ترین ها/ عجیب‌‌ترین میوه‌های دنیا


کجا رو/ سالاک/ میوه مار مانند
نام میوه‌ی مار مانند یا سالاک، (Salak) از پوست پولکی و قرمز-قهوه ای آن گرفته شده است. این میوه از نخلی کوچک (salacca zalacca) بومی کشورهای مالزی، اندونزی، بالی و تیمور حاصل می‌شود. این نخل ساقه‌برگ‌های بلند و پر از خار دارد و میوه در قاعده‌ی نخل رشد می‌کند. حتی پوست میوه دارای خارهایی ریز است که اغلب پیش از فرستادن میوه به بازار آن‌ها را جدا می‌کنند. هر سالاک به‌اندازه‌ی انجیری متوسط با نوکی تیز است. پوست سالاک به‌راحتی جدا می‌شود و گوشت آن در چندین تکه و مشابه حبه‌های سیر است. هر حبه‌ی میوه، دانه‌ای جداگانه دارد. در برخی گونه‌ها بافت میوه خشک و ترد است درحالی‌که در دیگر میوه‌ها نرم و آبدار است. طعم گوشت این میوه تا حدی ترش و شیرین است و اغلب طعم آن ترکیبی از موز، آناناس و گلابی توصیف می‌شود. حدود سی نوع متفاوت از تیپ‌های سالاک وجود دارد. گران‌ترین نوع این میوه گولاپاسیر نام دارد که شیرین‌ترین و کوچک‌ترین نوع آن است.

سیب ستاره
این میوه‌ی بنفش‌رنگ از گونه‌ای به نام cainnito تولید می‌شود که بومی حوزه‌ی کارائیب است و درختانی بزرگ دارد. سیب ستاره میوه‌ای به رنگ بنفش با طعم شیرین و مطبوع است. همچنین گونه‌هایی با رنگ پوست سبز نیز دیده شده است. این میوه‌ی گرد قطری حدود ۵ تا 8 سانتیمتر دارد. هر سیب ستاره حدود ده دانه‌ی قهوه‌ای‌رنگ سفت و مسطح دارد. این میوه قشری کلفت داشته که پوست روی آن نیز چرم‌مانند است. هر دو پوست و قشر روی میوه طعمی تلخ دارند؛ بنابراین میوه باید به‌دقت برش خورده و گوشت سفیدرنگ آن خارج شود. معمولا پیش از برش دادن میوه آن را سرد می‌کنند. سیب ستاره اغلب همراه با دیگر میوه‌ها مانند آناناس، انبه و مرکبات مصرف می‌شود. آب سیب ستاره شیرین و به رنگ سفید شیری است.

سیب مخملی
میوه‌ی رسیده‌ی سیب مخملی طعمی مانند پنیر فاسد دارد اما بوی آن پس از پوست کندن کمتر می‌شود. سیب مخملی یا مابولوس (mabolos) محصول درختی استوایی (diospyros blancoi) و بومی فیلیپین است. این میوه با رنگ قهوه‌ای قرمز دارای خز مخمل مانندی است که نام آن نیز از همین ویژگی گرفته شده است. سیب مخملی حداکثر ۱۰ سانتی‌متر طول دارد و عرض آن نیز حدودا ۱۲ سانتی‌متر است. این میوه پوستی نازک با پرزهای طلایی و گوشتی سفید صورتی دارد که نسبتا شیرین، سفت و خشک است. پوست سیب مخملی بوی زننده‌ای دارد اما گوشت آن بسیار خوش عطر است. در هسته‌ی میوه حدود ده دانه‌ی مخروطی شکل قرار دارد که هرکدام ممکن است تا ۴ سانتی‌متر طول داشته باشند. انواع مختلف سیب مخملی در رنگ و طعم و اندازه متفاوت هستند. همچنین گونه‌های بدون دانه‌ی این میوه نیز در حال حاضر موجود است. سیب مخملی به‌صورت تازه مصرف می‌شود اما در سالاد و دسرها نیز کاربرد دارد.

