فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



معرفی زیورآلات سنتی یزد رونق گردشگری را به همراه دارد


به گزارش روز سه شنبه روابط عمومی این اداره کل ، محمدرضا دهقان درباره تاریخچه ساخت زیورآلات سنتی در ایران اظهار کرد: زیورآلات و جواهرات ایران جزو یکی از قدیمی ترین هنرهای تزئینی با قدمتی هفت هزار ساله هستند.
وی با بیان اینکه این هنر از کهن ترین هنرهای مهدهای تمدن بین النهرین و مصر تا به امروز است، افزود: این هنر در هر دوره دچار تحولات مختلفی شده است.
معاون صنایع دستی مدیر کل میراث فرهنگی استان یزد بروز تحولات متخلف را موجب پیدایش سبک های جدید و متنوع در تولید این زیورآلات دانست و گفت: زیبایی و ظرافت به کار رفته در این زیورآلات گویای ویژگی های تاریخی و هنری هر دوره است.
این مقام مسئول طراحی زیورآلات را کاملاً سنتی و اصیل ایرانی دانست و درخصوص زیورآلات سنتی یزد عنوان کرد: بیشتر زیورآلات تولیدی یزد با عیار 20 عرضه می شود و بیشتر طراحی های آن الهام گرفته از طرح هایی مانند هل و گل، چینابی، کلافه ای، فانوسی، خشخاشی، ملیسه، ملیله، ماکسی و ... هستند که مخصوص استان یزد است.
محوی تصریح کرد: باتوجه به اینکه استان یزد، یکی از استانهای گردشگر پذیر کشور به حساب می آید و پتانسیل های بالایی در جذب گردشگر دارد و می توان با ایجاد کارگاههای زنده تولید صنایع دستی در محورهای گردشگری، هنرهای سنتی استان را در معرض دید قرار داد.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی یزد تاکید کرد: اگر طراحی را در تولید صنایع دستی و به خصوص زیورآلات مورد توجه قرار دهیم می بینیم که در تکنیکی خاص، کارهای بسیار متنوع و حاوی بیان شخصی بوجود می آید و اینجاست که امضای شخصی هنرمند معنی پیدا می کنند.
دهقان حمایت و تقویت این رشته هنری را منجر به ایجاد اشتغال، تقویت صنایع دستی و کسب درآمد بالا دانست و خاطرنشان کرد: مسئولان با حمایت از صنایع دستی می توانند زمینه صادرات آن را فراهم نمایند.
وی خواستار تلاش مسئولان در جهت معرفی هنر زیورآلات سنتی استان یزد در بازارهای جهانی به خصوص کشورهای منطقه شد و گفت: با توسعه صنعت ساخت زیورآلات سنتی و صادرات آن به کشورهای مختلف دنیا می توان از پیامدهای آن در زمینه بازاریابی و توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال نیز بهره گرفت.
معاون صنایع دستی میراث فرهنگی یزد همچنین با اشاره به اینکه رشته زیورآلات سنتی یزد توانست نشان ملی مرغوبیت را کسب کند ،اضافه کرد: این نشان در داوری نشان مرغوبیت صنایع دستی که در مهرماه سال 94 در اصفهان داده شد و این برای نخستین مرتبه بود که در کشور، هنرمندان یزدی این رشته موفق به کسب این نشان شده اند.
هم اکنون بیش از یکهزار هنرمند یزدی در این رشته، هنر خود را به مردم عرضه می کنند.ک/1
1968/8068

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
جاذبه های گردشگری یزد، شهری زیبا و کاملا ایرانی و سنتی