سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



وطن امروز نوشت: تأیید دروغ سانتریفیوژی


وطن امروز/ متن پیش رو در وطن امروز منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست.

شاید اگر اظهارات متناقض تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای و همچنین مقامات سازمان انرژی اتمی طی 2 سال اخیر جمع‌آوری شود، تبدیل به یک کتاب قطور خواهد شد! و قطعا همه ناظران در ایران بر این موضوع متفق‌القول هستند که به دلیل نبود نظارت قانونی، این مقامات اینگونه کذب می‌گویند و هیچ ابایی از عواقب مردم‌فریبی خود ندارند! به گزارش «وطن امروز»، جدیدترین خلاف‌گویی آقایان، یعنی دروغ سانتریفیوژی، روز گذشته با اظهارات دبیر شورایعالی امنیت ملی رسما تایید شد. ماجرای جمع‌آوری سانتریفیوژها توسط تیم سازمان انرژی اتمی آن هم قبل از اخذ تعهدات قانونی موجود در نامه رهبری برای اجرای مشروط برجام، به جدیدترین تناقض‌گویی دولتی‌ها درباره برجام تبدیل شده است! روز گذشته علی شمخانی، دبیر شورایعالی امنیت ملی نیز تایید کرد عملیات جمع‌آوری سانتریفیوژها توسط عوامل سازمان انرژی اتمی، با تذکر، متوقف شده است! دیروز در نشست خبری شمخانی با اهالی رسانه،خبرنگاری از او پرسید مباحثی مطرح می‌شود مبنی بر اینکه فرآیند جمع‌آوری سانتریفیوژهای فردو و نطنز شروع شده بود که جلوی آن با یک تذکر گرفته شده است، آیا چنین چیزی درست است که شمخانی در پاسخ گفت: همین‌طور است. این تایید شمخانی در حالی است که مرور رفتار دولتی‌ها درباره ماجرای جمع‌آوری سانتریفیوژها نشان می‌دهد نه‌تنها آنها دست به یک اقدام غیرقانونی برای جمع‌آوری سانتریفیوژها زده و این اقدام را علنی کرده بودند بلکه پس از جلوگیری از این اقدام و دریافت تذکر، حالا به کلی منکر همه چیز هستند! آنها برخلاف قانون و قبل از آنکه تضمین‌های کتبی از رئیس‌جمهور آمریکا و اتحادیه اروپایی برای لغو تحریم‌ها اخذ شود؛ در حال اجرای تعهدات ایران در برجام بودند!
وقتی من نباشم!
خبر جمع‌آوری سانتریفیوژها توسط سازمان انرژی اتمی در واقع لو رفت! گویا عملیات جمع‌آوری سانتریفیوژها در نطنز و فردو به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده بود که مسؤول مستقیم این عملیات غیرقانونی یعنی علی‌اکبر صالحی در ایران نباشد! صالحی به ژاپن رفت و در ابتدای ورود به این کشور با سوال خبرنگار ژاپنی مواجه شد که از او درباره جمع‌آوری سانتریفیوژها پرسیده بود! اینکه در ایران جامعه خبری اساسا از ماجرای جمع‌آوری سانتریفیوژها بی‌خبر بودند اما در ژاپن خبرنگار خبرگزاری کیودو از این ماجرا اطلاع داشت نیز از جمله موارد جالبی است که می‌توان آن را بخشی از سناریو دانست. صالحی در این مصاحبه گفت: «ما کار مقدماتی که شامل کاهش تعداد سانتریفیوژها است را آغاز کرده‌ایم. به طور خاص ما در حال کم کردن تعداد سانتریفیوژها از جمله در تاسیسات هسته‌ای نطنز هستیم البته اجرای کامل توافق زمان خواهد برد». انتشار این خبر یک بار دیگر نشان داد ماهیت و واقعیت پشت پرده برجام چیست! باز هم بدون اطلاع و این بار خلاف قانون، دست به یکسری اقدامات زدند و تعهداتی را اجرا کردند که برخلاف قانون بوده است! اجرای تعهدات ایران مشروط به اخذ تضمین کتبی طرف مقابل برای لغو تحریم‌ها شده بود اما گویا آقایان نیازی به تضمین لغو تحریم‌ها نداشته و ندارند! اینکه هدف آنها از مذاکره و برجام چه بوده، از ما پنهان نیست کما اینکه با این اقدام غیرقانونی، یک گزاره اثباتی دیگر به منتقدان دادند تا ماهیت اصلی برجام را برای افکار عمومی آشکار کند. اظهارنظر صالحی بلافاصله در ایران با انتقادات گسترده مواجه شد. 20 نماینده مجلس طی تذکری به رئیس‌جمهور خواستار توقف این اقدام غیرقانونی شدند! ماجرا قابل توجیه نبود! آنها دست به یک اقدام خلاف قانون زدند و بدون توجه به مواضع نظام، شروع به اجرای قول و قرارهای‌شان با آمریکایی‌ها کرده بودند! اما مسؤول مستقیم این کار خلاف قانون، در ایران نبود تا مورد بازخواست قرار گیرد! البته این بار نیز همانند همیشه، سناریوی دولتی‌ها اجرا شد! ابتدا عباس عراقچی در تلویزیون و در مقابل دیدگان میلیون‌ها ایرانی ماجرا را از اساس منکر شد! او گفت: «هنوز هیچ سانتریفیوژی جمع‌آوری نشده است و سازمان انرژی اتمی در حال فراهم کردن مقدمات کار است». در حالی که صالحی گفته بود به صورت خاص در حال جمع‌آوری سانتریفیوژها هستیم، عراقچی مدعی شد سانتریفیوژها جمع‌آوری نشده‌اند و تنها اقدامات مقدماتی انجام شده است!