یام‌بری/ یانگ می
یام‌بری (yumberry)‌ همچنین بی‌بری چینی، وکس‌بری یا توت‌فرنگی چینی نامیده می‌شود. درخت میریکا که بومی چین است میوه‌ای خوردنی به رنگ قرمز و بنفش به نام یام‌بری تولید می‌کنند. تیپ‌های مختلفی از یام‌بری وجود دارد که رنگ آن‌ها نیز از سفید تا بنفش متغیر است. طعم این میوه با طعم انار، توت‌فرنگی و کرن‌بری قابل‌مقایسه است. ظاهر این میوه کروی و حداکثر قطر آن سه سانتی‌متر است. پوستی زیر و برجسته دارد و رنگ گوشت آن مشابه یا روشن‌تر از رنگ پوست آن است. در هسته‌ی میوه دانه‌ای قرار دارد که اندازه‌ی آن حدود نصف قطر میوه است. میوه‌های رسیده را به همان صورت می‌توان مصرف کرد اما در ترکیبات ژله و مربا نیز به کار می‌روند. حتی میوه‌های خشک و آب یام‌بری نیز در فروشگاه‌ها یافت می‌شود.

سرخالو
لیچی (Lychee) یا سرخالو، میوه‌ای بومی جنوب چین است که پوسته‌ای سفت و محکم به رنگ صورتی-قرمز روشن دارد. این میوه در دسته‌های پنج تا سی‌تایی روی درخت رشد می‌کند. درون میوه گوشته‌ای شفاف، سفید و شیرین قرار دارد که بافت آن بسیار شبیه انگور است. همچنین در هسته‌ی میوه، دانه‌ای براق به رنگ قهوه‌ای و شبیه مغزها است. با فشردن سرخالو میوه‌ی آن به‌راحتی بیرون می‌زند، البته دانه‌ی میوه نباید قبل از برشته شدن خورده شود.
این میوه در تهیه سالادها، پای و مربا کاربرد دارد، همچنین از لیچی برای تهیه چای نیز استفاده می‌شود. در چین این میوه نماد عشق و احساسات است!

خیار شاخ‌دار آفریقایی
زمانی که خیار شاخ دار آفریقایی (African horned cucumber) به امریکا صادر شد، نام دیگری روی آن گذاشتند. این میوه با ظاهر بیرونی تیغ دار و زرد رنگ به همراه گوشته‌ی سبز درونی میوه‌ای واقعا عجیب به شمار می‌آید. خیار شاخ‌دار غنی از فیبر و ویتامین سی است. این میوه‌ی بومی بیابان کالاهاری ِآفریقا نیز به مناطق دوری مانند استرالیا، شیلی و نیوزلند صادر و در آنجا کشت شده است. گوشت این میوه به رنگ سبز تیره بوده و طعم آن تلفیقی از خیار، لیمو، موز، میوه گل ساعتی و کدو تعریف می‌شود! از این میوه برای تزئیین غذا و همچنین در ترکیب بستنی و اسموتی استفاده می‌شود.

میوه ستاره/ کارامبولا
میوه ستاره یا اختری بومی اندونزی، هند و سری‌لانکا بوده و حاصل درختی به نام کارامبولا (carambola) – گونه‌ای از درختان با گل‌های صورتی که حتی در امریکا رشد می‌کند- است. ظاهر این میوه به‌گونه‌ای است که پس از برش‌های مقطعی به شکل جالب و ستاره مانندی خواهد شد. میوه‌ی زرد طلایی این درخت بسیار شیرین و همچنین ترد است و نیازی به پوست گرفتن ندارد. میوه ستاره ابتدا به رنگ سبز بوده و کم‌کم با رسیدن به رنگ زرد درآمده و البته طعم کاملا شیرین آن نیز نشان از رسیدن میوه است. میوه ستاره سرشار از ویتامین سی، پتاسیم و آنتی‌اکسیدان‌ها است.


ویدیو مرتبط :
فیلم_ عجیب ترین بازار میوه جهان-قطار از وسط بازار میوه رد میشه