تظاهرات ضد ترکیه در راهپیمایی نوروزی کردهای آلمان


راهپیمایی سالانه کردهای مقیم آلمان به مناسبت نوروز، به فرصتی برای اعتراض به "سرکوب‌گری" دولت ترکیه و محاصره نظامی دیاربکر تبدیل شد. هزاران کرد در این مراسم برای آزادی عبدالله اوجالان رهبر پ‌.ک‌.ک شعار دادند.

به گزارش خبرگزای دانشجویان ایران(ایسنا)، به نقل از شبکه خبری دویچه وله، شهر هانوفر روز شنبه صحنه راهپیمایی چند هزار نفری کردهای مقیم آلمان بود. این راهمپیایی که همه ساله به خاطر فرا رسیدن نوروز برگزار می‌شود، امسال رنگ و بوی سیاسی به خود گرفت.

آیتان کاپلان، یکی از برنامه‌گذاران این مراسم به خبرگزاری آلمان گفت: ما مراسم نوروز امسال را به اعتراض علیه عملیات نظامی در جنوب شرقی ترکیه و جلب افکار عمومی به سرکوب کردها تبدیل کردیم.

شماری از سیاستمداران کرد همراه با برخی نمایندگان حزب چپ آلمان در این راهپیمایی حضور داشتند. شهردار هانوفر (از حزب سوسیال دموکرات) از همراهی این تظاهرات به خاطر یک قرار دیگر عذر خواست.

بیشترین شعارهای این راهپیمایی در فراخوان به آزادی عبدالله اوجالان، رهبر حزب کارگران کردستان ترکیه (پ‌.ک‌.ک) بود. این حزب در ترکیه ممنوعه اعلام شده و آمریکا و اروپا نیز آن را تشکیلاتی تروریستی می‌دانند.

کشمکش بین کردها و دولت ترکیه ده‌ها سال است ادامه دارد اما این تنش در سال گذشته با شکسته شدن توافق آتش‌بس با پ‌.ک‌.ک و محاصره مناطق جنوب شرقی ترکیه بالا گرفت.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
تظاهرات کردهای ترکیه در گردهمایی احترام به پیامبر اسلام