نماینده صالحی در ایران چه گفت؟
اما بشنوید از نماینده علی‌اکبر صالحی در ایران! خبر جمع‌آوری سانتریفیوژها یک موج خبری و جنجال سیاسی ایجاد کرد اما مسؤول مستقیم این اقدام غایب بود! به ناچار وظیفه پاسخگویی بر عهده بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی افتاد! اظهارات او اما اظهارات صالحی را نقض می‌کرد! کمالوندی برچیده شدن سانتریفیوژها را تکذیب کرد و گفت: بخشی از سازوکارها را شروع کرده‌ایم تا هنگام اقدام فرصت و زمان بیشتری داشته باشیم ولی هنوز هیچ سانتریفیوژی برچیده نشده است، در واقع اقداماتی که انجام شده برای کوتاه کردن زمان بوده و تمام این کارها برگشت‌پذیر است! تکذیب عراقچی و کمالوندی در مقابل اظهارات صالحی بود! در واقع آنها خبر صالحی درباره جمع‌آوری سانتریفیوژها را تکذیب کردند! در این میان اما شنیده‌های موثق از وقوع ماجرا یعنی جمع‌آوری سانتریفیوژها خبر می‌داد! برخی منابع از جمع‌آوری 2 آبشار 164 سانتریفیوژی خبر می‌دادند و البته منابع دیگر در اخبار تکمیلی از آسیب دیدن سانتریفیوژها به دلیل تعجیل ماموران سازمان انرژی اتمی برای جمع‌آوری خبر می‌دادند! با این حال اما این بار نیز به دلیل همان نبود نظارت قانونی، اثبات درستی ماجرا دشوار بود! در این میان علیرضا زاکانی، رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس شورای اسلامی طی اظهارنظری گفت عملیات جمع‌آوری سانتریفیوژها صحت داشته و با تذکر مقامات عالی نظام، متوقف شده است! او گفت: جمع‌آوری سانتریفیوژها پس از «تذکر» به مقامات دولتی، «حداقل» در سایت اتمی فردو متوقف شده است! این اظهارنظر زاکانی منطبق بر شنیده‌ها و همچنین گزاره‌های مشهود بود با این حال باز هم در غیبت حساب شده صالحی، این وظیفه بهروز کمالوندی بود تا باز هم ماجرا را تکذیب کند! کمالوندی هم جمع‌آوری سانتریفیوژها و هم ماجرای گرفتن تذکر را از اساس منکر شد و گفت: «ما قدمی برنداشته‌ایم که جایی بخواهد تذکر بدهد و ما مجبور به عقب‌نشینی شویم». همان‌گونه که گفته شد این اظهارنظر کمالوندی هم ماجرای جمع‌آوری سانتریفیوژها را تکذیب می‌کرد و هم ماجرای تذکر مقام عالیرتبه برای توقف جمع‌آوری سانتریفیوژها را! با این حال اما روز گذشته علی شمخانی، دبیر شورایعالی امنیت ملی رسما ماجرای جمع‌آوری سانتریفیوژها و توقف این اقدام غیرقانونی با تذکر را تایید کرد! تایید دبیر شورایعالی امنیت ملی کشورمان متاسفانه به معنای تایید خلاف‌گویی‌های مکرر آقایان مسؤول در تیم مذاکره‌کننده و سازمان انرژی اتمی درباره این ماجراست! نکته قابل تامل اینکه مسؤولیت‌ناپذیری رئیس سازمان انرژی اتمی در این‌باره نیز بر این جنجال دامن زد! او طی این مدت ترجیح داد سکوت کند و موضعی درباره اقدام غیر قانونی خود به افکار عمومی نداد! درحالی که قرار بود سفر او به ژاپن 5 روزه باشد اکنون چند روزی از آن 5 روز گذشته و نه تنها صالحی درباره این ماجرا توضیحی نداده است بلکه هنوز اساسا مشخص نیست او به کشور بازگشته یا خیر! البته سابقه علی‌اکبر صالحی در چنین مواردی مشخص است! او امسال و پس از مذاکرات لوزان، از دبه آمریکایی‌ها نسبت به تعهدات خود در این مذاکرات گفت! اما چند روز بعد و در بیمارستان (به دلیل پارگی روده بزرگ) گفت درباره دبه شوخی کرده است!
عجله‌ای که همه دلیلش را می‌دانند!
در کنار تناقض‌گویی‌های مکرر مسؤولان مربوط به مذاکرات هسته‌ای، عجله آنها برای اجرای برجام آن هم بدون طی شدن و تحقق ملزومات قانونی آن، از موضوعاتی است که اگرچه تا پیش از این مورد سوال قرار می‌گرفت و برای عده‌ای مورد ابهام بود اما آنان که تمام جزئیات و پیدا و پنهان مذاکرات هسته‌ای و نحوه بسته شدن برجام را می‌دانند، از دلیل این تعجیل باخبرند! عجله برای اجرای برجام قبل از تضمین شدن لغو تحریم‌ها در واقع دورنمای لغو تحریم‌ها را تاریک کرده است! البته پاسخگوی این ماجرا نیز باید خود آقایان باشند و البته در قبال هزینه‌های این اقدامات نیز مسؤول!

