌ای که تمامی صاحب‌نظران و اقتصاددانان آن را تأیید کرده‌اند و در این سیاست‌ها موضوعات مختلف اقتصادی از جمله تعامل با دنیا، سرمایه‌گذاری و توسعه صادرات مورد تأکید قرار گرفته و دولت نیز همه این موضوعات را در دستورکار خود قرار داده است.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به مسائل و مشکلات مطرح شده از سوی سفرا، بر لزوم پیگیری جدی این مسائل تأکید کرد و گفت: وزارت امور خارجه باید مشکلات و مسائل را شناسایی و مورد بررسی قرار دهد و به دولت منتقل کند تا برای حل این مشکلات تدابیر لازم اتخاذ شود.

جهانگیری از سفرای جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور خواست در جهت جذب منابع خارجی و فراهم نمودن بازارهای مناسب بین‌المللی برای واحدهای تولیدی کشور تلاش کنند و گفت: دولت ملاک ارزیابی مدیران کشور را میزان موفقیت آنها در حل و فصل مشکلات اقتصادی کشور می‌داند و اگر مدیری نتواند در این زمینه عملکرد مناسبی داشته باشد، دولت عندالزوم تغییرات مدیریتی انجام خواهد داد.

در این نشست، شماری از رؤسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور گزارشی از شرایط و زمینه‌های همکاری مشترک کشور محل مأموریت خود با جمهوری اسلامی ایران ارائه کردند و ضمن تشریح راهکارهای توسعه همکاری‌های اقتصادی ایران با سایر کشورها، به بیان چالش‌ها و مشکلات حوزه فعالیت خود پرداختند.

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
بررسی اثربخشی تعامل و مشارکت در هلدینگ‌های ساختمانی با استفاده از شبکه‌های تعامل