امشب هیأت نظارت بر اجرای برجام مشخص می‌شود؟
براساس نامه رهبر انقلاب به رئیس‌جمهور برای اجرای مشروط برجام، هیات نظارت بر اجرای برجام باید تشکیل شود. طی روزهای گذشته اظهارنظرهای مختلفی درباره ماهیت این هیات و نیز ترکیب آن مطرح شد. روز گذشته علی شمخانی، دبیر شورایعالی امنیت ملی گفت این هیات بزودی تشکیل می‌شود. شمخانی درباره اعضای این ستاد گفت: چهارشنبه‌شب در زمینه اعضای تشکیل‌دهنده این ستاد تصمیم‌گیری خواهد شد. جواد ظریف نیز درباره این موضوع گفت: تشکیل کمیته نظارت بر اجرای برجام برعهده شورایعالی امنیت ملی است و رئیس‌جمهوری و سایر اعضای شورا بزودی این کار را انجام خواهند داد. وی افزود: همانطور که قبلا هم گفته‌ایم تشکیل کمیته نظارت بر برجام برعهده شورایعالی امنیت ملی گذاشته شده و وزارت خارجه به‌عنوان عضو شورا در این بحث حضور دارد.


ویدیو مرتبط :
پمپ سانتریفیوژی چگونه کار می کند